Rýchlo rastúcim firmám pomáha v ich rozvoji aj umelá inteligencia. Potvrdzuje to tohtoročný prieskum spoločnosti Microsoft v trinástich krajinách sveta, podľa ktorého až 38 % firiem s dvojciferným rastom aktívne pracuje na implementácii umelej inteligencie a drvivá väčšina z nich, až 94 %, plánuje v horizonte jedného až troch rokov investovať do rozvoja umelej inteligencie v rozhodovacích procesoch.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Prieskum sa síce netýkal slovenských firiem, zúčastnilo sa ho však 1 150 lídrov z desiatich európskych krajín, vrátane Česka, a taktiež firmy z Južnej Afriky, USA a Spojených arabských emirátov. Prieskum taktiež ukázal, že z firiem, ktoré evidujú iba jednociferný rast, umelú inteligenciu aktívne implementuje iba necelá pätina.

Kto AI využije najlepšie?

Navyše tieto firmy zatiaľ nepociťujú veľkú urgenciu v implementácii umelej inteligencie. Väčšina z nich ju do rozhodovacích procesov plánuje zaviesť v dlhšom časovom horizonte troch až piatich rokov. Podľa riaditeľa pre partnerskú sieť Microsoft Česká republika a Slovensko Dalibora Kačmářa sa však momentálne nachádzame v období, kedy sa rozhoduje, ktoré firmy na svoj rozvoj umelú inteligenciu najlepšie využijú.

„Väčšina firiem stojí na podobnej štartovej čiare a teraz sa hrá o to, kto inovačnú šancu najlepšie využije. Ten, kto bude mať jasnú víziu pridanej hodnoty umelej inteligencie pre podnikanie, má obrovskú šancu stať sa lídrom vo svojom odvetví,“ konštatuje Kačmář.

Využitie v supermarketoch

Riešenia umelej inteligencie pritom vznikajú aj na Slovensku. Príkladom je bratislavská spoločnosť AltTag, ktorá vytvorila pilotný model prediktívneho predaja pre sieť supermarketov na Slovensku na základe historických predajov aj vonkajších vplyvov, ako sú napríklad počasie či termíny výplat, ceny pohonných hmôt, index spotrebiteľských cien. Cieľom bola optimalizácia objednávania tovaru tak, aby nič nechýbalo a nič sa nevyhodilo.

„Odhadujeme, že supermarkety môžu ušetriť desiatky tisíc eur najmä preto, že nebudú vyhadzovať nepredané čerstvé potraviny a nebudú musieť zlacňovať. Zároveň budú efektívnejšie plánovať prácu predavačov,“ konštatuje Roman Oružinský zo spoločnosti AltTag.

 

Umelá inteligencie bola tiež témou minulotýždňovej konferencie organizovanej Americkou obchodnou komorou na Slovensku. Jej účastníci sa pritom zhodli na tom, že jej zavádzanie výrazne zmení aj charakter pracovného trhu a zmení väčšinu súčasných pracovných miest. Slovensko v tomto smere patrí medzi najohrozenejšie ekonomiky. Odborníci však zároveň hovoria aj o nových príležitostiach, ktoré umelá inteligencie prináša. Jej čo najlepšie využitie však vyžaduje okrem iného aj správnu reakciu hospodárskej politiky štátu.