Slovensko má pred EÚ veľký problém. Ľudia stále nechcú elektromobily, predaje medziročne stúpli smiešne málo
V článku boli použité materiály SITA.
Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, ako aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko- emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %
„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol. V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.
Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe. V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1053 registrovaných elektromobilov.
Najpopulárnejším elektromobilom u nás je Enyaq
Automobilke Škoda patrí v predajoch na našom trhu niekoľko prvenstiev a s nástupom elektromobility pridáva ďalšie. V októbri pokorila hranicu 100 predaných vozidiel plne elektrického modelu Škoda Enyaq iV v rôznych variantoch na našom trhu.
Elektromobilov je stále žalostne málo
Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je podiel elektrických vozidiel na našom trhu takmer zanedbateľný, čo pri pohľade na 432 predaných elektromobilov v 1. polroku minulého roka a 918 kusov za celý rok 2020 potvrdzuje, že Slováci majú voči elektromobilom predsudky a do ich kúpy sa príliš nehrnú.
Dôvodov je podľa odborníkov hneď niekoľko a spojením týchto faktorov tak môžeme objektívne vysvetliť, prečo sa nedokázali elektrické autá na našom trhu (zatiaľ) poriadne presadiť.
Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), vidí medzi hlavnými dôvodmi, ktoré „demotivujú“ Slovákov pred kúpou elektromobilu rezervovanosť vodičov, ktorí samozrejme prizerajú pri výbere nového auta nielen na obstarávaciu cenu vozidla, ale tiež na ďalšie aspekty, ktoré priamo ovplyvňujú používanie auta na cestách.
Podľa jeho slov potom ovplyvňujú rozhodovanie slovenských vodičov v oblasti elektromobility 4 hlavné faktory:
- vyššia obstarávacia cena elektromobilu
- preferencia čo najlacnejšej varianty vozidla (vo väčšine prípadov aj staršieho ojazdeného a lacnejšieho, často zo zahraničia)
- obavy, resp. predsudky o dojazde
- nižšia uvedomelosť potreby ochrany životného prostredia
Okrem toho však prichádzajú do úvahy aj ďalšie faktory, ktoré značným spôsobom vplývajú na to, ako si Slováci vyberajú alternatívny alebo konvenčný druh pohonu. „Zatiaľ platí, že ponuka elektromobilov je podstatne slabšia, než pri modeloch s klasickými pohonmi a cenová hladina je vyššia, čo sa však v nasledujúcich rokoch začne lámať,“ podotkol vo vyjadrení pre FonTech.sk Ján Čarný, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Dodal však, že v najbližších rokoch príde na trh rekordné množstvo čisto elektrických modelov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
Po tomto mobile túži každý Slovák: Má lokálne služby, TOP parametre a stál by polovicu minimálnej mzdy
Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
Slováci píšu falošné recenzie za desiatky eur. Našli sme špinavý biznis, ktorý klame ľudí a je ilegálny
Hyperloop, autonomné busy či dronové doručovanie. Takto vyzerá budúcnosť dopravy na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Otvorili pravú taliansku pekáreň: „Denne sme 15 hodín v práci, máme nulový work-life balance“
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Závažné ochorenie pečene postihuje tretinu svetovej populácie: Riešením je špeciálna diéta, tvrdia vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP