Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Pokrok v oblasti elektromobility je za posledných 10 rokov enormný. Od prvých elektrických Nissanov Lieaf, ktoré dokázali prejsť na jedno nabitie sotva 150 km, sme sa posunuli k autám, ktorých dojazd atakuje hranice vysoko cez 500 km.

Masívny rozvoj elektromobility započala jedna automobilka – Tesla. „Muskove dieťa“ bolo dlho jednoznačným lídrom na trhu a z hľadiska batériového pohonu sa Tesle roky nedokázala priblížiť žiadna iná automobilka.

Dnes je ale situácia iná a tradiční výrobcovia začínajú dobiehať náskok Tesly. Svoje o tom vie aj šéfredaktor FonTech.sk Dávid Igaz, ktorý je sám majiteľom elektromobilu a ktorý v rámci testov sedel už prakticky v každom jednom elektrickom aute na našom trhu.

Dnes vie veľmi triezvo a jednoznačne zhodnotiť, kam sa trh posunul, čo mu naopak ešte chýba a priniesť nám zaujímavé poznatky, ktoré sa bežne od automobiliek nedozvieš.

Zobraziť celú galériu (5)
Martin Katler / FonTech

Sám si majiteľom elektromobilu a vyskúšal si si už prakticky každý elektromobil dostupný na našom trhu. Ako vnímaš pokrok elektromobily za posledné roky?

Keď sa pozrieme spätne na to, ako sa vyvíjala elektromobilita, je to ako každá jedna technológia. Začala s nejakými prvotnými batériami, nejakými prvotnými modelmi, ktoré, dajme tomu, mali dojazd 100-150 kilometrov. Ale keď sa pozrieme teraz na posledné roky, hlavne od roku 2017 až 2019, už vtedy sme mali Tesly, ktoré prešli 400-450 kilometrov a aj zvyšné automobilky pochopili, že elektromobilita je budúcnosť.

Do istej miery boli aj donútené zo strany Európskej únie, teda nedostali inú možnosť a museli povinne prechádzať na elektrický pohon. Dojazdy a nabíjacie časy sú už v dnešnej dobe také, že sú plne schopné nahradiť spaľovacie autá. V dnešnej dobe nás nijakým spôsobom neobmedzuje batéria a určite nás neobmedzuje nabíjanie.

Skutočne to môžeš povedať takto generalizovane? 

Určite to neplatí pre všetkých vodičov. Možno existuje 5-10 percent vodičov, ktorí chcú prejsť na jeden záťah tisíc kilometrov bez toho, aby sa zastavili niekde na toalete. Nemyslím si, že je to väčšina ľudí, toto je skôr tá menšina a pre väčšinu ľudí je v dnešnej dobe elektromobil dostatočný aj hľadiska dojazdu, aj z hľadiska krátkeho času nabíjania.

Ty sám vlastníš elektromobil. Je to Citroen e-C4, no platforma, na ktorej je postavený, má už niekoľko rokov. Dokáže konkurovať aj dnešným elektromobilom z roku 2023 alebo sú dnešné elektromobily výrazne lepšie?

Tu treba dať do kontextu to, že moja elektrická C4 je auto z roku 2020 či 2021. To bolo auto, pri ktorom si Citroen povedal, že dobre, tak máme spaľovák, nejako je postavený a namiesto  benzínového či dieselového motora tam vložíme nabíjačku a elektromotor.

Na tom aute strašne cítiť, že nebolo koncipované ako elektromobil aj z hľadiska aerodynamiky, z hľadiska efektivity pohonu a z hľadiska platformy, ktorá má v tomto prípade 45 kWh batériu a 100 kW nabíjanie, čo by nebolo zlé aj na dnešné pomery pre také mestské a prímestské auto.

Zobraziť celú galériu (5)
Dávid Igaz / FonTech

Pre mňa dokonca bolo fajn aj na nejaké dlhšie výlety, no z auta cítiť z hľadiska softvéru a efektivity pohonu, že výrazne stráca za modelmi, ktoré sú v podobnej cenovej kategórii a ktoré sú vyrobené v roku 2023. Efektivita pohonu a efektivita toho, ako narába softvér s vodičom, nie sú ideálne.

To znamená, že aplikácia nefunguje dobre, nefunguje palubný infotainment, nie je tam žiadne plánovanie trasy podľa nabíjacích bodov. Čiže batéria a nabíjanie sú okej, nie je to to najlepšie na trhu, ale je to postačujúce. Je tam ale cítiť nedostatky najmä v iných oblastiach, kde je vidieť, že to je staršie auto a nebolo koncipované ako elektromobil.

Keby si si mal vyberať elektrické auto dnes, ktoré by to bolo?

To je pomerne kontroverzná téma, lebo každému vyhovuje niečo iné. Ale ak by som si ja mal spraviť svoj TOP 3 zoznam automobiliek, pri ktorých by som uvažoval nad nejakým elektromobilom, tak by som tam zahrnul Teslu, Hyundai/Kiu a koncern VW. Potom je to už na preferencii zákazníka, ktorý dizajn alebo ktorý smer si vyberie.

Hyundai a Kia majú rovnaký hardvér, ale ten dizajnový smer a smer, akým vyrábajú autá, je trošku odlišný. Ak dodám, že prečo táto trojica, pri ostatných automobilkách je ešte stále cítiť, že nabiehajú na elektromobilitu a vo veľa veciach je to príliš silené a je to také, že „ideme na počty“, nech máme čo najviac elektromobilov, ale nezamýšľame sa nad tým, či nám dávajú vôbec zmysel.

Prečo si sa nepozrel do kategórie drahších modelov? 

Nezahrnul som sem prioritne prémiové automobilky BMW, Mercedes, Audi, alebo akékoľvek iné, ktoré spadajú do prémiového segmentu, lebo je to kategória sama osebe. Z prémiových automobiliek tu máme vlastne len tri, ktoré reálne zabŕdajú do elektromobility a reálne len tieto tri automobilky si idú svoju vlastnú kategóriu.

To je ale aj cenovo, výbavou aj nejakými koncepčnými riešeniami úplne iné ako masovky, do ktorých patrí Hyundai, Kia, koncern VW a Tesla.

Zobraziť celú galériu (5)
Martin Katler / FonTech

Zahrnul si sem aj Teslu, no stále niektorí ľudia Teslu považujú za nekvalitnú značku. Ako to teda je v realite? 

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú