Rozhovor: Slovensko je na dobrej ceste dostať sa medzi elitu vo svetovom e-sporte. Už teraz dokážeme poraziť oveľa väčších profíkov
E-sporty sú posledné roky ohromným celosvetovým fenoménom, ktorý naplno zasiahol všetky vekové kategórie. Sledovanosť vyššia ako na NHL a odmeny, ktoré sa rádovo pohybujú v niekoľkých miliónoch dolárov. Ako tento trend zasiahol Slovensko? Sme úspešní a vieme sa presadiť na svetovej e-sportovej scéne?
O e-sporte či celkovo zázemí tohto športu nám viac povedal Eduard Winkler, majiteľ najlepšieho slovenského tímu Hippomaniacs, ktorý má za sebou už niekoľko úspechov aj na medzinárodnej scéne. Sledovali ich desaťtisíce divákov a vyslúžili si rešpekt svojich súperov. No ako ťažké je presadiť sa, keď v zahraničí idú do tohto športu nemalé finančné injekcie?
Ako by si aktuálne charakterizoval e-sport na Slovensku? Zaznamenali Slováci v tomto smere posun za posledné roky?
E-sport na Slovensku je ešte takmer v začiatkoch. Máme tu hŕstku profesionálnych hráčov a veľmi málo profesionálnych tímov. Tímy často vznikajú v zoskupení hráčov, ktorí spolu hrajú a nemajú žiadnu štruktúru a zázemie. Ťažko sa potom na tom buduje a pracuje na zlepšení. Posun tu však je, pomohli tomu hlavne pravidelné turnaje a vznikajúce turnaje, ktoré poskytujú možnosti tímom si aj niečo zarobiť na našej scéne.
Dokážeme konkurovať v CS:GO či Dote 2 špičkovým európskym a svetovým tímom?
Iba teoreticky dokážeme konkurovať. Dobrým príkladom je Extatus, ktorý zaznamenal určité úspechy, no neustálil sa na scéne a nepatrí medzi stabilné tímy, ktoré hrajú veľké turnaje, no potenciál ukázal, že sa dá konkurovať, ale nie je to jednoduché.
Viem, že vedieš veľmi úspešný slovenský tím Hippomaniacs, ktorý v Dote 2 zaznamenáva čoraz viac úspechov. Je finančne a časovo náročné riadiť profesionálny / poloprofesionálny e-sportový tím na Slovensku? Musel si investovať niečo aj z vlastného vrecka či všetko pokryli sponzori?
V rovine akej sme (semi-profi) to nie je až tak časovo a finančne úplne náročné, no krok na plne profesionálny tím je vcelku náročný aj časovo aj finančne. Zatiaľ som hradil skoro všetko len z vlastného vrecka, sponzorov sa hľadá celkom ťažko, pretože nás sledujú prevažne v zahraničí a fanúšikovská lokálna základňa nie je veľmi zaujímavá pre väčšinu sponzorov.
Snažím sa však stále pritiahnuť sponzorov, sledovanosť mávame celkom slušnú, už sme mali aj viac ako 100 000 pozerajúcich divákov na zápase. Bežne v lepších turnajoch/kvalifikáciách nás sledujú desiatky tisíc divákov.
Sú ochotné vôbec známe firmy investovať do slovenského e-sportového tímu?
Ten čas postupne príde, viac ľudí začína sledovať e-sport a aj u nás sa začnú úspešné firmy pozerať po možnostiach investovania alebo pomoci e-sportu u nás. Myslím si, že je to otázka krátkej budúcnosti, kedy u nás bude viac profesionálnych tímov a naše tímy začnú dosahovať viac úspechov na medzinárodnej scéne.
Len pre predstavu čitateľov, skús v krátkosti opísať markantný rozdiel medzi svetovou elitou a napríklad bežným e-sportovým tímom zo Slovenska / Česka vo vybavení či fungovaní ako takom.
Rozdiel je v kluboch predovšetkým. U nás tímy (je ich hŕstka) fungujú tak, že to financujú všetko hráči samotní, a aj keby mali financie od sponzorov, nemajú žiadnu štruktúru. V Čechách je viac tímov, ktoré majú aj nejakú štruktúru a sponzorov a dosahujú aj nejaké úspechy (napr. Hearthstone). V zahraničí majú tímy veľké rozpočty, majú viac zamestnancov, ktorí podporujú fungovanie tímu (analytici, psychológovia, a podobne). Hráči potom trénujú kvalitnejšie a vedia zaplatiť úspešných hráčov.
O nejakých štátnych dotáciách na herný segment môžeme zatiaľ u nás len snívať? Alebo máš informácie, ako zväčša funguje štátne financovanie v zahraničí?
Minulý rok u nás vznikol e-sportový zväz (SAEŠ – saes.sk), ktorý už vie spojiť štát s e-sportom. Je však potrebné, aby sme nabrali väčšiu základňu hráčov a získali medzinárodné úspechy, aby tie dotácie mohli urobiť väčší dopad. Je to však niečo, v čom sme trochu popredu oproti okolitým štátom a kde pri dobrej práci vieme zlepšiť túto scénu prostredníctvom tohto zväzu.
Vo vašom tíme Hippomaniacs už aktuálne nenájdeme ani jedného slovenského hráča, pričom sa samozrejme jedná o tím, ktorý vznikol na Slovensku. Prečo ste sa tak rozhodli?
Na začiatku sme mali iba jedného českého hráča, no neskôr to slovenskí hráči začali vzdávať a ten jediný český hráč na začiatku je aj naďalej u nás. Ako náhradu tu na Slovensku nemáme veľmi veľa hráčov, v Čechách je viac hráčov, čo sa snažia niečo dosiahnuť. Preto prišla tá zmena.
Ten tím sa však vyprofiloval akoby sám, mali sme zostavu, kde mali jednotlivci iné ambície, tak sa to preskupilo a momentálne si myslím, že máme najsilnejšiu zostavu, aká sa dá zostaviť. Je tu ešte niekoľko veľmi dobrých hráčov, ktorí sa snažia a pracujú na sebe. Ešte také 1-2 veľmi kvalitné Dota 2 tímy by sa tu dali vytvoriť.
Hippomaniacs sú celkovo veľmi mladý kolektív, zväčša stále stredoškolských študentov. Nemyslíš si, že skoré peniaze od sponzorov či príliš vysoké výhry by mohli pokaziť ich talent a prirodzený vývoj?
Je to riziko, ak tím na to nemyslí a nepripravuje sa. V Dote sú výhry aj niekoľko miliónov eur za turnaj, preto sa môže stať hocičo. Talent by to nemalo pokaziť, môže to zmeniť ich charakter.
Čo bol váš doteraz najväčší úspech na e-sportovej scéne? Máte aj jasne definované plány do blízkej budúcnosti?
Najväčšie úspechy boli asi vyhraté otvorené kvalifikačky na veľké/malé turnaje, kde sme hrali potom s tými najlepšími tímami. Taktiež len o chlp (o 1. miesto) nám ušla kvalifikácia na WESG, kde sa hralo o 890 000 dolárov. Čo sa týka lokálnych turnajov, tak sme za poslednú dobu vyhrali asi všetko na našej scéne, čo sa dalo. Plány do budúcna sú jasné, chceme sa kvalifikovať na nejaký Major (1 000 000 eur minimálna výhra) alebo Minor (300 000 eur minimálna výhra) turnaj. Prípadne na nejaký iný turnaj s dobrou sledovanosťou a zaujímavou finančnou odmenou.
Ako sa niekto dostane do vášho tímu? Vyberáte cielene či sa môžu prihlásiť aj potenciálne talenty skúsiť šťastie?
Vývoj tímu bol skôr taký, že sme s hráčmi pracovali, a keď niekto chcel odísť, hľadali sme za neho vhodnú náhradu. Posledná zostava sa však vybrala akoby sama, keď sa spojili dvaja hráči od nás a traja hráči z eEriness, ktorá bola najväčšia konkurencia na našej scéne.
Ja som túto zostavu následne zastrešil pod nás. Momentálne verím, že sa zostava dlhší čas nebude meniť, lebo sme už len krôčik od úspechu, viackrát nám chýbal len veľmi malý kúsok k dobrému úspechu. Scénu však sledujem a prehľad o dobrých hráčoch mám.
Samotní hráči taktiež vedia, kto by sa do tímu pripadne hodil, ak by niekto chcel odísť. Ak by sa niekto chcel dostať do tímu, mal by sa presadiť najskôr v rankedoch, kde bude hrávať už s tými najlepšími, ako sú aj naši hráči, ktorí patria v individuálnych rankoch k elite v EÚ.
Ty sa naozaj veľmi aktívne venuješ propagácii a zveľadovaniu e-sportu na Slovensku. Plánujete projekt do budúcnosti, ktorý posunie náš herný segment výrazne bližšie k svetovej elite?
Áno, snažím sa robiť, čo sa dá, aby e-sport u nás bol úspešný, máme tu veľa hráčov. Problém však je v tom, že hráči často nemajú poňatie, ako efektívne trénovať, ako sa zlepšovať. Často aj talentovaní hráči trávia čas tým, že sa hrajú a nie trénujú. To ako keby futbalový hráč mal na každom tréningu len simuláciu zápasu a nezameriaval sa na zlepšenie určitých kľúčových zručností. Málo študujú a málo pracujú na sebe osobnostne. Projekty robíme, momentálne v e-sportovom zväze chceme rozbehnúť reprezentáciu, kde sa budú môcť hráči zúčastniť majstrovstiev sveta v Kórei.
Je to aspoň motivácia, aby na sebe hráči pracovali. Bližšie by nás posunulo taktiež viac tímov, ktoré by prerazili vo svete. O to sa snažím aj s Hippomaniacs. Ak budú mať hráči vzory, viac sa budú zaujímať o formovanie tímu a môžu si zobrať za vzor hráčov a štruktúru tímu.
Bude vedieť aj širšia verejnosť, ktorá síce nechce aktívne hry hrať, no radi by zlepšili slovenský e-sport, pomôcť rozšíriť profesionálny herný segment v našej krajine? Plánujete možno organizovať viac herných eventov na Slovensku so zaujímavými finančnými odmenami?
Širšia verejnosť neviem, či by pomohla, skôr ľudia, ktorých e-sport zaujíma budú už len tým, že sledujú lokálne turnaje alebo tímy cez Twitch alebo na Facebooku, pomáhať tímom, keďže vzniká marketingový priestor pre tímy, ktorý budú vedieť speňažiť formou sponzorstiev, keďže sponzorské je často aj o tom, koľko ľudí to sleduje, aký majú dosah.
Herné podujatia by sme chceli vo zväze podporiť, aby mali vyššie výhry, verím, že v blízkom čase sa k tomu dostaneme, no nie je to jednoduché. Vidíme ale v okolitých krajinách, že aj štát pomáha, alebo väčšie firmy, aby mali nejaký veľký turnaj v krajine. Teraz sa blíži turnaj v Chorvátsku. V Poľsku bývajú veľké turnaje už každoročne v CS:GO a Dota 2 a aj Maďarsko dokázalo urobiť turnaj s veľmi veľkým rozpočtom .
Taktiež Rumunsko, Ukrajina máva občas nejaký veľký turnaj. Verím, že aj u nás sa niekedy v blízkom čase dočkáme nejakého veľkého eventu.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
TOP EXKLUZÍVNE: Údaje o tebe sa predávajú za pár eur. Slovenský dark web je horší, ako by si čakal
ROZHOVOR: Ťažba bitcoinu na Slovensku už z teba milionára nespraví, inde sa ale oplatí. Tieto chyby robia ľudia najčastejšie
ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu
ROZHOVOR s analytikmi: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenskí rodičia si prilepšia: Rodičovský príspevok o pár mesiacov prekročí historickú hranicu
Účastníkom nehody na D1 bola dodávka strany Demokrati. Člen strany zrážku neprežil, potvrdil Jaroslav Naď
Európa buduje protidronový múr. Švédi priniesli riešenie 16 000-krát lacnejšie než stíhačka
Polícia odkláňa vodičov: Tragická nehoda spôsobila celodenné kolóny, úsek je uzavretý do večera
PRIESKUM: Nové prekvapenie na politickej scéne. Uhríkova Republika predbehla Hlas-SD, Smer zaostáva za Progresívcami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Európa má miliardový poklad, ktorý nevyužíva. Milióny ton kritických surovín nám dá geopolitickú výhodu
- Číňania vykopali 2000-ročné meče a ostali v šoku. Majú v rukách ultimátne vojenské vylepšenie
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP