Technológie sa udomácňujú vo viacerých oblastiach, pričom výnimkou nie je ani odvetvie e-commerce, ktoré každý rok rastie. Najväčším problémom e-shopov sú ale takzvané vratky tovaru od zákazníkov, čím obchody prichádzajú o nemalé finančné prostriedky.

Existuje však možnosť ako počet vratiek znížiť a zároveň zákazníkom priniesť lepší zážitok z nakupovania na internete. Týka sa to predovšetkým e-shopov, ktoré sa špecializujú na predaj okuliarov, tvárovej kozmetiky, kontaktných šošoviek či bižutérie.

Reč je o startupe Virtooal zakladateľov Ondreja Bagina a Petra Sóosa. Obaja totiž stoja za vývojom takzvaného virtuálneho zrkadla, vďaka ktorému si vieš produkt na sebe vyskúšať z pohodlia domova ešte predtým, ako si ho kúpiš.

V rozhovore sa ďalej dozvieš:
  • Ako funguje virtuálne zrkadlo v praxi
  • Pri akom tovare je možné zrkadlo využiť
  • Čo je najväčším problémom odevného segmentu e-commerce
  • Kto je hlavným konkurentom Virtooal
  • Na akom plugine aktuálne Ondrej so svojím tímom pracuje
Ondrej, stojíš za vývojom virtuálneho zrkadla, ktoré je určené pre e-shopy a ich zákazníkov. Ako vznikol nápad vytvoriť Virtooal?

S kolegom Peťom Sóosom sme založili v roku 2008 projekt Happy hair pre celý svet, ktorý spočíval v tom, že sa tam dali skúšať účesy celebrít. Malo to veľký úspech, pričom za prvé roky sme dosiahli až 2 milióny používateliek z celého sveta. Neustále sme tam pridávali nové účesy celebrít, ktoré si potom ženy dávali robiť u svojich kaderníčok.

V tých časoch to však fungovalo prostredníctvom fotografií. Vo Virtooal využívame rozšírenú realitu a je to veľmi zaujímavé, ale všetci – aj naši konkurenti – sa začali s rozšírenou realitou zoznamovať v roku 2008, nezávisle od seba.

Zobraziť celú galériu (8)
Spoluzakladateľ Virtooal, Ondrej Bagin, Virtooal

Z projektu Happy hair sme získali peniaze, ktoré sme potom investovali. Videl som dieru na trhu a postupne sa nám začali ozývať veľké kozmetické značky, ktorým sme robili takúto aplikáciu s fotografiami. Neskôr sme pridávali módne doplnky, farebné šošovky a okuliare, až sme sa dopracovali k vytvoreniu celkového portrétového outfitu.

Nikto sa však nezameriaval na e-shopy, a tak sme začali v roku 2014 vyvíjať plug and play plugin, ktorý by si e-shop dokázal sám spravovať. Naša obchodná filozofia je, že radšej mať tisíce zákazníkov ako dvadsať veľkých. V súčasnosti nás používa množstvo e-shopov od tých najmenších až po tie najväčšie na celom svete. V podstate pôsobíme na všetkých svetadieloch.

Začiatky ste financovali z vlastných peňazí alebo ste získali pomoc od investorov?

Na začiatku sme do tohto projektu investovali spolu aj s Peťom Sóosom vlastné prostriedky, ktoré sme mali z predchádzajúceho projektu Happy hair. Dostali sme sa na určitú úroveň, s ktorou sme potom našli angel investora, z bývalého CEO Mall.cz, Vítka Endlera.

On nám vlastne pomohol v obchodnej stránke. Pre mňa je dôležitejšia skôr vízia startupu a nech sa čo najskôr dostane na trh. Niektorí snívajú o tom, že budú mať Amazon alebo niečo podobné, no pre mňa boli vzormi firmy ako napríklad inzertný portál Bazoš.

O ňom nikto nehovorí, má pár zamestnancov a celé im to ide samé, lebo obsah im generujú samotní používatelia. Je to akési perpetuum mobile a ja sa tiež snažím vytvoriť systém, ktorý bude sám fungovať a naši klienti, e-shopy si to budú vedieť sami spravovať. Nás potom budú využívať len v prípadoch, keď to bude naozaj nutné, no snažíme sa o to, aby to nutné nebolo.

Aké technológie sú pri tomto špeciálnom produkte použité a ako vlastne funguje?

Funguje veľmi jednoducho cez takzvaný Mbid code. Celý náš plugin je skrytý v kóde, ktorý si e-shopy vložia do pätičky webu, pričom cez kód si v našej administrácii dokážu zrkadlo spravovať a aj sa týmto spôsobom zobrazuje na webe. Je to naozaj veľmi jednoduché.

Celá technológia spočíva v rozšírenej realite. Virtooal funguje pomocou web kamery alebo statickej kamery, podľa toho ako to chce zákazník používať a je to veľmi realistické. Keď si zákazník zadá pri okuliaroch svoju vzdialenosť zreničiek, tak z toho dokážeme vypočítať proporcie jeho tváre a zobrazujeme veľkosť okuliarov v pomere 1:1.

Má to výpovednú hodnotu, nakoľko si zákazník týmto spôsobom dokáže predstaviť, ako by ten produkt na ňom vyzeral. Virtooal sa používa aj v kozmetike. Spolupracujeme s firmami ako Avon či Dermacol, od ktorých máme feedback, na základe ktorého Virtooal stále vyvíjame a dolaďujeme. Naším cieľom je priniesť zážitok z reálneho nakupovania do online sveta.

Navyše náš plugin už perfektne funguje aj v LIVE móde pre okuliare, pričom dokončujeme aj LIVE mód pre dekoratívnu kozmetiku, ktorý plánujeme spustiť do ostrej prevádzky pravdepodobne v priebehu februára.

Nakoľko disponujeme mnohými dátami, do budúcnosti uvažujeme aj nad použitím umelej inteligencie, s pomocou ktorej chceme vytvoriť nákupného radcu, ktorý bude odporúčať daný tovar.

Výhody Virtooal teda určite spočívajú hlavne v tom, že zákazník si dokáže daný produkt predstaviť na sebe bez toho, aby ho mal fyzicky pri sebe. Aké sú však jeho ďalšie výhody pre zákazníka?

V podstate všetky e-shopy, ktoré využívajú našu službu, dokážu priniesť zákazníkovi všetky výhody kamenných predajní v online svete a dokonca aj niečo navyše. Pomocou Virtooal vie používateľ produkt vyskúšať nielen na sebe, ale napríklad aj na svojej žene alebo priateľke, keď jej chce kúpiť darček. Stačí mať jej fotografiu, na ktorej sa vyskúšajú produkty a na základe toho si potom zákazník produkt kúpi. To sa v reálnom svete nedá.

Spomínali sme, že takúto službu je možné využiť pri tovare ako sú napríklad okuliare či kozmetika. Kde všade ešte môžeme uplatniť potenciál virtuálneho zrkadla?

U nás to funguje staticky na fotografiách v segmentoch okuliare, farebné a crazy kontaktné šošovky, kozmetika, bižutéria a módne doplnky. Robíme stále len portrétové veľkosti, no pracujeme aj na tom, aby bolo možné použiť celé telo.

Je to, samozrejme, ešte v úplných začiatkoch, no bude to finančne veľmi náročné a preto potrebujeme nájsť vhodného investora, ktorý nám s tým finančne pomôže. Odhadujeme, že náklady budú potrebné vo výške viac ako 1 milión eur.

Veľmi dôležité je spomenúť, že najpálčivejším problémom fashion e-commerce sú vratky. Tie v celosvetovom meradle tvoria 300 miliárd dolárov ročne. Keď vyvinieme funkčný celotelový plugin, ktorý zatiaľ nikto nemá, tak e-shopom ušetríme niekoľko miliárd dolárov, takže aj potenciálny investor si môže predstaviť aké peniaze sa v tomto biznise točia.

Vratky však celkovo predstavujú jeden veľký problém a nielen pri oblečení, ale aj v ďalších oblastiach. Zákazník si jednoducho objednáva veci, ktoré potom vracia, čo sa v kamenných predajniach tak často nestáva. Okrem toho však pomáhame zvyšovať aj konverzie e-shopom a následnému lepšiemu predaju.

Jeden nemecký e-shop si to meral a porovnal dva jeho e-shopy, pričom jeden z nich používal aj naše virtuálne zrkadlo. Rozdiel bol 45 % v prospech e-shopu so zrkadlom, čo pri veľkých e-shopoch môže predstavovať milióny eur ročne.

Môžeme sa podľa teba dočkať toho, že kamenné obchody budú už časom úplne zbytočné, keď si všetko vieme kúpiť a „nakonfigurovať“ z pohodlia domova?

Myslím si, že niečo také sa nestane. Očakávam, že to bude aj v blízkej budúcnosti rovnaké ako je to v súčasnosti. Veľmi záleží aj na tom, ako ľudia zlenivejú. Samozrejme, že rozšírená realita bude stále realistickejšia, no nemyslím si, že ľudia zlenivejú až natoľko, aby prestali navštevovať kamenné predajne. Oblasť e-commerce je už teraz veľmi silná a kamenné obchody stále existujú. Neverím tomu, že by sa niečo podobné mohlo stať.

Okrem vás sú na trhu s virtuálnym zrkadlom ešte dvaja veľkí hráči Modiface a Fittingbox. V čom sa líšite od svojej konkurencie?

Modiface už medzičasom kúpila kozmetická spoločnosť Loreál a ak dobre viem, oni to už poriadne ani neponúkajú. Modiface dokonca svoje služby neponúkal firmám pôsobiacim v e-commerce. Fittingbox to e-commerce ponúka a v počte klientov v segmente okuliarov sú dokonca pred nami. My však máme inú obchodnú filozofiu. Cielime masovo a preto je aj naše fungovanie z tej technologickej stránky odlišné. Pracujeme s fotografiami produktov, takže je potrebné mať len kvalitné fotografie produktu spredu a zboku. Našu technológiu voláme Fake 3D a je to na nerozoznanie od reálneho 3D.

Robíš si to svojpomocne alebo to urobíme aj my za zlomok ceny. Naším cieľom je mať tisíce platiacich klientov z celého sveta, pričom aktuálne ich máme viac ako 100. Celkovo však máme registrovaných už viac ako 2000 e-shopov, pričom ich počet stále stúpa.

Toto je asi naša najväčšia výhoda, lebo pri konkurencii si to klient svojpomocne vyriešiť nedokáže. Navyše, my to máme v e-shopoch implementované tak, že zákazník nemusí vôbec meniť svoje nákupné zvyklosti. Zákazník sa bežne pohybuje v danom e-shope a virtuálne zrkadlo si zobrazí alebo schová vtedy, keď to potrebuje.

Musím ešte spomenúť aj ďalší veľký rozdiel oproti našej konkurencii. Nakoľko sa snažíme pôsobiť masovo, tak sme multisegmentoví a, ako som už spomínal, vieme zrkadlo využiť pri okuliaroch, kozmetike či bižutérii. Ani jeden z našich konkurentov to nemá, nakoľko sa sústredili na veľké značky a jeden segment.

Ak mám záujem o využívanie vašej služby, aké sú moje možnosti? Je potrebné zakúpenie licencie alebo sa platia za službu mesačné poplatky?

Náš biznis model je široko škálovateľný. Máme takzvané freemium pre určitý počet používateľov. Čím viac používateľov využíva na e-shope našu službu, tým viac sa za službu platí, no vždy sú tie ceny naozaj veľmi priateľské.

Zákazník vie použiť už spomenuté freemium, ktoré je obmedzené na počet používateľov alebo si môže kúpiť balík s určitým počtom používateľov. Takto to vie zákazník používať napríklad rok a potom podľa dát vieme stanoviť na mieru zákazníkovi, ktorá možnosť bude pre neho najvhodnejšia.

Je dôležité spomenúť, že nikoho nechceme ukrátiť a preto všetci zákazníci využívajú všetky funkcie bez ohľadu na to, aký balík využívajú. Samozrejme veľkým klientom, ktorí požadujú custom funkcie, ktoré sa tam automaticky nenachádzajú, vieme vyjsť v ústrety. Na zákazku im tam potom vieme doplniť rôzne merania a mnohé ďalšie funkcie.

Plánujete v najbližších rokoch rozšíriť svoj biznis aj do iných krajín?

To je dobrá otázka. V prvom kvartáli 2020 budeme otvárať našu pobočku v japonskej Osake. Ide o uzavretý trh, kde je najlepšie sa dostať práve cez pobočku. Našli sme veľmi dobrého a skúseného partnera od ktorého si sľubujeme dosť veľa. Japonsko je v e-commerce dosť konzervatívne a dovolím si povedať, že v tomto sme oproti nemu popredu.

Aktuálne sídlime v Prahe, kde máme našu centrálu. Ja pochádzam z Komárna, kde sa aj nachádzajú kancelárie s našimi programátormi. Celkovo náš tím interne tvorí 7 ľudí a s externistami je nás približne do 15, pričom všetci pochádzame zo Slovenska alebo z Českej republiky.

Spomínal si, že potrebujete získať investíciu na vývoj celotelového pluginu. Čo vás ešte okrem tohto čaká v blízkej budúcnosti?

Áno, je to pre nás veľmi dôležité. Financie budeme potrebovať a ako som už spomínal, tak hľadáme vhodného investora. Na účely vytvorenia celotelového pluginu budeme musieť rozšíriť aj náš tím, no v tomto prípade nepôjde o desiatky ľudí.

Celý náš model je tak postavený, že nikdy nebudeme potrebovať tím väčší ako 20 ľudí a pritom môžeme mať tisíce klientov. Ďalej nás čaká už spomenuté otvorenie pobočky v Japonsku a neustála práca na vývoji a zlepšovaní našich služieb.

Pošli nám TIP na článok



Rozhovory