Skúsenosť ľudí s Teslou z USA divnosťou šokoval svet: Pri -33°C museli nabíjať až 6-krát za deň
To, že elektromobil má v zime nižší dojazd a silné mrazy môžu negatívne ovplyvniť aj rýchlosť nabíjania, je už známa vec. Súrodenci Xaviar a Alice Steavensonovci si na svoju prvú skúsenosť s elektrickým autom nevybrali zrovna najlepšie obdobie. Ich viac ako 2 200 km trasa skončila katastrofou. Ako upozornil Unilad, v extrémnom počasí museli požičanú Teslu Model 3 nabíjať až šesťkrát za deň.
Tento príbeh je však plný nejasností a nakoľko nevieme, akou rýchlosťou cestovali a aká bola v čase jazdy teplota v USA, môžeme len špekulovať, či bola negatívna skúsenosť zapríčinená chybou auta, alebo nesprávnym používaním vodiča.
Nabíjanie trvalo aj dve hodiny
Portál Business Insider uvádza, že spočiatku bola dvojica schopná na Tesle jazdiť aj 2,5 hodiny bez zastávky na nabíjanie. Za predpokladu, že pri ceste dlhej vyše 2 200 km išli po diaľnici maximálnou povolenou rýchlosťou, ktorá je na Floride na úrovni 70 míľ za hodinu (112 km/h), dokázali by na jedno nabitie prejsť 280 km.
To nie je vôbec zlé, no dvojica uvádza, že neskôr už museli nabíjať každú hodinu až hodinu a pol, čo by znamenalo dojazd iba 120-160 km. To už je naozaj nízky dojazd pre Teslu Model 3, no vychádzame iba z neúplných informácií o čase jazdy, chýbajú nám presnejšie dáta o počte prejdených kilometrov. Takisto nevieme, či mali prenajatý Model 3 Standard Range alebo Model 3 Long Range s podstatne vyšším dojazdom
Dojazd 160 km v mrazoch okolo -30 stupňov Celzia je ale reálny, o čom svedčí aj video používateľa TESLAPEG, ktorý s Modelom 3 Standard Range Plus skúšal dojazd pri teplote -30 stupňov Celzia a po prejdení vyše 160 km mu zostávalo už iba 10 % batérie. Tesla mu ale automaticky začala predhrievať batériu, aby bola pripravená na nabíjanie a začala sa nabíjať plným výkonom.
Plné nabitie mu auto odhadovalo na približne 40 minút, čo je ale o polovicu kratší čas, ako uvádzali súrodenci, ktorí údajne museli nabíjať aj dve hodiny. Z toho môže vyplývať, že pred nabíjaním batériu v elektromobile nepredhriali a taktiež že ju nabíjali až do 100 %. Pritom je tiež známe, že najrýchlejšie sa akumulátor nabije do 80 % svojej kapacity a následné dobitie doplna už trvá podstatne dlhšie.
Je teda jasné, že za nepríjemnou skúsenosťou stojí minimálne nesprávne nabíjanie elektromobilu. Z videa vyššie je totiž vidieť, že pri dosiahnutí 10 % kapacity batérie si elektromobil automaticky začne zhorievať batériu, dvojica si zrejme necháva väčšiu rezervu, auto si tak batériu pred nebíjaním nezohrialo a následne tak trvalo celé nabíjanie podstatne dlhšie.
Odborník na Tesly vysvetľuje, ako je to s dojazdom v zime
Na tému zimného dojazdu a nabíjania elektromobilov značky Tesla sme sa opýtali aj odborníka a zakladateľa DriveTesla.sk Jaroslava Kapša, ktorý ma na Teslách najazdených okolo pól milióna kilometrov.
Zimné dojazdy elektromobilov sú strašiakom v mnohých komentároch v online svete aj v krčmových debatách. Čiastočne majú základ aj v realite spred niekoľkých rokov, kedy jazdiť na elektromobile znamenalo jazdiť na Nissane Leaf bez termomanažmentu, s letným dojazdom 160 km a so zimným kľudne aj polovičným.
Tak, ako pri spaľovacom aute, aj pri elektromobile je vhodné poznať zásady používania a fungovania auta. Každé auto treba na zimu pripraviť, či už sú to zimné pneu alebo nemrznúca zmes do ostrekovačov. Keď vodič prípravu podcení, môže ho zima veľmi prekvapiť. Pri spaľováku môže zamrznúť nafta alebo sa môže kvôli nízkym teplotám vybiť 12V batéria, ktorá je na chlad citlivá.
Pri elektromobile odpadá väčšina týchto klasických starostí, nepripraveného vodiča vie ale zaskočiť znížený dojazd. Štandardne pri EV platí, že spotreba je tým väčšia, čím je rýchlejšia jazda, prípadne čím je väčšie stúpanie do kopca. To sú dva najvýznamnejšie faktory, ktoré ovplyvňujú dojazd. Až potom je na rade nízka teplota.
Môžem to uviesť aj na príklade. Plánovali sme cestu do Prahy, auto stálo v noci v garáži a bolo nabité cca na 70%. V noci bolo aj v garáži -17 stupňov Celzia a ráno ma prekvapila kapacita batérie auta, ktoré ukazovalo len niečo cez 40 %. Cestou do Prahy sme tým pádom museli 2x nabíjať, pretože na (vtedy jediný v ČR) Supercharger v Humpolci by sme nedošli. To je príklad toho, čo sa môže stať, keď človek nemá žiadne znalosti a skúsenosti s elektromobilitou.
Za tých 6 rokov a asi 450 000 km s Teslami mám už ale skúseností o niečo viac. Keď vodič už pozná základné princípy fungovania s EV, je to pomerne jednoduché, predovšetkým v prípade Tesly. V noci sa auto nabíja doma alebo v garáži. Nabíjaním sa batéria zohrieva a ja si viem v aplikácii nastaviť, že napríklad ráno o 6:00 chcem mať auto nabité na 90% a chcem mať v kabíne 21 stupňov. Tým pádom má batéria aj kabína optimálnu teplotu a nestrácam zbytočné energiu z batérie.
Takýmto spôsobom viem dosiahnuť to, že dojazd sa nezníži o 50 %, ale v priemere maximálne o 10-15 %. Ďalšia užitočná funkcia Tesly, vďaka ktorej optimalizuje dobu potrebnú na nabíjanie, je využitie navigácie a siete Superchargerov. Keď si zadám do navigácie Tesla Supercharger, auto si automaticky začne zohrievať batériu na optimálnu teplotu, ktorá umožní rýchle nabíjanie až do výkonu 250 kW.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Slovensko rieši paradoxný problém. Elektromobil si už nabiješ kdekoľvek, nová vyhláška môže všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zelenskyj si „kopol“ do Fica. „Nemôžete kupovať plyn od Moskvy a zároveň očakávať bezpečnostné záruky od Američanov“
Mal zobrať úplatok v hodnote takmer 180-tisíc eur. Ukrajinská bezpečnostná služba zadržala hlavného armádneho psychiatra
Ďalší štátny IT systém v problémoch: Úrady nevedia spárovať platby občanov a firiem
Americké námorníctvo „zmenilo kurz“. Nové bezposádkové plavidlá budú lacnejšie a s univerzálnym dizajnom
Kapacita až 9 200 vozidiel: Ázijská krajina uvádza na trh najväčší transportér áut na svete
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Bude veľmi lacný a dostane kontroverznú batériu. Dacia chystá ďalší dostupný elektromobil
-
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
Vie o nej málo Slovákov. Bezplatná aplikácia vybaví daňové priznanie za teba
Denne cez neho pretečie 9 miliónov m³. Slovenský prepravca plynu zvyšuje kapacitu od susedov
Útok očakávali už vopred. Ruskí hackeri napadli systémy bohatej európskej krajiny
Clá USA ohrozujú trh. Volkswagen varuje pred „škodlivými dôsledkami“
Slovákom zjednoduší cestovanie vlakom. ZSSK spustilo nový webový portál
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zelenskyj si „kopol“ do Fica. „Nemôžete kupovať plyn od Moskvy a zároveň očakávať bezpečnostné záruky od Američanov“
Mal zobrať úplatok v hodnote takmer 180-tisíc eur. Ukrajinská bezpečnostná služba zadržala hlavného armádneho psychiatra
Ďalší štátny IT systém v problémoch: Úrady nevedia spárovať platby občanov a firiem
Americké námorníctvo „zmenilo kurz“. Nové bezposádkové plavidlá budú lacnejšie a s univerzálnym dizajnom
Kapacita až 9 200 vozidiel: Ázijská krajina uvádza na trh najväčší transportér áut na svete
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené