Slovensko čaká zásadná inovácia. Známa firma u nás postaví prelomové centrum pre recykláciu batérií
Spoločnosť InoBat chce investovať 100 mil. eur do vybudovania recyklačného centra pre vybité použité lítiové batérie z elektromobilov a domácností vo Voderadoch. Firma už v tejto súvislosti predložila svoj zámer na posúdenie vplyvov na životné prostredie.
Masívna recyklácia batérií začne na Slovensku o pár rokov
Začiatok výstavby avizuje InoBat na prvý kvartál budúceho roka, prevádzka by mohla byť spustená rok nato. Kapacita recyklačnej linky by mala byť 20 000 ton batérií ročne, v zariadení by mohlo pracovať 132 ľudí.
Batérie budú podľa zverejneného dokumentu zbierané zmluvnými partnermi a následne demontované. Pôjde o batérie z elektromobilov, elektrokolobežiek, skútrov, notebookov či mobilných telefónov. Plasty, hliník a elektrokomponenty by mali byť predané externým partnerom, moduly batérií budú zošrotované. Výstupom budú železné piliny, elektrolyt a čierny prášok.

„Čierny prášok sa plánuje v budúcnosti využívať ako vstupný materiál, ktorý bude možný opätovne vrátiť späť do cyklu výroby InoBat a budú z neho vyrobené nové batérie do elektromobilov,“ uvádza firma v zámere.
InoBat začiatkom júna tohto roka začal s prestavbou priestorov svojho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Jeho súčasťou bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií. Výška celkových investícií do prestavby centra má dosiahnuť 50 mil. eur. S výrobou prvých batérií vo Voderadoch by sa malo začať približne o rok.
Z recyklácie sa získa späť 95 % použitého materiálu
Ako informoval redakciu FonTech.sk v rozhovore Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Aut, v tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérii a následnou hydrometalurgiou dokážeme spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu.
Tento materiál je pripravený na opätovné použitie. Vďaka tomu sa majú znížiť tiež výrobné náklady na batérie o celých 35 % a zníži sa produkcia CO2 o 20 %.

„Darmo by sme jazdili na ekologických vozidlách, ak sú ich batérie vyrábané neekologicky. Konečne budú zavedené kvóty na obsah recyklovaných materiálov v batériách, výrobcovia budú musieť zabezpečiť ich zber na konci životnosti aj následnú recykláciu.
Postupne tak vymeníme nedobíjateľné batérie za dobíjateľné a pri ich výrobe znížime uhlíkovú stopu,“ uviedla CEO divízie InoBat Recycling Marta Tomišová.
Recyklácia batérií elektromobilov je na Slovensku pritom dlho prehliadaným problémom, od ktorého dáva štát ruky preč. Nielenže sa nevieme vysporiadať so spracovaním vrakov elektromobilov po nehodách, batérie ostávajú veľkou príťažou, ktorú nevie na našom trhu zatiaľ nikto zrecyklovať.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Dôkazom toho je aj nedávny prípad, kedy pri demontáži vozidla s poškodeným akumulátorom nebol na Slovensku žiadny vhodný odberateľ pre recykláciu tohto odpadu. „Nakoniec sme to museli riešiť cez francúzskeho spracovateľa, ktorý po jedinú batériu poslal špeciálne vozidlo,“ uviedol podľa TASR Milan Lauko, člen predstavenstva spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom.
S novou recyklačnou prevádzkou spoločnosti InoBat sa tak môže vyriešiť jeden z najzásadnejších problémov na našom trhu. Okrem recyklácie sa však InoBat sústredí aj na výrobu batérií, ktoré dodáva viacerým zákazníkom.
„InoBat Auto sa zameriava na výrobu batériových článkov „pouch“. Pre lepšie pochopenie, cylindrické články vyzerajú ako väčšie tužkové batérie a pouch články ako zabalená čokoláda,“ informoval FonTech.sk v rozhovore Pisoň.
Jedným zo zákazníkov tejto slovenskej firmy je aj výrobca autobusov SOR, ktorý využije batérie od InoBat Auto v mestských, medzimestských aj diaľkových autobusoch. Poháňať by ich mali už v roku 2023.
V článku boli použité materiály SITA a TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Fico hovorí o roku 2026 jasne: „Už nie je priestor na škrty, vyhadzujeme peniaze do luftu“

Arktický vpád mieri na Slovensko. Za 12 hodín až 20 cm snehu, experti vydávajú výstrahy

MIMORIADNE: Zrážka rýchlika a osobného vlaku v Česku si vyžiadala desiatky zranených. Jeden z rušňovodičov údajne prešiel na červenú

„Tichému zabijakovi“ podľahne 900 Slovákov ročne. Spoľahlivý skríningový test neexistuje

Našiel sa strojca masakra v Buči: „Nariadil svojim silám, aby lovili, ubližovali a zabíjali“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
OFICIÁLNE: Slovenský trh má nového lídra. Slávny operátor dosiahol najvyšší počet zákazníkov
NVIDIA opäť láme rekordy. Vďaka AI zarába také peniaze, o akých sa iným firmám ani nesnívalo
Nemecká automobilka oznamuje veľké prepúšťanie. Urobí to postupne, aby zmiernila dopad na ľudí
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
Prežitie sa môže zdvojnásobiť. Francúzsko prichádza s revolučnou liečbou najsmrteľnejšej rakoviny
Obľúbený operátor spustil Black Friday. Slováci môžu ušetriť na mobiloch stovky eur (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Fico hovorí o roku 2026 jasne: „Už nie je priestor na škrty, vyhadzujeme peniaze do luftu“

Arktický vpád mieri na Slovensko. Za 12 hodín až 20 cm snehu, experti vydávajú výstrahy

MIMORIADNE: Zrážka rýchlika a osobného vlaku v Česku si vyžiadala desiatky zranených. Jeden z rušňovodičov údajne prešiel na červenú

„Tichému zabijakovi“ podľahne 900 Slovákov ročne. Spoľahlivý skríningový test neexistuje

