Slovensko trhá rekordy v elektromobilite. Nové zákony však môžu všetko skomplikovať
Koncom roka 2024 dosiahla verejná nabíjacia infraštruktúra na Slovensku nové rekordy. K dispozícii bolo 2 424 nabíjacích bodov na 967 lokalitách, čo znamená medziročný nárast o 34 % v počte bodov a o 31 % v počte lokalít.
Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo predstavuje pôsobivý 52-percentný rast oproti roku 2023. Napriek tomu, že sieť nabíjacích staníc rastie dynamicky, nový legislatívny vývoj môže tento trend ohroziť.
Nabíjačky rastú rýchlejšie ako počet elektromobilov
„Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ uviedol Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Vysvetlil, že na Slovensku aktuálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba šesť elektromobilov, zatiaľ čo v Nórsku je to až 25 vozidiel na jednu stanicu. Tento rozdiel naznačuje, že Slovensko má ešte značný priestor na zvýšenie počtu elektromobilov.
Rok 2024 priniesol výrazné rozšírenie siete napriek komplikáciám, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. Prevádzkovatelia museli prispôsobiť stanice novým požiadavkám vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Napriek týmto výzvam sa výstavba nezastavila a nové nabíjačky pokryli viac oblastí Slovenska.
Obavy z legislatívy a ekonomických nákladov
Kľúčovým problémom, ktorý môže spomaliť rozvoj infraštruktúry, je zmena legislatívy Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Novela vyhlášky č. 154/2019 Z. z., platná od januára 2025, zrušila doterajšie zľavy na poplatky za rezervovanú kapacitu. Prevádzkovatelia teraz musia dosiahnuť aspoň 30 % využitia kapacity, aby sa vyhli plateniu plnej ceny. To je však na Slovensku, kde je počet elektromobilov stále nízky, momentálne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie fixných nákladov na prevádzku nabíjačiek, čo môže viesť k ich vypínaniu,“ varuje Križanský.
V porovnaní so západnou Európou je využívanie slovenských nabíjacích staníc stále nízke. Napríklad v susednom Poľsku je využitie dvojnásobné. Tento fakt sa odrážal aj v predošlej legislatíve, ktorá prevádzkovateľom umožňovala flexibilnejšie nastavenie poplatkov. Nové znenie však tento model zrušilo a zaviedlo prísnejšie podmienky.
Hrozba pre rozvoj elektromobility
Ak sa podmienky nezmenia, môže to výrazne ohroziť rozvoj nabíjacej siete na Slovensku. Najviac budú postihnuté vysokovýkonné nabíjačky, vrátane ultrarýchlych staníc na diaľniciach, ktoré sú kľúčové pre dlhšie cesty elektromobilov. Tieto stanice pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR a ich výstavba je plánovaná do polovice roka 2025.
„Slovensko potrebuje napredovať v elektromobilite, aby dobehlo ostatné krajiny Európskej únie. Ak sa však prevádzkovatelia nabíjacích staníc dostanú do ekonomických problémov, ohrozí to celé úsilie,“ dodáva Križanský. SEVA preto apeluje na ÚRSO, aby zvážilo dopady novej vyhlášky a vrátilo sa k pôvodnému zneniu.
SEVA zdôrazňuje, že bez stabilnej a ekonomicky udržateľnej infraštruktúry sa adopcia elektromobilov spomalí. Organizácia preto plánuje iniciovať diskusie s ÚRSO a navrhovať revíziu legislatívy. „Je kľúčové, aby sa regulačné opatrenia prispôsobili potrebám rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilmi,“ uzatvára Križanský.
Slovensko má potenciál stať sa významným hráčom v oblasti elektromobility, ale bude potrebné prekonávať legislatívne a ekonomické prekážky. Budúcnosť elektromobilov na slovenských cestách tak do veľkej miery závisí od ďalších krokov zo strany regulátorov a štátu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na diaľnici už úraduje umelá inteligencia: 7 z 10 Slovákov riskuje pokutu až za vyše 100 eur
Odborník: Tridsiatnici majú v rukách niečo, o čom sa ich rodičom ani nesnívalo – totálnu slobodu a dostupnosť investovania (ROZHOVOR)
Tragická nehoda na Horehroní: Polícia opísala minúty pred zrážkou a potvrdila príčinu
Robert Kiyosaki odporúča investovať do tohto kovu, a nie je to zlato: „100 investovaných dolárov sa za rok zmení na 500“
Ruský jadrový fyzik skončil za mrežami na 18 rokov. Dôvodom bol prevod 12 eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP