Slovensko trhá rekordy v elektromobilite. Nové zákony však môžu všetko skomplikovať
Koncom roka 2024 dosiahla verejná nabíjacia infraštruktúra na Slovensku nové rekordy. K dispozícii bolo 2 424 nabíjacích bodov na 967 lokalitách, čo znamená medziročný nárast o 34 % v počte bodov a o 31 % v počte lokalít.
Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo predstavuje pôsobivý 52-percentný rast oproti roku 2023. Napriek tomu, že sieť nabíjacích staníc rastie dynamicky, nový legislatívny vývoj môže tento trend ohroziť.
Nabíjačky rastú rýchlejšie ako počet elektromobilov
„Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ uviedol Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Vysvetlil, že na Slovensku aktuálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba šesť elektromobilov, zatiaľ čo v Nórsku je to až 25 vozidiel na jednu stanicu. Tento rozdiel naznačuje, že Slovensko má ešte značný priestor na zvýšenie počtu elektromobilov.
Rok 2024 priniesol výrazné rozšírenie siete napriek komplikáciám, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. Prevádzkovatelia museli prispôsobiť stanice novým požiadavkám vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Napriek týmto výzvam sa výstavba nezastavila a nové nabíjačky pokryli viac oblastí Slovenska.

Obavy z legislatívy a ekonomických nákladov
Kľúčovým problémom, ktorý môže spomaliť rozvoj infraštruktúry, je zmena legislatívy Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Novela vyhlášky č. 154/2019 Z. z., platná od januára 2025, zrušila doterajšie zľavy na poplatky za rezervovanú kapacitu. Prevádzkovatelia teraz musia dosiahnuť aspoň 30 % využitia kapacity, aby sa vyhli plateniu plnej ceny. To je však na Slovensku, kde je počet elektromobilov stále nízky, momentálne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie fixných nákladov na prevádzku nabíjačiek, čo môže viesť k ich vypínaniu,“ varuje Križanský.
V porovnaní so západnou Európou je využívanie slovenských nabíjacích staníc stále nízke. Napríklad v susednom Poľsku je využitie dvojnásobné. Tento fakt sa odrážal aj v predošlej legislatíve, ktorá prevádzkovateľom umožňovala flexibilnejšie nastavenie poplatkov. Nové znenie však tento model zrušilo a zaviedlo prísnejšie podmienky.

Hrozba pre rozvoj elektromobility
Ak sa podmienky nezmenia, môže to výrazne ohroziť rozvoj nabíjacej siete na Slovensku. Najviac budú postihnuté vysokovýkonné nabíjačky, vrátane ultrarýchlych staníc na diaľniciach, ktoré sú kľúčové pre dlhšie cesty elektromobilov. Tieto stanice pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR a ich výstavba je plánovaná do polovice roka 2025.
„Slovensko potrebuje napredovať v elektromobilite, aby dobehlo ostatné krajiny Európskej únie. Ak sa však prevádzkovatelia nabíjacích staníc dostanú do ekonomických problémov, ohrozí to celé úsilie,“ dodáva Križanský. SEVA preto apeluje na ÚRSO, aby zvážilo dopady novej vyhlášky a vrátilo sa k pôvodnému zneniu.

SEVA zdôrazňuje, že bez stabilnej a ekonomicky udržateľnej infraštruktúry sa adopcia elektromobilov spomalí. Organizácia preto plánuje iniciovať diskusie s ÚRSO a navrhovať revíziu legislatívy. „Je kľúčové, aby sa regulačné opatrenia prispôsobili potrebám rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilmi,“ uzatvára Križanský.
Slovensko má potenciál stať sa významným hráčom v oblasti elektromobility, ale bude potrebné prekonávať legislatívne a ekonomické prekážky. Budúcnosť elektromobilov na slovenských cestách tak do veľkej miery závisí od ďalších krokov zo strany regulátorov a štátu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

