Slováci ich autá zbožňujú. Veľká automobilka predstavila svoj najnovší elektromobil (+foto)
Volvo predstavilo nový model ES90, ktorý sa snaží skombinovať eleganciu sedanu s praktickosťou SUV. Automobilka pri jeho vývoji zdôraznila bezpečnosť, priestrannosť a technologickú vyspelosť. Otázkou však zostáva, či ide o revolučný koncept alebo len o ďalšiu variáciu na už existujúce trendy.
Sedan alebo SUV? Volvo sa snaží spojiť oba svety
Model ES90 má síce proporcie klasického sedanu, no jeho zvýšená svetlá výška mu dodáva SUV charakter. „Nie je to typický sedan,“ vysvetľuje globálny šéf dizajnu Volvo Jermey Offer. Podľa neho kombinuje „eleganciu sedanu s prispôsobivosťou a praktickosťou SUV“ a vďaka tomu vytvára „vlastnú triedu“. Táto myšlienka nie je v automobilovom priemysle úplne nová – napríklad modely ako Polestar 4 či Citroën C5 X sa už pokúsili o podobný koncept. Volvo však tvrdí, že ide o evolúciu, ktorá vychádza z jeho vlastnej identity.
Volvo odhalilo svoj najbezpečnejší model v histórii | fotogaléria
Automobilka je známa ako priekopník v oblasti bezpečnosti a ES90 si dáva za cieľ tento štandard posunúť ešte vyššie. Vozidlo je vybavené robustnou bezpečnostnou konštrukciou a širokým spektrom senzorov vrátane lidaru, piatich radarov, siedmich kamier a dvanástich ultrazvukových senzorov. Jermey Offer tvrdí, že „je to najbezpečnejšie auto, aké Volvo kedy vyrobilo“, pričom zdôrazňuje, že značka má v tomto smere dlhú a úspešnú históriu.
Otázkou však zostáva, do akej miery ide o reálne inovácie a do akej len o postupné vylepšovanie už známych bezpečnostných prvkov. Väčšina moderných prémiových áut dnes ponúka širokú škálu asistenčných systémov, a hoci Volvo patrí k lídrom v tejto oblasti, konkurencia nespí.
Interiér prešiel veľkými zmenami
Dizajn interiéru bol navrhnutý s dôrazom na priestrannosť a technologické možnosti. Vozidlo má dlhý rázvor 3,1 metra, čo umožňuje veľkorysý priestor pre pasažierov. Vo výbave nájdeme 14,5-palcový centrálny dotykový displej, 9-palcový displej pre vodiča, 25 reproduktorov a pokročilý systém čistenia vzduchu.
Podľa Offera sa interiér ES90 nesie v duchu „kinetickej architektúry“ – Volvo sa snažilo premyslieť, „ako ľudia používajú priestor, ako sa v ňom pohybujú a ako interagujú s digitálnymi rozhraniami“. To naznačuje, že automobilka sa nechala inšpirovať nielen automobilovým dizajnom, ale aj princípmi z iných oblastí priemyslu.
Prémiový pocit z auta má byť umocnený kvalitnými materiálmi a dôrazom na „materiálovú poctivosť“. Volvo chce, aby každá časť vozidla, ktorej sa pasažieri dotknú, pôsobila hodnotne. No tu sa opäť dostávame k otázke, či ide o skutočný posun alebo len o snahu vyhovieť očakávaniam zákazníkov v luxusnom segmente.
Elektrická budúcnosť Volvo
Volvo zdôrazňuje, že ES90 je súčasťou jeho prechodu na plne elektrický pohon. Automobilka si stanovila ambiciózny cieľ – do roku 2030 chce byť úplne elektrická. Jermey Offer tvrdí, že filozofia značky sa prirodzene pretavila do dizajnu nového modelu a že ide o „vyústenie toho, ako fungujeme ako spoločnosť“.
Na jednej strane je to jasná odpoveď na tlak EÚ na elektrifikáciu, no na druhej strane si Volvo týmto krokom môže budovať imidž progresívnej značky, ktorá si drží náskok pred reguláciami. Je však otázne, ako sa tento prechod dotkne reálnych spotrebiteľov, ktorí stále váhajú medzi elektromobilmi a spaľovacími motormi. Najnovší elektrický model ES90 disponuje dojazdom okolo hranici 700 km, ale reálna hodnota sa uvidí až v teréne.
Skutočný game-changer alebo len ďalší prémiový model?
Volvo ES90 rozhodne ponúka zaujímavú kombináciu vlastností – eleganciu sedanu, praktickosť SUV, špičkové technológie a prémiový interiér. Bezpečnosť zostáva na vysokej úrovni a automobilka sa snaží udávať trend v oblasti elektromobility.
Otázkou však zostáva, či ide o skutočne prelomový model alebo len evolučné pokračovanie doterajšieho vývoja. Spojenie prvkov sedanu a SUV nie je v automobilovom priemysle nič nové a Volvo sa bude musieť popasovať s konkurenciou, ktorá ponúka podobné koncepty.
ES90 je bezpochyby zaujímavým prírastkom do portfólia značky, no až čas ukáže, či sa stane ikonou, alebo len ďalším prémiovým vozidlom, ktoré zapadne medzi ostatné. Jeho cena by sa mala pohybovať zhruba okolo 70-tisíc eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zázrak modernej medicíny: Americké dieťa sa narodilo po viac ako 30 rokoch od počatia
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Spaľováky tam už fakt nikto nechce. Štát na severe Európy opäť prekonal rekord elektromobilov
Stallone sa ako mafián vráti nečakane skoro. Bude čeliť nebezpečnej rodine s hviezdou Terminátora
Vedci zostali v nemom úžase. Na prekvapivom mieste našli chodiaci biologický laser
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Posledná otázka zlomí nervy 90 % Slovákov. Ak nezvládneš túto gramatickú výzvu, vráť sa do školskej lavice
Realitný labyrint pre mladých Slovákov: Expert odhalil 3 hlavné prekážky pri kúpe bytu. Takéto máš možnosti (ROZHOVOR)
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
Mladá Slovenka vytvára netradičné umelecké diela. Na prvej vernisáži predala takmer všetky obrazy
Lidl sťahuje z predaja milovanú pochúťku Slovákov, hrozí prítomnosť cudzieho predmetu: Skontroluj, či ju máš doma
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP