Slovák robí chyby, pritom úplne zbytočne. Takto si kúpiš správne pneumatiky na auto v 2022
Výber pneumatík je mnohokrát podceňovaná téma a veľa vodičov pri výbere obutia hľadí iba na cenu. Aj pneumatiky ale disponujú rôznymi premennými, ktoré ovplyvňujú nielen ich kvalitu, ale aj komfort z šoférovania.
Rozdiely pri cenách pneumatík sa pohybujú aj v stovkách eur za celú sadu. Na prvý pohľad vyzerajú všetky rovnako, no lacné obutie bude mať pochopiteľne iné vlastnosti ako o niekoľko desiatok eur drahšia pneumatika.
FonTech.sk sa rozprával s odborníkmi a prešiel si všetky potrebné atribúty, ako si pneumatiku v roku 2022 čo najlepšie kúpiť.
Čísla a značky na pneumatike prezradia všetko
Až 77 % motoristov sleduje testy pneumatík, tvrdí spoločnosť Continental. Pri správnom výbere však nezáleží len na tom, ktorý výrobca a ktorý model obstál v teste najlepšie.
Kľúčové sú aj samotné informácie na pneumatike – množstvo čísel a písmen síce na prvý pohľad pôsobí mätúco, no ich čítanie je pomerne jednoduché a zrozumiteľné. V infografike nižšie môžeš vidieť, čo všetko tieto značky znamenajú a čo napovedajú o samotnej pneumatike.
Loading…
Mnohí výrobcovia dnes vyrábajú pneumatiky špeciálne určené pre elektromobily, no vďaka tomu, že budeš vedieť čítať tieto značky, môžeš si na elektromobil správne vybrať aj niektorú z „obyčajných“ pneumatík.
Napríklad značka „XL“ za indexom nosnosti znamená, že pneumatika je schopná znieť trvalé extra zaťaženie dodatočným dofúkaním. Pneumatiky s touto vlastnosťou teda môžu byť vhodné pre už tak ťažké elektromobily.
Čo musí spĺňať pneumatika v roku 2022?
Moderné pneumatiky musia spĺňať niekoľko dôležitých kritérií a tie najlepšie sa od priemeru dokážu odlíšiť faktormi ako sú brzdná dráha, priľnavosť či dokonca hlučnosť, ktorá sa meria v suchých podmienkach.
Ďalej sa v testoch skúmajú jazdné vlastnosti pneumatiky a jej schopnosti reagovať na každodenné situácie, s ktorými sa vodič za volantom najčastejšie stretne.
„Akcelerácia a preklz kolies, stabilita pri riadení a vyhýbacích manévroch, ovládateľnosť na mokre, aquaplaning, tendencia ísť s vozidlom do pretáčavého, respektíve nedotáčavého šmyku, vibrácie alebo správanie v limitných rýchlostiach – všetky tieto kritériá sa u pneumatiky testujú predovšetkým z dôvodu bezpečnosti, ale zároveň aj pre celkový jazdný komfort, ktorý by mala pneumatika vodičovi poskytovať,“ vysvetľuje Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.
Pri testovaní zimných pneumatík sa vždy počíta s rozdelením do dvoch základných častí – tzv. objektívne a subjektívne. Objektívna časť testov vychádza z exaktných meraní jednotlivých sád pneumatík v disciplínach, akými sú spomínaná brzdná dráha z určitej rýchlosti a na konkrétnom povrchu, akcelerácia, opäť na určitú rýchlosť a v závislosti od povrchových vlastností aj ovládateľnosť, čiže rýchlosť prejazdu definovaným úsekom so zákrutami či kopcami. Počas objektívnej časti sa pracuje s mnohými modernými meracími prístrojmi (napríklad špeciálny GPS modul), ktorých dáta sú potom starostlivo vyhodnocované.
Čo musí spĺňať dobrá pneumatika?
- Ideálne rovnako dobré správanie za sucha aj mokra (v prípade zimných pneumatík na mokru/suchu/snehu)
- Dobrý brzdný výkon na všetkých povrchoch
- Nízka miera opotrebovanosti, aby sa zaručila čo najdlhšia životnosť pneumatiky
- Čo najnižšia miera valivého odporu, zabezpečujúca nižšiu spotrebu a v prípade elektromobilu vyšší dojazd
Subjektívnu časť má, naopak, na starosti skúsený testovací pilot (ide často o bývalého pretekára), ktorý, bez toho, aby vedel, aké pneumatiky má práve obuté na aute, hodnotí na základe vlastných pocitov na bodovej škále 0 až 10 vlastnosti danej sady. Najčastejšie sa opäť hodnotí už spomínaná ovládateľnosť, stabilita pri riadení a pri úhybných manévroch, trakcia a ďalšie dôležité aspekty, z ktorých sa skladá celkový dojem a hodnotenie.
Pneumatiky štítkuje aj EÚ
Pneumatiky okrem vyššie spomenutých značiek disponujú aj štítkovaním Európskej únie. Na povedomej nálepke, ktorá sa používa napríklad aj pri označovaní energetickej triedy elektrických spotrebičov, sa v prípade pneumatiky nachádzajú aj ďalšie informácie, ktoré bežnému používateľovi mnohokrát prezradia všetko podstatné a pre Slovákov sú kľúčovým rozhodovacím faktorom.
Na štítku pneumatiky sa nachádzajú dva najdôležitejšie ukazatele – priľnavosť na mokru a efektivita spotreby. Priľnavosť na mokrej vozovke je označená písmenami A-E, pričom kategória A je tá najlepšia. Rozdiel medzi jednotlivými kategóriami znamená predĺženie brzdnej dráhy na mokrej vozovke o 3-6 metrov, čo rozhodne nie je málo.
Rovnako je od A až po E označovaná aj efektivita spotreby pneumatiky. Aj v tomto prípade kategória A znamená, že pneumatika je najefektívnejšia a vozidlo, či už spaľovák alebo elektromobil, by mal mať s takýmto obutím nižšiu spotrebu.
Pneumatika totiž zodpovedá za 20 – 30 % celkovej spotrebu auta. Rozdiel v spotrebe medzi jednotlivými kategóriami sa pohybuje zhruba na úrovni 0,1 l/100 km, pri elektromobiloch to môžu byť 0,2 – 0,4 kWh/100 km.
Okrem týchto dvoch vlastností EÚ sleduje aj hlučnosť. Tá má kategórie A-C a taktiež sa udáva aj hodnota hluku v decibeloch. Pri zimných pneumatikách sa objavujú štítky, ktoré napovedajú, či je pneumatika vhodná do ľahších, alebo najnáročnejších zimných podmienok.
Pneumatiky pre elektromobily – v čom sú výnimočné?
Okrem zimných a letných pneumatík začali výrobcovia vyvíjať aj pneumatiky špeciálne navrhnuté pre elektrické autá. Na prvý pohľad sa môže zdať, že elektromobil žiadnu špeciálnu pneumatiku nepotrebuje, no opak je pravdou.
Elektrické auto je podstatne ťažšie, zväčša máva vyšší výkon a tiež je schopné na cestu prenášať maximálny krútiaci moment prakticky kedykoľvek po zošliapnutí plynového pedálu.
Pri elektromobiloch je navyše nesmierne dôležitá aj efektivita za cieľom dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu a najvyšší dojazd. Presne toto sú vlastnosti, na ktoré sa výrobcovia pneumatík zameriavajú pri vývoji obutia na elektromobily.
Čo hovoria odborníci na najčastejšie otázky od Slovákov?
Čím sa líšia klasické pneumatiky od pneumatík určených pre elektromobily?
„Pneumatiky pre elektromobily sú zamerané predovšetkým na lepší valivý odpor pre zaistenie maximálneho dojazdu. Ďalším dôležitým parametrom býva aj vyššia nosnosť pneumatík, pretože kvôli batériám je aj vyššia hmotnosť elektromobilu. Niektorí výrobcovia tiež majú znížený rýchlostný index, nakoľko maximálna rýchlosť elektromobilov býva obvykle nižšia ako pri spaľovákoch.“
Aký môže byť rozdiel v dojazde elektromobilu pri obutí obyčajnej pneumatiky a tej špeciálne pre elektrické autá?
„Tu záleží na kapacite batérie a dojazde elektromobilu samotného. Vplyv má tiež spôsob používania elektromobilu a štýl jazdy. Pri znížení valivého odporu o 1 kg/t sa môže vo všeobecnosti predĺžiť dojazd elektromobilu v rozsahu 3-19 km. Nejde ani tak o rozdiel medzi pneumatikou pre elektromobil a „obyčajnou“ pneumatikou, ako skôr o skutočný valivý odpor akejkoľvek pneumatiky.“
Aká pneumatika je najlepšia?
Úplne jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje, pretože tie najlepšie pneumatiky sú navrhnuté do špecifických podmienok, kde fungujú skvele, no v iných podmienkach sa môžu naopak správať zle. Pre bežného používateľa ale môže byť skvelým smerodajným údajom hodnotenie pneumatík na štítkoch.
Čím nižšie písmeno v abecede pneumatika má v jednotlivých oblastiach, tým je v danej kategórii lepšia. Určite je dobré sledovať aj nezávislé testy pneumatík, ktoré o nich prezradia viac, ako sa správajú v rôznych podmienkach.
Pri nákupe pneumatík nezabudni sledovať značky na samotnej pneumatike. Okrem šírky a výšky profilu je dôležitý rýchlostný index a index zaťaženia. Rýchlostný index by nemal byť nižší ako maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla a to isté platí aj o indexe zaťaženia.
V našom podnebnom pásme však musia motoristi prezúvať medzi zimným a letným obutím a pre niekoho tak môže predstavovať ideálne riešenie takzvaná celoročná pneumatika.
Ako veľmi vhodné a univerzálne obutie do všetkých štyroch ročných období sa podľa testov javí celoročka Continental AllSeasonContact. Na to, aké výhody majú celoročné pneumatiky oproti štandardnému „sezónnemu“ obutiu, sme sa spýtali odborníkov z firmy Continental:
„Výhodou celoročných pneumatík je, že motorista nemusí riešiť ich výmenu pred každou sezónou. Súčasne nemusí riešiť dvoje disky kolies a skladovanie zimných či letných pneumatík mimo sezónu. Vhodné sú hlavne pre zákazníkov s nízkym kilometrovým nájazdom, ktorí jazdia v nižších nadmorských výškach a v prípade extrémnych zimných kalamít môžu nechať vozidlo zaparkované doma. Súčasne by takíto motoristi nemali často jazdiť do hôr a na miesta s trvalou snehovou pokrývkou.“
Čítajte viac z kategórie: Ako na to?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Waze alebo Google Mapy. Každý vodič rieši túto dilemu, pritom riešenie je jednoduché
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Máš doma nevyužité USB kľúče? Toto sú najlepšie tipy, ako ich premeníš na užitočných pomocníkov
Android si doteraz nevyužíval naplno. Toto je 7 skvelých tipov, ktoré ho zmenia na nepoznanie
Stačí ti telefón a pár minút času. TOP 10 nástrojov, vďaka ktorým už ľudia reálne zarábajú cez AI
Toto ťa v škole nenaučia. TOP 10 technológií, ktoré používajú experti – ale zmenia ti život
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Odborník na demenciu priblížil, ako rozoznať „normálny“ problém s pamäťou od Alzheimerovej choroby
Tisíce Slovákov môžu vlastniť pôdu po predkoch: Štát zverejnil zoznam neznámych dedičov
Farmár našiel sudy s miliónmi. Môže ísť o jeden z najväčších pokladov Pabla Escobara
Na Slovensku budeme platiť novú digitálnu daň. Inšpirovali sme sa Indiou, do rozpočtu má priniesť 100 miliónov eur
AKTUÁLNE: Desiatky hasičov zasahujú pri požiari bytu. Dve deti sa nepodarilo zachrániť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
Slovensku môže priniesť až 100 miliónov eur ročne. MIRRI navrhuje zaviesť novú „spravodlivú“ daň
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
Jediná krajina produkuje viac plastu než šesť ďalších dokopy. Zverejnili „rebríček hanby“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP