Väčšina ľudí aktuálne nechodí do práce, pričom najväčšiu časť dňa trávime vo svojich domovoch. Tento fakt sa odrazil aj na štatistikách mobilných operátorov, z ktorých je jasné, že voľné chvíle si skracujeme nielen častejším telefonovaním, ale aj väčším míňaním dát.

Môžeme povedať, že poniektorých z nás koronavírus doslova uväznil v domovoch. Vypĺňanie voľného času môže byť rôzne. Niektorí ho trávia s rodinou či deťmi, iní naopak dávajú prednosť sociálnym sieťam, televízii alebo hraniu mobilných či počítačových hier.

Nájdu sa však aj takí, ktorí väčšinu dňa volajú s rodinou alebo s kolegami z práce. Súčasnú situáciu pekne odzrkadľujú aj štatistiky mobilných operátorov.

Nárast všade okrem SMS správ

Napríklad Telekom už štyri týždne eviduje stúpajúci počet hovorov. Kým okolo 10. marca stúpla prevádzka oproti štandardu len mierne (cca o 15 až 20 %), vo štvrtok a piatok 12. a 13. marca bola prevádzka vyššia o 50 až 80 % oproti bežnému pracovnému dňu.

V druhej polovici marca, keď väčšina Slovákov prešla na tzv-. home office, operátor evidoval prekročenie dvojnásobku bežnej prevádzky. Prevádzka je už stabilizovaná, no aj napriek tomu každý deň generuje približne 50 až 100  % nárast opriti bežnému pracovnému dňu. Na úroveň pracovných dní z pred koronavírusu sa dostali aj víkendy.

Rástla aj dátová spotreba. Najväčší rast operátor zaznamenal začiatkom marca, pričom hlavným dôvodom mohla byť aj akciová ponuka nekonečných dát na celý mesiac. V posledných dňoch stúpa prevádzka len mierne a aj preto bude ponuka extra dát naviac pokračovať aj v mesiaci apríl. Zaujímavosťou však je, že žiadne výrazné zmeny Telekom neregistruje pri SMS a MMS správach.

O2 eviduje nárast o 10 %

Vyťaženosť sietí eviduje aj modrý operátor O2. „V poslednom týždni evidujeme značný nárast prevádzky, ktorá sa blíži najexponovanejším obdobiam v roku. Mimoriadna situácia na Slovensku sa premietla do nárastu volaní, ktorých počet stúpol o 10 %,“ informovala šéfka komunikácie O2 Slovakia Tereza Molnár.

V O2 evidujú, že ľudia si počas tohto karanténneho obdobia volajú nielen častejšie, ale aj dlhšie. Podľa štatistík sa priemerná dĺžka hovoru v polovici marca  predĺžila zhruba o tretinu a až o štvrtinu narástla aj dátová prevádzka. Podobný trend je možné vidieť aj pri internete na doma, kde rástli odoslané dáta najmä vo večerných hodinách.

O2 ďalej informuje, že ich súčasná prevádzka pripomína najvyťaženejšie obdobia v roku, no pripravení sú aj na prípadný ďalší nárast. Tak ako aj zvyšní operátori, aj O2 poskytol neobmedzené dáta na aplikácie v rámci svojich SMART Paušálov. Okrem toho niektorým zákazníkom poskytlo platformu HBO GO dočasne zadarmo a päťnásobne navýšilo rýchlosť internetu na doma po prečerpaní dát.

Orange chváli zákazníkov za využívanie aplikácií

Aj Orange zaznamenal za posledné obdobie výrazný nárast prevádzky vo viacerých oblastiach. Hlasová prevádzka je po prvotnom náraste stabilizovaná a takmer tretinové nárasty evidujú práve počas pracovných dní. Najvýraznejší nárast volaní však Orange zaznamenal cez internetové aplikácie Messenger, Skype, WhatsApp či Viber.

Zobraziť celú galériu (0)
Predajňa operátora Orange, Twitter/@OrangeGroupPR

Tento nárast bol viac ako 130 %, no operátor tento trend oceňuje, nakoľko uskutočňovanie hovorov cez chatovacie aplikácie pomáha zmierniť záťaž siete, ktorá tak ostáva voľná pre hlasové hovory. Aj z tohto dôvodu Orange umožnil svojim zákazníkom bezplatnú aktiváciu Nonstop dátového balíka Čet. Tento krok sa podľa údajov evidentne podaril.

Stabilizovaná je aj dátová prevádzka, no aj napriek tomu narástla oproti bežným dňom takmer o pätinu. Zvýšená je aj dátová prevádzka v pevnej sieti, no v tomto prípade ide o menšie čísla.

Štatistiky operátora 4ka sme, žiaľ, do uzávierky článku neobdržali. Po získaní ich dodatočne ich doplníme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú