Slovensko trhá rekordy v elektromobilite. Nové zákony však môžu všetko skomplikovať
Koncom roka 2024 dosiahla verejná nabíjacia infraštruktúra na Slovensku nové rekordy. K dispozícii bolo 2 424 nabíjacích bodov na 967 lokalitách, čo znamená medziročný nárast o 34 % v počte bodov a o 31 % v počte lokalít.
Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo predstavuje pôsobivý 52-percentný rast oproti roku 2023. Napriek tomu, že sieť nabíjacích staníc rastie dynamicky, nový legislatívny vývoj môže tento trend ohroziť.
Nabíjačky rastú rýchlejšie ako počet elektromobilov
„Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ uviedol Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Vysvetlil, že na Slovensku aktuálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba šesť elektromobilov, zatiaľ čo v Nórsku je to až 25 vozidiel na jednu stanicu. Tento rozdiel naznačuje, že Slovensko má ešte značný priestor na zvýšenie počtu elektromobilov.
Rok 2024 priniesol výrazné rozšírenie siete napriek komplikáciám, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. Prevádzkovatelia museli prispôsobiť stanice novým požiadavkám vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Napriek týmto výzvam sa výstavba nezastavila a nové nabíjačky pokryli viac oblastí Slovenska.
Obavy z legislatívy a ekonomických nákladov
Kľúčovým problémom, ktorý môže spomaliť rozvoj infraštruktúry, je zmena legislatívy Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Novela vyhlášky č. 154/2019 Z. z., platná od januára 2025, zrušila doterajšie zľavy na poplatky za rezervovanú kapacitu. Prevádzkovatelia teraz musia dosiahnuť aspoň 30 % využitia kapacity, aby sa vyhli plateniu plnej ceny. To je však na Slovensku, kde je počet elektromobilov stále nízky, momentálne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie fixných nákladov na prevádzku nabíjačiek, čo môže viesť k ich vypínaniu,“ varuje Križanský.
V porovnaní so západnou Európou je využívanie slovenských nabíjacích staníc stále nízke. Napríklad v susednom Poľsku je využitie dvojnásobné. Tento fakt sa odrážal aj v predošlej legislatíve, ktorá prevádzkovateľom umožňovala flexibilnejšie nastavenie poplatkov. Nové znenie však tento model zrušilo a zaviedlo prísnejšie podmienky.
Hrozba pre rozvoj elektromobility
Ak sa podmienky nezmenia, môže to výrazne ohroziť rozvoj nabíjacej siete na Slovensku. Najviac budú postihnuté vysokovýkonné nabíjačky, vrátane ultrarýchlych staníc na diaľniciach, ktoré sú kľúčové pre dlhšie cesty elektromobilov. Tieto stanice pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR a ich výstavba je plánovaná do polovice roka 2025.
„Slovensko potrebuje napredovať v elektromobilite, aby dobehlo ostatné krajiny Európskej únie. Ak sa však prevádzkovatelia nabíjacích staníc dostanú do ekonomických problémov, ohrozí to celé úsilie,“ dodáva Križanský. SEVA preto apeluje na ÚRSO, aby zvážilo dopady novej vyhlášky a vrátilo sa k pôvodnému zneniu.
SEVA zdôrazňuje, že bez stabilnej a ekonomicky udržateľnej infraštruktúry sa adopcia elektromobilov spomalí. Organizácia preto plánuje iniciovať diskusie s ÚRSO a navrhovať revíziu legislatívy. „Je kľúčové, aby sa regulačné opatrenia prispôsobili potrebám rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilmi,“ uzatvára Križanský.
Slovensko má potenciál stať sa významným hráčom v oblasti elektromobility, ale bude potrebné prekonávať legislatívne a ekonomické prekážky. Budúcnosť elektromobilov na slovenských cestách tak do veľkej miery závisí od ďalších krokov zo strany regulátorov a štátu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Izrael má futuristické riešenie pre elektromobily. Budú sa dobíjať bezdrôtovo a za jazdy
Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Putin je blízko veľkému víťazstvu. Ruský Gazprom a Čína sa dohodli na výstavbe historického plynovodu
Silné prepojenie žalúdka s mozgom signalizuje psychické problémy. Vedci objavili nečakanú súvislosť
Slovensko patrí medzi najchudobnejšie krajiny EÚ. Až 51,3 % slovenských domácností žije pod hranicou európskej chudoby
„Jem ako šesťročné dieťa,“ hovorí 95-ročný Warren Buffett. McDonald’s a Coca-Colu považuje za svoj elixír vitality
Pokuta až 1 300 eur. Chorvátsko zavádza veľkú zmenu na diaľniciach, zasiahne aj Slovákov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
-
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
-
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Fico to povedal Putinovi jasne: Slovensko má s ruskými energiami jasný plán, spomenul aj USA
Známy podvod opäť terorizuje celé Slovensko. Podvodníci chcú pripraviť ľudí o úspory zákerným spôsobom
Populárna športová TV aj filmová špecialita. Slovenská služba sprístupnila zákazníkom prémiové kanály
Slovensko nedokáže opraviť kľúčovú elektráreň už 10 rokov. Cena jej opravy exponenciálne stúpa
AKTUÁLNE: ZSSK hlási veľký výpadok. Nefungujú jej viaceré dôležité služby
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP