Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie vydala nariadenie, ktoré určuje leteckým spoločnostiam reštartovať systémy lietadla Airbus A350-941 každých 149 hodín. Inak môže dôjsť k ich čiastočnému či celkovému zlyhaniu.
Ako informuje portál Gizmodo, lietadlá Airbus A350-941, vyrobené ešte v roku 2013, podliehajú od roku 2017 záväznej smernici o letovej spôsobilosti. Po ich najnovšej revízii vydala Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie (EASA) nariadenia, ktoré zaväzujú letecké spoločnosti reštartovať systémy lietadiel po 149 hodinách nepretržitej prevádzky.
Reštart môže predísť katastrofe
Reštart by tak mal predísť chybe systému, ktorá súvisí s interným časovačom lietadla. Pokiaľ k reštartu systému nedôjde do 149 hodín od posledného, mohlo by potenciálne dôjsť k čiastočnému alebo celkovému zlyhaniu systémov. Problém by mohla vyriešiť aj softvérová aktualizácia, ktorá bola napríklad už vydaná pre novší model lietadla. Problém je však niekde úplne inde.
Airbus is not far away from Boeing in terms of software quality.https://t.co/JnIDLhw1GY
All A350-941 planes should be restarted every 149 hours since it "[…] could lead to partial or total loss of some avionics systems or functions, possibly resulting in an unsafe condition."— Sergiy Osypchuk (@SergeyOsypchuk) July 27, 2019

Boeing sa pri vývoji softvéru pre 737 Max spoliehal na lacných inžinierov. Platil im smiešne peniaze
Lietadlá sú v prevádzke 24 hodín denne a keďže letecká preprava dokáže byť veľmi nákladná, letecké spoločnosti sa snažia vyťažovať lietadlá čo najviac. Reštart systémov a ich následne nastavenie do spätnej prevádzky môže trvať viac ako pol hodiny, takže lietadlá sú bez reštartu aj niekoľko týždňov. Výnimkou môže byť len stiahnutie lietadla zo služby z dôvodu servisu.
Prečo je reštart lepší ako aktualizácia?
Aktualizácia systémov pre Airbus A350-941 by znamenala vyradenie z prevádzky kvôli servisu. Ďalej by museli nasledovať testy a ladenia systémov, ktoré by mohli trvať dlho. Spoločnosti by tak mohli prísť o veľké peniaze a preto radšej uprednostňujú reštart. Stoja im však ušetrené peniaze a zisky za riskovanie životov pasažierov? Čaká Airbus podobný osud ako Boeing?
Ostatné

170 km dlhé, na povrchu len zeleň a autonómne autá. V Saudskej Arábii vyrastie technologicky najvyspelejšie mesto sveta

Česi idú stavať prvú vysokorýchlostnú železnicu. Vlaky na nej pôjdu rýchlosťou vyše 300 km/h, takto bude vyzerať

VIDEO Verejnoprávna televízia terčom masívnej kritiky. Odvysielala deepfake video s kráľovnou Alžbetou

Objavil sa nový tajomný kovový monolit, sú na ňom vyryté súradnice
