Hudbu začal skladať ako 12-ročný, dnes ako jediný Slovák a zároveň jeden z najmladších skladateľov a aranžérov pracuje v jednom z najprestížnejších hudobných štúdií na svete, ktoré založil slávny Hans Zimmer.

22-ročný hudobný skladateľ Filip Olejka napriek mladému veku patrí k vychádzajúcim slovenským talentom a bez toho, aby si o tom vedel, si sa s jeho rukopisom už možno dávno stretol.

Na čom si užiješ dokonalý zvuk s OLED televízorom?

Kúp si televízor OLED spolu so soundbarom alebo WiFi reproduktorom a získaj cashback vo výške nákupnej ceny audio produktu späť.

POZRI SI CELÚ–>PONUKU<–

Filip totiž výraznou mierou pomáhal vytvoriť soundtrack k jedným z najznámejších filmov, hier či seriálov súčasnosti – od Rise of Mordor, Dopesick či Pennyworth, až po aktuálne vysielaný fantasy hit The Wheel of Time, do ktorého dokonca talentovaný umelec zakomponoval aj jedinečný slovenský rukopis.

Filip Olejka / súkromný archív

Filip pre FonTech teraz detailne približuje, ako vzniká a koľko úsilia vlastne stojí hudba k tvojim obľúbeným filmom a seriálom, ako sa zmenila hudba vo filmoch za posledné desaťročie a objasňuje, prečo niekedy projekt prerába aj 20-krát. 

V rozhovore sa ďalej dozvieš: 

  • Čo zo Slovenska Filip zakomponoval do soundtracku Wheel of Time a v čom je tento seriál špeciálny
  • Ako vzniká tvorba soundtracku k filmom a hrám – od zadania až po odovzdanie
  • Prečo je potrebné prácu pravidelne prerábať a koľkokrát sa bežne opravuje jeden projekt
  • Čo obdivuje na práci Hansa Zimmera, v ktorého štúdiu pracuje
  • Čo Filip hovorí na hudbu v slovenských seriáloch a filmoch
  • Hudba k akým svetoznámym hrám vznikala na Slovensku

Ako sa chalan z Kamenca pod Vtáčnikom dostane do Kalifornie a začne tu skladať hudbu k najznámejším seriálom a hrám súčasnosti?

V dnešnej dobe je to viac menej o šťastí, vytrvalosti a podpore z okolia, či už z rodiny alebo od známych, čoho som mal ja našťastie dostatok. Nie je to už len o vedomostiach, ani o tom, v koľkých žánroch sa dokážem orientovať. Veľakrát som išiel hlavou proti múru, mnohé obetoval, musel som zabudnúť na predchádzajúce prehry, aby som sa dostal o ďalší level ďalej.

Takto to trvalo takmer osem rokov, pokiaľ prišla ponuka od skladateľa Lorna Balfa, pracovať pre neho v štúdiu, ktoré založil spolu s Hansom Zimmerom a Stevenom Kofskym pod návzom 14th Street Music. Lorne pracoval na hudbe k filmom ako je Mission Impossible: Fallout, Black Widow, The Dark Knight trilógia, Inception, Dunkirk, Top Gun Maverick, takže pracovať pre neho je pre mňa splneným snom.

Začal som ako 12 ročný vo freeware programe a učil som sa väčšinou všetko sám. Neskôr som začal navštevovať ZUŠ v Novákoch, ale po skončení tretieho ročníka som začal pracovať na viacerých filmoch, tak som ju opustil a popri strednej škole som mal viacej času na skladanie.

Podporu som samozrejme cítil aj medzi učiteľmi a spolužiakmi a cez mnohé prekážky mi pomáhali prejsť či už kamaráti alebo rodičia. Najväčšiu podporu som mal od svojho brata Dávida, ktorý mi filmovú hudbu predstavil keď som mal 6 rokov.Po strednej škole som sa začal skladaniu venovať naplno a začiatkom roka 2020 prišiel veľký posun. Moju hudbu po prvýkrát hral orchester pod vedením Christophera Muscata, ktorý moju hudbu aj zorchestroval a dirigoval na koncerte na Malte.

K tvojim najnovším projektom patrí aj fantasy hit od Amazonu, seriál Wheel of Time. Kde konkrétne tu nájdeme tvoj rukopis?

Mal som možnosť pracovať na väčšine epizód prvej série a hlavne som sa venoval emotívnym a výpravným scénam s pár výnimkami. Milujem timpani (bicí hudobný nástroj), čiže tie som sa snažil používať čo najčastejšie.

Do určitých pasáži, ako správny a hrdý Slovák, som prepašoval aj fujaru, takže vždy, keď budete počuť podobné prvky, som to pravdepodobne ja. Fujaru som veľmi využíval aj v hudbe do amerického filmu The Last Pirate.

Považuješ Wheel of Time v niečom za výnimočný? 

Myslím, že seriál je dosť výnimočný po mnohých stránkach, pre mňa je to ako spojenie Pána Prsteňov so Zaklínačom s mnohými novými originálnymi prvkami. Našiel si veľmi veľkú fanúšikovskú základňu, a preto sa stal jedným z najsledovanejších seriálov roka na svete.

Po hudobnej stránke si myslím, že to má jeden z najoriginálnejších soundtrackov vôbec a to má na svedomí hlavne Lorne. Mnoho trackov využíva „Old Tongue“ čo je akýsi vymretý jazyk z tohto univerza v speve a spolu so zmiešanými etnickými nástrojmi vznikol zaujímavý originálny mix. 

Pri akom projekte si sa doposiaľ vytrápil najviac a prečo?

Ťažko povedať, každý projekt má svoje temné aj svetlé chvíľky. Možno najťažší bol zatiaľ miniseriál Dopesick s Michaelom Keatonom v hlavnej úlohe. Veľakrát bolo ťažké trafiť to, čo producenti očakávali.

Mnohokrát boli až príliš detailní a vypichovali samotné tóny alebo zvuky, ktoré tam nechceli. O týždeň zasa chceli všetko späť alebo sme museli prerobiť track od základu a takto sme experimentovali skoro rok, ale myslím si, že sa to vyplatilo.

TMDB

Ďalší dosť ťažký projekt bol film The Wilderness Night, na ktorom som robil krátko pred vstupom do 14th Street. Každá scéna mala v priemere 10 rôznych verzií, ale vyplatilo sa to a tento film vyhral niekoľko cien po New Yorských filmových festivaloch.

Na aký projekt naopak spomínaš najradšej?

Celkovo spomínam na každý jeden projekt rád a užil som si aj tie najťažšie chvíle. Od Rise of Mordor, Total War, až po The Wheel of Time. Taktiež mám skvelé spomienky na prácu s kanadským štúdiom Six Side Studios, ktorí dosiahli milióny kliknutí na ich fanúšikovských Spider-Man filmoch, na ktorých som tiež pracoval.

Mal som možnosť pracovať na zaujímavých hrách, či už survival hry alebo hry s tematikou Druhej svetovej vojny a som veľmi rád, že som pracoval aj na niekoľkých slovenských projektoch. Nedávno som si uvedomil, že som počas svojej kariéry pracoval len s jednou režisérkou a tou bola práve Slovenka Lady Zika.

Na akých slovenských dielach si teda pracoval? 

Pracoval som s Matejom Zrebným na jeho short filme „Typy ľúdí v lese“, pre Lady Ziku som tvoril hudbu do jej filmu „Tanec Rúk“ a moja hudba bola použitá v Separovom „DMSLIFE4“. Ďalej to boli menšie filmy a hry ako Alternate, či hra Dry Grass.

Mohol by si nás procesom skladania hudby k seriálom, prípadne videohrám, v krátkosti previesť? Čo sa deje od zadania projektu až po jeho odovzdanie?

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú