Slovensko čaká zásadná inovácia. Známa firma u nás postaví prelomové centrum pre recykláciu batérií
Spoločnosť InoBat chce investovať 100 mil. eur do vybudovania recyklačného centra pre vybité použité lítiové batérie z elektromobilov a domácností vo Voderadoch. Firma už v tejto súvislosti predložila svoj zámer na posúdenie vplyvov na životné prostredie.
Masívna recyklácia batérií začne na Slovensku o pár rokov
Začiatok výstavby avizuje InoBat na prvý kvartál budúceho roka, prevádzka by mohla byť spustená rok nato. Kapacita recyklačnej linky by mala byť 20 000 ton batérií ročne, v zariadení by mohlo pracovať 132 ľudí.
Batérie budú podľa zverejneného dokumentu zbierané zmluvnými partnermi a následne demontované. Pôjde o batérie z elektromobilov, elektrokolobežiek, skútrov, notebookov či mobilných telefónov. Plasty, hliník a elektrokomponenty by mali byť predané externým partnerom, moduly batérií budú zošrotované. Výstupom budú železné piliny, elektrolyt a čierny prášok.

„Čierny prášok sa plánuje v budúcnosti využívať ako vstupný materiál, ktorý bude možný opätovne vrátiť späť do cyklu výroby InoBat a budú z neho vyrobené nové batérie do elektromobilov,“ uvádza firma v zámere.
InoBat začiatkom júna tohto roka začal s prestavbou priestorov svojho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Jeho súčasťou bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií. Výška celkových investícií do prestavby centra má dosiahnuť 50 mil. eur. S výrobou prvých batérií vo Voderadoch by sa malo začať približne o rok.
Z recyklácie sa získa späť 95 % použitého materiálu
Ako informoval redakciu FonTech.sk v rozhovore Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Aut, v tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérii a následnou hydrometalurgiou dokážeme spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu.
Tento materiál je pripravený na opätovné použitie. Vďaka tomu sa majú znížiť tiež výrobné náklady na batérie o celých 35 % a zníži sa produkcia CO2 o 20 %.

„Darmo by sme jazdili na ekologických vozidlách, ak sú ich batérie vyrábané neekologicky. Konečne budú zavedené kvóty na obsah recyklovaných materiálov v batériách, výrobcovia budú musieť zabezpečiť ich zber na konci životnosti aj následnú recykláciu.
Postupne tak vymeníme nedobíjateľné batérie za dobíjateľné a pri ich výrobe znížime uhlíkovú stopu,“ uviedla CEO divízie InoBat Recycling Marta Tomišová.
Recyklácia batérií elektromobilov je na Slovensku pritom dlho prehliadaným problémom, od ktorého dáva štát ruky preč. Nielenže sa nevieme vysporiadať so spracovaním vrakov elektromobilov po nehodách, batérie ostávajú veľkou príťažou, ktorú nevie na našom trhu zatiaľ nikto zrecyklovať.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Dôkazom toho je aj nedávny prípad, kedy pri demontáži vozidla s poškodeným akumulátorom nebol na Slovensku žiadny vhodný odberateľ pre recykláciu tohto odpadu. „Nakoniec sme to museli riešiť cez francúzskeho spracovateľa, ktorý po jedinú batériu poslal špeciálne vozidlo,“ uviedol podľa TASR Milan Lauko, člen predstavenstva spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom.
S novou recyklačnou prevádzkou spoločnosti InoBat sa tak môže vyriešiť jeden z najzásadnejších problémov na našom trhu. Okrem recyklácie sa však InoBat sústredí aj na výrobu batérií, ktoré dodáva viacerým zákazníkom.
„InoBat Auto sa zameriava na výrobu batériových článkov „pouch“. Pre lepšie pochopenie, cylindrické články vyzerajú ako väčšie tužkové batérie a pouch články ako zabalená čokoláda,“ informoval FonTech.sk v rozhovore Pisoň.
Jedným zo zákazníkov tejto slovenskej firmy je aj výrobca autobusov SOR, ktorý využije batérie od InoBat Auto v mestských, medzimestských aj diaľkových autobusoch. Poháňať by ich mali už v roku 2023.
V článku boli použité materiály SITA a TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou

Špinavé nákladiaky skončili. Obľúbená automobilka predstavila ohromné vozidlo

Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8x4 s ultimátnym pohonom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Zdravotnícke zariadenia ho musia vrátiť
PREMIUMBankové podvody na Slovensku vyleteli o 500 %. Zmanipulované obete prichádzajú o svoje úspory

Len 1 z 10 Slovákov zvládne tento geografický kvíz bez jedinej chyby: Otestuj svoje znalosti

Raketová suverenita len na papieri. USA už po tretí raz stopli nemecké plány

V 18. rokoch nakupoval striebro a pašoval zlato. Aj takto zbohatol investičný guru Robert Kiyosaki
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
Európsky spojenec Ukrajiny jej bude vyrábať desiatky tisíc kusov dôležitých zbraní ročne
Ziskovosť nemeckých automobiliek sa drasticky prepadla. Náklady a elektromobilita menia ekonomiku
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Zdravotnícke zariadenia ho musia vrátiť
PREMIUMBankové podvody na Slovensku vyleteli o 500 %. Zmanipulované obete prichádzajú o svoje úspory

Len 1 z 10 Slovákov zvládne tento geografický kvíz bez jedinej chyby: Otestuj svoje znalosti

Raketová suverenita len na papieri. USA už po tretí raz stopli nemecké plány

