Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý prevádzkuje v hlavnom meste MHD, plánuje byť prvým dopravcom s flotilou vodíkových autobusov na Slovensku. V prvej fáze chce obstarať 20 vodíkových autobusov s dĺžkou do 12 metrov. V premávke by sa mohli objaviť na prelome rokov 2022 a 2023. TASR o tom informoval hovorca DPB Martin Chlebovec.

Bratislava dostane vodíkové autobusy už o rok

V porovnaní s elektrobusmi je podľa DPB výhodou vodíkových autobusov vyšší dojazd či rýchle tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť viac ako 350 kilometrov.

DPB by ho teda vedel využiť na väčšine liniek MHD obsluhovaných krátkymi autobusmi. Súťaž bude vyhlásená po posúdení kritérií, pravdepodobne už v auguste 2021,“ spresnil hovorca.

Mestský dopravca priznáva, že nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch.

Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov,“ uviedol predseda Predstavenstva DPB Martin Rybanský. Nová rozvíjajúca sa technológia so sebou prináša aj potrebu vybudovania infraštruktúry.

NEPREHLIADNI
Richard Sulík: Dávam prednosť vodíku. Jeho budúcnosť na Slovensku však aktuálne „zakopáva“ o viaceré nedostatky

DPB by mohol využiť a rozšíriť svoju existujúcu plniacu stanicu na CNG v areáli vozovne Jurajov dvor. V prvej etape zvažuje DPB tento typ autobusu nasadiť na vyťaženú linku 50. Pri rozhodovaní mestský dopravca zohľadnil nielen ich dojazd, ale aj fakt, že trasa pretína viacero mestských častí, centrum mesta a križuje všetky električkové radiály.

Týmto spôsobom sa dopravnému podniku podarí znížiť emisie tejto linky o 100 percent a odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti,“ uviedol Chlebovec.

Autobusy tvoria v súčasnosti 60 percent všetkých výkonov v bratislavskej MHD, pričom polovica vozidlového parku je nízkoemisná (elektrobusy, CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). DPB patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov.

Rozbehnutie pilotného programu nasadenia vodíkových autobusov do MHD v Bratislave môže podľa dopravcu inšpirovať aj ďalšie mestá a postupne znížiť cenu vodíka.

Prvé vodíkové stanice spustia na jeseň

Slovenská vláda pritom len pred pár dňami schválila novú Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá určuje využitie vodíka v jednotlivých oblastiach a ďalšie plány krajiny v tejto oblasti. S využitím vodíka ráta NVS najmä v chemickom a petrochemickom priemysle, v oceliarskom priemysle, v tepelnom hospodárstve či v doprave. Najvýznamnejší podiel na raste spotreby vodíka v u nás bude mať sektor priemyslu a dopravy a neskôr aj energetiky.

Freepik (Úprava redakcie)

„Využívanie vodíka ako súčasti hospodárstva SR je celonárodným záujmom. Na jeho zavedení do praxe sa bude podieľať vláda SR v spolupráci s podnikateľskou sférou, inštitúciami výskumu, vývoja a vzdelávania a tiež orgánmi územnej samosprávy podľa opatrení, ktoré budú špecifikované v Akčnom pláne k NVS,“ uviedol rezort hospodárstva v schválenom materiáli.

Slovenská inovačná a energetická agentúra už pritom vyhlásila verejné obstarávanie na prvé dve vodíkové stanice, ktoré majú vyrásť a fungovať už na jeseň tohto roka. Obe stanice majú byť určené na dočerpanie vodíka pre osobné automobily aj autobusy na vodíkový pohon. Ako bolo avizované, prvé vodíkové stanice majú byť lokalizované v Bratislave a v Košiciach.

NEPREHLIADNI
Slovensko dostane prvé vodíkové stanice. Poznáme dátum spustenia a nové dôležité detaily

Prvé dve vodíkové stanice by mali byť v prevádzke už od 1. októbra tohto roka, pričom budú okrem dopĺňania paliva pre vodíkové autá a autobusy využité aj na odborno-prezentačné účely a získavanie štatistík z ich prevádzky.

V článku boli využité materiály TASR.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú