Spaľovákom na Slovensku chcú obmedziť maximálku, 130 km/h pôjdu len elektromobily
Návrh Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike by mohol konečne výrazne zvýhodniť majiteľov bezemisných vozidiel. Ako upozornil portál Autoviny.sk, jeden z bodov sa týka maximálnej povolenej rýchlosti. Vodiči na elektromobiloch by po schválení tohto návrhu mohli jazdiť po diaľnici rýchlejšie než majitelia spaľovákov.
Návrh sa vo svojom 9. bode venuje práve výhodám pre majiteľov áut so „zelenými“ EČV, respektíve s novými tabuľkami označujúcimi bezemisné vozidlo. Najväčšie emócie vyvoláva bod, v ktorom sa píše, že znečisťujúce, teda emisné vozidlá, by mohli mať na niektorých úsekoch ciest obmedzenú maximálnu povolenú rýchlosť.
Oplatí sa pripomenúť, že práve elektromobilom vyššia rýchlosť príliš nevonia, pretože v rýchlostiach nad 110 alebo 130 km/h dramaticky rastie ich spotreba kvôli odporu vzduchu. Návrh sa však opiera na podobný zákon z Rakúska, ktorý vstúpil do platnosti ešte v roku 2018 a o ktorom sme informovali v tomto článku. Elektromobily by nemali rýchlosť zvýšenú, ale naopak, spaľováky zníženú.
U našich susedov sa problematika týka takzvaných IG-L zón na diaľniciach. V týchto zónach je klasická rýchlosť 130 km/h znížená na 100 km/h, v niektorých úsekoch aj na 80 km/h. IG-L zóny boli v Rakúsku zriadené z dôvodu zníženia emisného zaťaženia a hluku. Práve v týchto zónach dostali po novom elektromobily výnimku a ich majitelia môžu naďalej jazdiť rýchlosťou 130 km/h.
Pri rýchlosti to s výhodami nekončí
Ďalšími výhodami majiteľov elektromobilov majú byť znížené sadzby za parkovanie. Tento princíp už dokonca funguje aj v novom parkovacom systéme v Bratislave. Tento parkovací systém takisto berie do úvahy iba čisté elektromobily a zľavy pre plug-in hybridy teda neplatia.
Ďalej by mohli majitelia ekologických áut využívať vyhradené pruhy pre hromadnú dopravu. V tomto prípade sa ale uvažuje skôr o výhode, ktorá by mala pomôcť nakopnúť elektromobilitu na Slovensku a s výšším počtom elektromobilov v budúcnosti by, celkom logicky zanikla. Vytváral by sa totiž dopravný kolaps práve na úkor MHD.
Návrhom taktiež zvažujú vytvoriť nízkoemisné zóny, ktoré by boli spoplatnené pre majiteľov spaľovákov a taktiež sa hovorí o zavedení znížených diaľničných poplatkov, takže majitelia bezemisných vozidiel by v budúcnosti mohli za využívanie rýchlostných ciest zaplatiť menej – iné krajiny však idú opačne a uvažujú o vyrúbení mýta podľa hmotnosti auta – ťažšie elektromobily totiž teoreticky cesty ničia viac než spaľováky.
Vo finále by mohli po prijatí novely zákona nabodubnúť „zelené“ EČV iba plne bezemisné vozidlá, plug-in hybridy už teda nie.
Bod 6 Zavedenie princípu „znečisťovateľ platí“ zasa navrhuje, že na Slovensku by sa pri registrácii vozidiel mohol zaviesť poplatok vychádzajúci z výšky emisií, ktoré nové auto produkuje. Majitelia ekologickejších áut by platili menej.
Elektromobilisti by sa konečne mohli dočkať výraznejších výhod. Na druhej strane, tie sú v tomto návrhu formované tak, že stále drvivá väčšina motoristov so spaľovacími autami bude hromžiť a žiadny z týchto návrhov ešte nemusí prejsť do reálnych zákonov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
Slováci píšu falošné recenzie za desiatky eur. Našli sme špinavý biznis, ktorý klame ľudí a je ilegálny
Hyperloop, autonomné busy či dronové doručovanie. Takto vyzerá budúcnosť dopravy na Slovensku
AKTUÁLNE: Konečne obnovili dôležitú službu katastra. Nová verzia sľubuje vyššiu ochranu pred útokmi
Slovensko má zbraň, ktorá naštvala Rusov. Poslali sme ju Ukrajine, už uraduje na bojisku (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zomrela legenda filmovej hudby. Jeho najslávnejšiu melódiu poznal celý svet
Najnavštevovanejšie destinácie zasiahne extrémne počasie: Krajiny sú v pohotovosti
NÁROČNÝ KVÍZ: Tretia otázka potrápi 99 % Slovákov. Zisti, čo vieš z fascinujúceho sveta biológie
Z dôchodku ti po novom ostane viac. Zmeny prídu už o pár dní
65-ročný lekár má biologický vek pod 40: „Starnutie je len ďalšia diagnóza, ktorú možno liečiť“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
Arktída sa mení na vodu. Vedci zapínajú AI alarm, ktorý varuje celý svet
V Európe lietajú milióny dronov. Telekom ukázal systém, ktorý ich dokáže zastaviť
Ceny palív na Slovensku prudko stúpli. Sú najvyššie od apríla
Umelá inteligencia prekročila čiaru. Dánsko ju chce zastaviť zákonom
Žiadna tolerancia pre nenávisť a dezinformácie. Nemecko bráni digitálny zákon EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP