V článku boli použité aj materiály TASR.

Slováci sa už približne o tri roky postarajú o vytvorenie nových pracovných miest. Môže za to podpis predbežnej dohody medzi spoločnosťami InoBat a Gotion High-Tech, ktoré si 13. septembra v Berlíne „podali ruky“ na spoluprácu.

Výsledkom ich predbežnej dohody by mal byť spoločný podnik na výstavbu gigafabriky na výrobu batérií pre elektrické vozidlá (EV) Gotion InoBat Batteries. Začiatok výstavby továrne je naplánovaný na rok 2024.

Spolupráca Slovenska a Číny vytvorí tisícky pracovných miest

Nová továreň by mala stáť na ploche viac ako 100 hektárov a vytvoriť tisíce pracovných miest, pričom s plným spustením sa počíta v roku 2026. Partneri momentálne rozhodujú o umiestnení gigafabriky v európskom regióne, rozhodnutie o výbere lokality ešte nie je definitívne.

Závislosť na čínskych batériách narastá

Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters.

Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.

Nová spolupráca, keďže zahŕňa výrobu batérií na území Európy, by mohla v tejto otázke aspoň čiastočne pomôcť.

Jedným z kľúčových faktorov je silná podpora zo strany štátu a štátnych inštitúcií pri výstavbe kritickej infraštruktúry, vydávaní stavebných povolení a poskytovaní konkurencieschopnej štátnej pomoci.

„Európa má veľký potenciál, strategickú polohu a dlhú tradíciu v automotive priemysle, na čo sa nám v InoBat podarilo nadviazať,“ priblížil riaditeľ InoBat Marián Boček. „InoBat dokázal, že za pomerne krátky čas vie vybrať vhodnú lokalitu, úspešne zvládnuť povoľovací proces a dokončiť výstavbu tak extrémne zložitej technológie ako je továreň na batérie. Naše výskumno-vývojové centrum a pilotná linka vo Voderadoch napredujú a technológia v ňom už funguje.“

Slováci majú s Číňanmi veľké plány

S batériami pre elektromobily už má Slovensko skúsenosti práve vďaka slovenskej spoločnosti InoBat, ktorá len nedávno otestovala svoje nové batérie pre sektor vysokovýkonných dopravných prostriedkov (letecký priemysel a vysokovýkonné autá).

InoBat je slovenská spoločnosť založená v roku 2019 zaoberajúca sa výskumom, vývojom, výrobou a recykláciou batérií s dlhodobým cieľom slúžiť európskemu trhu s novými energetickými riešeniami, uvádza Denník N.

InoBat/Unsplash

Vysvetlil, že počiatočný plán stavať gigafabriku s kapacitou 20 gigawatthodín (GWh) bude možné postupne navýšiť – už pri kapacite 20 GWh a priemernom objeme batérie 100 kWh hovoríme o ročnom objeme 200-tisíc batérií každý rok. Spoločnosť Gotion High-Tech dokonca plánuje vybudovať najväčšiu agro-solárnu elektráreň v Európe, ktorá bude zásobovať gigafabriku zelenou energiou ako súčasť tohto investičného programu.

Spoločnosť Gotion High-Tech už pritom pred dvomi týždňami oznámila akvizíciu 25 % strategického podielu v InoBat AS. Gotion High-Tech má s automobilkou Volkswagen (VW) exkluzívnu zmluvu na dodávky EV batérií mimo Číny. VW zároveň vlastní 24,77 % podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti.

Ako sme ťa informovali v samostatnom článku, na Slovensko mieri aj dcérska spoločnosť Porsche, ktorá chce u nás vyrábať batérie pre elektrické autá. Do tejto továrne plánuje Porsche investovať približne 200 miliónov eur a bude tak len jednou z mnohých automobiliek, ktoré na Slovensku takýmto spôsobom pôsobia. Ak sa pošťastí, príde dokonca aj Volvo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú