Spaľováky už nezachráni nič. Prvá európska krajina im zakáže vstup do centra hlavného mesta
V tomto článku boli použité materiály TASR.
Švédske hlavné mesto Štokholm v snahe zlepšiť kvalitu ovzdušia zakáže od roku 2025 používanie áut so spaľovacími motormi v centre metropoly, uviedol v utorok zástupca primátora. TASR správu prevzala z tlačovej agentúry AFP.
„Pre ovzdušie v Štokholme v súčasnosti majú deti choré pľúca a starší ľudia predčasne umierajú. Je to absolútne neprijateľná situácia,“ uviedol vo vyhlásení Lars Strömgren, viceprimátor mesta pre dopravu a mestské prostredie.
„Musíme obmedziť škodlivé výfukové plyny z benzínových a naftových áut,“ dodal Strömgren. Zakázaná oblasť pre tieto autá leží v centre štokholmskej nákupnej štvrte s množstvom reštaurácií a kancelárskych budov.
Zákaz vstúpi do platnosti 31. decembra 2024 „v oblasti s veľkým počtom chodcov a cyklistov, kde je potrebné zlepšiť kvalitu ovzdušia“, povedal Strömgren.
„Je to tiež časť mesta, kde vidíme, že je veľký záujem o rýchlejšiu elektrifikáciu, pričom aktéri môžu stáť na čele tohto prechodu,“ dodal viceprimátor. Výnimky sa budú týkať policajných áut, sanitiek a ďalších bezpečnostných služieb.
„Elektrické vozidlá prispievajú aj k nižším emisiám a nižšej hlučnosti, čo znamená, že viac (zásobovacích) dodávok sa môže uskutočňovať v noci. Tým sa zníži preťaženie ciest v centre mesta,“ tvrdí Strömgren.
Ide o prvý krok mesta v tomto smere a neskôr sa má zákaz ešte viac rozšíriť.
Na Slovensku skúšajú niečo podobné
Šok pre motoristov na Slovensku. Začalo sa hovoriť o tom, že v Bratislave zavedú zákaz spaľovákov, teda áut na benzín, naftu či LPG. Prezradil to bratislavský župan Juraj Droba na konferencii HN – Zelená budúcnosť, píše HNonline.sk.
O podobných reštrikciách počujeme čoraz častejšie a nazývajú sa nízkoemisné zóny (low emission zone – LEZ), ultranízkoemisné zóny (ultra low emission zone – ULEZ) a bezemisné zóny. Z vyjadrení župana vyplýva, že v prípade Bratislavy by išlo práve o bezemisnú zónu.
Spaľováky znižujú kvalitu ovzdušia
Je pritom vedecky dokázané, že spaľovanie fosílnych palív ako benzín a nafta vypúšťa skleníkové plyny a látky, ktoré sú zodpovedné za zníženú kvalitu ovzdušia. V rámci tohtoročného projektu LIFE IP to potvrdili aj slovenskí žiaci, keď merali kvalitu ovzdušia v okolí škôl, o čom sme informovali v samostatnom článku.
Droba prehlásil, že zákaz vjazdu spaľovákov do Bratislavy je otázkou času a mesto s takouto iniciatívou skôr či neskôr príde. Má nad tým uvažovať aj samotný primátor mesta. „Ako poznám jeho hlavu, určite nad tým uvažuje. My ako župa ho budeme v tom podporovať,“ podľa portálu Zregiónu.sk dodal Droba.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
Zlodeji zničili bankomat, našli pri ňom plynovú bombu. Zasahuje polícia a hasičské zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP