V tomto článku boli použité materiály TASR.

Švédske hlavné mesto Štokholm v snahe zlepšiť kvalitu ovzdušia zakáže od roku 2025 používanie áut so spaľovacími motormi v centre metropoly, uviedol v utorok zástupca primátora. TASR správu prevzala z tlačovej agentúry AFP.

„Pre ovzdušie v Štokholme v súčasnosti majú deti choré pľúca a starší ľudia predčasne umierajú. Je to absolútne neprijateľná situácia,“ uviedol vo vyhlásení Lars Strömgren, viceprimátor mesta pre dopravu a mestské prostredie.

„Musíme obmedziť škodlivé výfukové plyny z benzínových a naftových áut,“ dodal Strömgren. Zakázaná oblasť pre tieto autá leží v centre štokholmskej nákupnej štvrte s množstvom reštaurácií a kancelárskych budov.

Zákaz vstúpi do platnosti 31. decembra 2024 „v oblasti s veľkým počtom chodcov a cyklistov, kde je potrebné zlepšiť kvalitu ovzdušia“, povedal Strömgren.

„Je to tiež časť mesta, kde vidíme, že je veľký záujem o rýchlejšiu elektrifikáciu, pričom aktéri môžu stáť na čele tohto prechodu,“ dodal viceprimátor. Výnimky sa budú týkať policajných áut, sanitiek a ďalších bezpečnostných služieb.

„Elektrické vozidlá prispievajú aj k nižším emisiám a nižšej hlučnosti, čo znamená, že viac (zásobovacích) dodávok sa môže uskutočňovať v noci. Tým sa zníži preťaženie ciest v centre mesta,“ tvrdí Strömgren.

Ide o prvý krok mesta v tomto smere a neskôr sa má zákaz ešte viac rozšíriť.

Na Slovensku skúšajú niečo podobné

Šok pre motoristov na Slovensku. Začalo sa hovoriť o tom, že v Bratislave zavedú zákaz spaľovákov, teda áut na benzín, naftu či LPG. Prezradil to bratislavský župan Juraj Droba na konferencii HN – Zelená budúcnosť, píše HNonline.sk.

O podobných reštrikciách počujeme čoraz častejšie a nazývajú sa nízkoemisné zóny (low emission zone – LEZ), ultranízkoemisné zóny (ultra low emission zone – ULEZ) a bezemisné zóny. Z vyjadrení župana vyplýva, že v prípade Bratislavy by išlo práve o bezemisnú zónu.

Spaľováky znižujú kvalitu ovzdušia

Je pritom vedecky dokázané, že spaľovanie fosílnych palív ako benzín a nafta vypúšťa skleníkové plyny a látky, ktoré sú zodpovedné za zníženú kvalitu ovzdušia. V rámci tohtoročného projektu LIFE IP to potvrdili aj slovenskí žiaci, keď merali kvalitu ovzdušia v okolí škôl, o čom sme informovali v samostatnom článku.

Droba prehlásil, že zákaz vjazdu spaľovákov do Bratislavy je otázkou času a mesto s takouto iniciatívou skôr či neskôr príde. Má nad tým uvažovať aj samotný primátor mesta. „Ako poznám jeho hlavu, určite nad tým uvažuje. My ako župa ho budeme v tom podporovať,“ podľa portálu Zregiónu.sk dodal Droba.

 

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP