Určite si mnohí veľmi dobre pamätajú na fatálnu nehodu elektromobilu Tesla Model X z roku 2018. Zomrel pri nej totiž Walter Huang, pracovník spoločnosti Apple, ktorý mal počas jazdy zapnutú funkciu autopilota. Takmer dva roky po tejto nešťastnej udalosti sa na povrch dostali informácie, ktoré do celého prípadu vrhajú o niečo viac svetla.

Automobilku Tesla môžeme pokojne označiť za priekopníka vo svete elektromobilov a autonómneho riadenia. To však už vo viacerých prípadoch potvrdilo svoju nedokonalosť. Dôkazom je aj spomínaná smrteľná autonehoda, ktorá sa udiala 23. marca 2018 v Kalifornii. Vodič však mal nastavené sledovanie vzdialenosti pred vozidlom na minimum a podľa všetkého sa vo vozidle venoval úplne inej činnosti.

Namiesto sledovania premávky hranie hry na smartfóne

Autonómne riadenia v elektromobiloch značky Tesla si totiž vyžaduje prítomnosť rúk na volante. Huang však na výzvy autopilota pred nehodou nereagoval. Forenzné údaje z vyšetrovania naznačujú, že Huang sa počas jazdy autom mohol hrať jeho obľúbenú hru na svojom iPhone. Dáta z jeho smartfónu totiž potvrdili, že Huang mal v obľube hru s názvom Three Kingdoms, ktorú zvykol hrávať počas ranného dochádzania do práce. Nebolo však potvrdené, či hru hral aj niekoľko sekúnd pred haváriou, informuje portál Wired.

Miesto, na ktorom sa nehoda stala, patrí medzi časté úseky dopravných nehôd, čo malo za následok nadmerné poškodenie tlmiču nárazov. Aj v roku 2015 sa na tomto mieste stala smrteľná dopravná nehoda, pričom podľa viacerých vyjadrení nemusela byť tragická, pokiaľ by bol vymenený predmetný tlmič nárazov. Dopravná nehoda Waltera Huanga sa na tomto mieste stala len dva týždne po ďalšej havárii, pričom tlmič nárazov opäť nebol vymenený. Podľa úradníkov môže byť aj toto jedna z príčin, prečo na mieste vyhasol ďalší ľudský život.

Zobraziť celú galériu (0)
Breaking News 2018/YouTube

Predpokladá sa, že keď sa Huang priblížil so svojim vozidlom k ľavému východu na americkej diaľnici 101, softvér pravdepodobne zúžil čiary jazdných pruhov a následne vozidlo samovoľne smerovalo vľavo, pričom za pár sekúnd narazilo do betónového rozdeľovača rýchlosťou 112 km/h.

Reakcia Tesly a dlhotrvajúce problémy

Spoločnosť Tesla na dopravnú nehodu reagovala slovami, že vodič bol pred nehodou viackrát upozornení, aby položil ruku na volant. To sa však nestalo, pričom prítomnosť rúk nebola na volante zaznamenaná ani 6 sekúnd pred nehodou. Tesla sa však pridala aj k názoru, že za smrteľnú nehodu môže aj absencia nového tlmiču nárazov, nakoľko ten súčasný bol značne poškodený po predchádzajúcich dopravných nehodách.

Zaujímavosťou je, že Huangova rodina sa vyjadrila o dlhotrvajúcich problémoch s autonómnym riadením na Modeli X. Huang sa mal totiž svojej rodine viackrát sťažovať, že systém nepracuje tak ako by mal, pričom svoje zistenia hlásil aj spoločnosti Tesla. Nové zistenia poukazujú na to, že na rovnakom mieste mal Huang problémy dávno pred smrťou.

Model X sa totiž už viackrát snažil vozidlo smerovať do betónovej bariéry, no Huang si to vždy všimol a pomocou volantu nasmeroval vozidlo do správneho jazdného pruhu. Národná rada pre bezpečnosť premávky v USA disponuje dôkazmi priamo z vozidla, nakoľko v každom modeli X sa dáta o jazde ukladajú na SD kartu.

Údaje zaznamenávajú zmeny polohy volantu, rýchlosti a ďalších faktorov a tie sa sekundu po sekundu nahrávajú na pamäťovú kartu. Z dát bolo zistené, že Huang mal naozaj so systémom problémy, pričom do betónových zvodidiel bol vozidlom vedený 27. februára a 19. marca 2018, teda pár dní pred smrteľnou nehodou.

Zobraziť celú galériu (0)
Servisné stredisko spoločnosti Tesla, Tesla

Rodina však aj naďalej trvá na tom, že Huang túto chybu hlásil aj v servisnom stredisku Tesla. Tieto tvrdenia však neboli potvrdené. Huang naozaj navštívil servisné stredisko, no pracovníci mu na vozidle vymieňali chybný snímač na dverách. O probléme s autopilotom nemá Tesla žiaden záznam a preto nie je jasné, či bolo jeho správne fungovanie kontrolované.

Vyšetrovania pokračuje, no podiel viny majú všetky strany

Ako to bolo v skutočnosti sa však s najväčšou pravdepodobnosťou nedozvieme. Podľa najnovšej správy Národnej rady pre bezpečnosť premávky je však isté, že v osudný deň bola hra Three Kingdoms na Huangovom smartfóne aktívna. Je preto viac než isté, že Huang sa svoju obľúbenú hru hral aj pred nárazom do betónovej bariéry.

V tomto prípade ide o strategickú hru, kde hráč buduje svoj svet, pričom hrať ju môže viacero hráčov naraz. Pri hraní hry na smartfóne však väčšina hráčov používa obe ruky, aby sa im lepšie ovládali rôzne herné akcie. Je však nepochopiteľné, prečo sa hre venoval aj pri prejazde problémovým úsekom na ktorom mal problémy už viackrát pred samotnou nehodou. Okrem toho je zvláštne aj to, že Huang ignoroval vizuálne a zvukové výstrahy vozidla.

Vyšetrovanie tejto dopravnej nehody bude pokračovať, pričom budúci týždeň by sa mali určiť oficiálne príčiny havárie a taktiež budú vydané aj nové bezpečnostné odporúčania. Podľa všetkého majú svoju vinu všetky tri zúčastnené strany. Okrem pracovníkov Tesly aj pracovníci zodpovední za výmenu tlmičov nárazov a v neposlednom rade aj samotný Huang.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita