O škodlivosti videohier a ich nepriaznivom vplyve na človeka z médií počujeme takmer neustále, špeciálne v spojitosti s vysoko agresívnymi a násilnými titulmi. Názory laickej, ale tiež odbornej verejnosti na tému sa napriek tomu vo veľkom rozchádzajú a s jednoznačnými závermi doposiaľ neprišli ani vedecké štúdie.
Téma hrania videohier sa pritom zďaleka netýka iba zobrazovania násilia, ale tiež nebezpečenstva spojeného s budovaním závislosti a vystavovania maloletých škodlivým vplyvom. Opomínané naopak zostávajú prospešné efekty, ktoré hranie v nemalej miere sprevádza.
S názorom na tému škodlivých i priaznivých vplyvov videohier na vývin človeka sa s redakciou FonTech.sk podelila aj Mgr. Kristýna Jurošková z online psychologickej poradne MOJRA.sk. Súhlasí, že ide o komplexnú tému, na mnohé otázky má však veľmi jasný názor.
V rozhovore sa dozvieš:
- V čom spočívajú hlavné hrozby videohier
- V akých oblastiach naopak hranie prináša prospešný efekt
- Akej vekovej kategórii hry do rúk v žiadnom prípade nepatria
- Aké sú varovné signály závislosti a ako prebieha „odvykačka“
- Či násilné hry robia hráčov agresívnejších aj v skutočnom živote
Sú hráči zo strany herných spoločností vystavovaní iným nástrahám, ako v minulosti?
Sú vystavení viacerým hrám, na ktorých vzniká závislosť a ktoré sú už z princípu takto vytvorené. Nemôžeme zabudnúť na všeobecné nebezpečenstvo internetu, kedy nikdy nevieme, kto za druhým počítačom sedí a aké sú jeho úmysly. Preto je potrebné hlavne deťom nastavovať hranice a tieto témy s nimi preberať a tiež mať vedomosti o tom, čo na internete (a nielen v hrách) robia.
Názory na škodlivosť videohier sa neraz rozchádzajú aj v odborných štúdiách. Považujete hranie za škodlivé pre zdravie a vývin človeka?
Nedám vám presnú odpoveď, rovnako, ako to množstvo štúdií, o ktorých sa zmieňujete. Určité hry v primeranom čase môžu byť veľmi prospešné – napríklad hry edukačné, ale aj s tými sa to dá prehnať a môžu byť pre psychiku až deštruktívne. Všetko teda závisí skôr od času, ktorý hraním hier trávime a tiež od typu hry.
V čom vidíte hlavné hrozby vyplývajúce z hrania videohier?
Hrozbu vidím hlavne v nadmernom čase, ktorý pri nich jedinec strávi. Pokiaľ sa bavíme o deťoch, tak je veľkou hrozbou násilie v hrách, obzvlášť pokiaľ je graficky veľmi reálne stvárnené. Tiež pribúda množstvo hier so sexuálnymi prvkami, ktoré do detských rúk absolútne nepatria.
Prináša naopak hranie aj pozitíva? Aké?
Určite áno a tých pozitív môže byť neúrekom. Nedá sa hovoriť o negatívách hrania bez toho, aby sme spomenuli pozitívne dopady hry na človeka. Pre deti do 15 rokov je hra socializačným prostriedkom, kedy nadobudnuté skúsenosti uplatňujú v reálnom živote. Toľko negatívne spomínané strieľačky zase zvyšujú reflexy, predvídavosť a priestorovú orientáciu. Niektoré hry môžu zase podporovať zlepšovanie pamäte, analýzu situácie a improvizáciu.
Väčšina hier pomáha v zlepšovaní jemnej motoriky, pretože vyžadujú spoluprácu oboch rúk. Hry, ktoré vyžadujú snímanie pohybov celého tela zase zlepšujú fyzičku, absentuje tu sedenie a posilňujú vnímanie vlastného tela. Existujú výskumy pozitívneho vplyvu hier (a hlavne virtuálnej reality) na liečbu fóbií, PTSD a na zmiernenie fyzických bolestí. Nemôžeme zabudnúť na to, že vo väčšine hier je človek „donútený“ sa dorozumievať v angličtine či v iných jazykoch, čím sa prirodzene podporuje ich učenie. V SR sa bežne stretávame so žiakmi, ktorí sa naučili väčšinu anglických slov vďaka PC hrám. A takto by som mohla pokračovať ešte ďalej.
Opäť ale musím upozorniť, že sa nedá takto plošne hovoriť o všetkých hrách (ako v negatívnom, tak v pozitívnom zmysle). Vždy je potrebné vybrať tú hru, ktorá aktívne jedinca do svojho diania zapojí, ktorá je prepracovaná, premyslená a ktorá sa stáva prirodzeným učiteľom jedinca a nie je vytvorená iba na pasívnu konzumáciu.
Veľa hráčov si myslí, že má hranie pod kontrolou a nevšíma si varovné signály. Ako takéto signály vyzerajú a kedy už začína ísť o problém?
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- V čom spočívajú hlavné hrozby videohier
- V akých oblastiach naopak hranie prináša prospešný efekt
- Akej vekovej kategórii hry do rúk v žiadnom prípade nepatria
- Aké sú varovné signály závislosti a ako prebieha „odvykačka“
- Či násilné hry robia hráčov agresívnejších aj v skutočnom živote
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
ROZHOVOR Tvorcovia slovenského GTA pre FonTech: Cenu sme neprehnali, naša hra je svetový unikát
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Najvyšší šéf Stellantisu pre FonTech: Elektromobily nebudú lacné ako spaľováky, no chystáme model pod 20 000 €
Toto sú slovenské drony, ktoré strážili aj pápeža či Rammstein. Vo svete sa okamžite stali hitom (ROZHOVOR)
Rozhovor Slovák z NASA: Asteroidy riziko nepredstavujú, na obežnej dráhe nám hrozí niečo oveľa horšie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Banky bijú na poplach. Nový podvod sa snaží obrať Slovákov o milióny eur
- Video: Nočná mora Cybertrucku dorazila. Je lepšia v úplne všetkom
- Čakáme naň 10 rokov. Ikonická sci-fi séria sa vráti v pokračovaní
- Dosť bolo odpadu. Marvel sa chce vrátiť na výslnie, odhalil novú stratégiu a zmeny
- Bude lepší ako Henry Cavill? Nový Superman sa konečne ukázal, takto vyzerá
-
- Banky bijú na poplach. Nový podvod sa snaží obrať Slovákov o milióny eur
- Video: Nočná mora Cybertrucku dorazila. Je lepšia v úplne všetkom
- Čakáme naň 10 rokov. Ikonická sci-fi séria sa vráti v pokračovaní
- Dosť bolo odpadu. Marvel sa chce vrátiť na výslnie, odhalil novú stratégiu a zmeny
- Bude lepší ako Henry Cavill? Nový Superman sa konečne ukázal, takto vyzerá
-
- Slovákov obrali o všetko. Prehratý boj RTVS pocítime úplne všetci, máme detaily
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Veľký elektropredajca krachuje. Má poslednú šancu, ako sa zachrániť
- Video: Nočná mora Cybertrucku dorazila. Je lepšia v úplne všetkom
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Mohlo to skončiť katastrofou. Hrozba bombového útoku skončila v spame, škola ju našla o dva dni neskôr
Diváci vo vytržení. Akčná klasika z 90-tych rokov sa možno vráti, má to len jednu podmienku
Vedci rozlúštili záhadu explózie asteroidu nad Berlínom
Japonská spoločnosť Nippon Steel plánuje dokončiť kúpu U.S. Steel. Vieme kedy
Nemysliteľný krok je realitou. Obrovské streamovacie služby spájajú sily v boji proti Netflixu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené