Petr Mára nielen o Apple či elektromobilite: Technológie nie sú ani dobré ani zlé, rozmer im dávajú ľudia
Začiatkom týždňa sa v Olomouci uskutočnila X-tech konferencia, ktorou rezonovali skvelé vystúpenia od najväčších odborníkov z oblasti elektromobility, podnikania, technológií či Apple systémov. V súčasnej dobe, kedy je všetko digitalizované, elektrifikované či automatizované je dobré vypočuť si názory či pohľad aj tých najkompetentnejších.
Jedným z nich je práve Petr Mára, ktorého zrejme technologickým nadšencom netreba predstavovať. Petr pomáha s chytrým a produktivnejším používaním technológií. Okrem toho je však tréner s Apple certifikáciou a v rámci Európy a Ázie vystupuje ako rečník na konferenciách zameraných na iPhone či iPad.
V neposlednom rade však tvorí obsah od prezentácií, cez instagram až po YouTube, kde je známy predovšetkým kvalitou a skvelým obsahom. V našom exkluzívnom rozhovore prináša čitateľom jedinečný pohľad na svet technológií, elektromobilov či Apple technológií.
V rozhovore sa tiež dozvieš:
- Ako prebieha Apple certifikácia a prečo o ňu u nás nie je veľký záujem
- Prečo sa Petr rozhodol natáčať videá na YouTube
- Aká je jeho osobná skúsenosť s Teslou a pohľad na elektromobilitu
- Ako vníma súčasnú dobu a budúcnosť technológií
Už niekoľko rokov pôsobíte ako tréner s Apple certifikáciou a v rámci Európy a Ázie vystupujete ako rečník na rôznych konferenciách. Ako ste sa k tomu dostali a čo všetko to obnáša?
S Apple technológiami sa “pohrávam” už vyše 20 rokov. Všetko sa to začalo ešte v čase, kedy to mnohým nedávalo zmysel, pretože pre to nebol vytvorený trh, nakoľko v Česko-Slovensku bolo len zopár Apple používateľov. Keď spoločnosť vstupovala na český trh, hľadali nejakých Apple trénerov, ktorí im pomôžu lepšie sa adaptovať v tomto novom prostredí. Oslovili ma, či by som nemal záujem im pomôcť, no ešte predtým som musel prejsť všetkými potrebnými certifikáciami. Jednotlivé certifikácie boli zamerané na tri oblasti – Sales, Edu a tou najťažšou bola pravdepodobne certifikácia založená na technických špecifikáciách.
Na splnenie certifikácií je potrebné spraviť test na nejakých približne 76 %, pričom ste zatvorený v miestnosti bez internetu a sám sa preklikávate testom. V prípade úspešného testu postupujete do ďalšieho kola, ktorým je pohovor priamo s Apple mentorom a potom nasleduje školenie v niektorej z európskych krajín v anglickom alebo nemeckom jazyku. V rámci tohto, zväčša 4-dňového, školenia ste hodnotení nielen z hľadiska vedomostí, ale aj prezentačných zručností, či z toho, ako odpovedáte na určité otázky, ktoré nebývajú práve z kategórie najľahších.
Celkovo sú tieto certifikácie veľmi náročné, čo je však podľa mňa dobré. Osobne si myslím, že ak má niekto prejsť testom, tak nech to je zložité a náročné a radšej nech prejde menej ľudí, ale kvalitných, ako keby mal dostať certifikát každý, kto prišiel. Momentálne som však z hľadiska tech certifikácie tuším jediný v Česko-Slovensku.
Čo je hlavným dôvodom toho, že v našich končinách nie je viac takýchto certifikovaných Apple trénerov?
Hlavným problémom je, že ľudia nemajú financie na to, aby si kurz zaplatili, keďže stojí viac než 1 000 €. Apple certifikácie pre Čechov, ale aj Slovákov aj kvôli tomuto nedávajú zmysel a kurzy sú najpopulárnejšie predovšetkým v západných či severských krajinách.
Apple má dnes mnoho fanúšikov či obdivovateľov, no na druhej strane aj viacero neprajníkov. Ako by ste definovali Apple v dnešnej dobe ?
Asi ako najkonzervatívnejšiu firmu v oblasti technológií, ktorú dnes môžete vidieť. Definuje ju tiež aj udržateľnosť, ktorá tu bude určite ešte ďalších 10, 20 alebo viac rokov. Na druhej strane je to však iná firma, než pred 20 rokmi. Predtým to bola malá spoločnosť, ktorá si mohla dovoľovať veľké zmeny a rýchlejšie inovovať. V súčasnosti je to už korporát, ktorý musí riešiť aj to, ako ich život ovplyvní to, čo sa deje napríklad v Honkongu, musí riešiť dodávateľov a podobné záležitosti.
Spomínali ste, že sa Apple zariadeniami zaoberáte už viac než 20 rokov. Znamená to, že ste nikdy nemali záujem o Android či iné zariadenia?
Niekedy som si privyrábal tým, že som vyrábal Windows počítače. V škole som tiež pracoval na Windowse, čiže som tieto systémy vedel používať, ale nikdy ma nebavili a prišli mi ako nelogické. Skúšal som aj Linux, ale nebavilo ma objavovať všetky jeho možnosti, nakoľko ide o veľmi špecifický systém. V Androide som tiež nenašiel to správne čaro. Dnes napríklad testujem a využívam Note 10+. Je to síce zaujímavé zariadenie, ale bolo by už pre mňa veľmi ťažké prepnúť uvažovanie a odísť od Apple systému. Aj to je jedna z ich taktík, nakoľko chcú vyrábať produkty, ktoré už používatelia nechcú opustiť. Na Apple síce vidím tiež mnoho chýb a vecí, ktoré by mohli robiť inak, ale stále mi to dáva väčší zmysel.
Okrem Apple zariadení sa však venujete aj iným témam, ktoré spolu prezentujete predovšetkým prostredníctvom YouTube videí. Prečo ste sa rozhodli začať robiť videá na YouTube?
Živím sa tým, že robím prednášky a školenia a hovoril som si, ako dlho som schopný robiť túto prácu a čo musím urobiť preto, aby som v tomto biznise zotrval. Povedal som si, že sa musím zduplikovať a zdigitálniť, pretože tak vás ľudia spoznajú a je väčšia šanca, že si vás znova objednajú. To bol hlavný dôvod, prečo som sa rozhodol, že si založím youtube a uvidím, čo sa stane.
V súčasnosti sa spolu s Markom snažíme používateľom doručovať kvalitný obsah, ale aj formu. Mimochodom, rovnaký prístup využíva aj Apple. O vizuál a podobné veci sa už výlučne stará Mark, čiže tieto veci už nemusím absolútne riešiť a môžem sa tak zamerať na niečo iné a užitočnejšie. Na druhej strane však nechcem robiť len youtube, pretože potrebujem niekde nasávať informácie, energiu a zdroje, aby som mal o čom točiť. Najviac ma aj tak baví prezentovať či prednášať a nechcem sa toho vzdať. Video síce osloví oveľa viac ľudí za kratší čas, ale nie je tam toľko okamžitej spätnej väzby.
Aké témy rezonujú na vašich prednáškach či školeniach a pre koho sú určené?
Prednášam a školím vo viacerých oblastiach, akými sú napríklad time management, produktivita alebo potom technológie, Apple zariadenia, elektromobilita a podobne. V prípade, ak ide o Apple podujatie, zastupujem spoločnosť a prezentujem, respektíve vysvetľujem, ich pripravené podklady. Robím však aj vlastné školenia či prednášky, kde nezastupujem Apple a je len na mne, o akú prezentáciu pôjde a o čom budem hovoriť, takže je to viac o mojom pohľade či vlastnom názore na danú tému.
Jednou z obľúbených tém dnešnej doby, ktorej sa tiež venujete, je práve elektromobilita. Sám vlastníte jeden elektromobil a viacerých čitateľov určite zaujíma, prečo ste sa rozhodli pre Teslu.
Je to úplne jednoduché. Tesla je najzaujímavejšia v autonómnom riadení. Na Teslu sa mi síce z oblasti kvality trochu zmenil pohľad, no je dobrá z hľadiska objavovania elektromobility ako takej. Prirovnal by som to k 90. rokom, kedy sme vyrábali počítače a hovoril som si, aké je to úžasne. V skutočnosti to však bolo nekvalitné, často padal systém, no bavilo nás to, že je to úplne na začiatku a je to super, aj keď v súčasnosti by sme to už nikomu nepredali.
Ďalším dôvodom je, že ma to nedáva do jedného špecifického tábora elektromobilistov a v rámci elektromobility nechcem byť viazaný na jednu značku. V podstate mi to, že Tesla nefunguje stopercentne, vôbec neprekáža. Dáva mi to možnosť vyjadrovať sa úplne otvorene a nebyť viazaný na to, že budem označovaný za Teslistu, pretože ním v skutočnosti nie som.
Aké sú vaše osobné skúsenosti či dojmy z tohto elektromobilu?
Tesla je super auto, je zábavné v ňom jazdiť, no napríklad moja manželka sa v ňom jazdiť bojí, pretože mu neverí. Takže teraz v Tesle jazdím sám (smiech). Myslím si, že Tesla bude čeliť veľkým výzvam z hľadiska toho, koľko elektromobilov teraz predáva, aby servisné strediská zvládali obrovský nápor. Napríklad, v Prahe je momentálne takmer 1 000 predobjednávok a som zvedavý, ako to budú v roku 2020 zvládať servisovať, pretože je to auto, ktoré si vyžaduje určitú starostlivosť.
Hovorím z vlastnej skúsenosti, pretože ja som mal auto napríklad v servise už 3 týždne (nefungoval predný motor a ABS). Na druhej strane je fantastický napríklad ich autopilot, aj keď sa pri tejto funkcií vodiči často správajú úplne inak a veľakrát robia veci, ktoré by robiť rozhodne nemali. Prednedávnom som videl video nejakých výskumných agentúr, kedy do Tesly dali kamery a pozorovali, ako sa správajú vodiči. Boli tam napríklad situácie, keď sa žena po ceste pravdepodobne do práce maľovala, či chlapík, ktorý si dal menšieho šlofíka.
Keďže už máte nejakú skúsenosť a na Teslu ste si spravili aj vlastný názor, plánujete ju do budúcna predať a kúpiť si nejaký plnohodnotný elektromobil?
To určite nie, budem ju naďalej testovať. Na zopár rokov je to určite dobré auto, ktoré pre elektromobilitu určite dáva zmysel. Nedávno sme mali možnosť testovať aj jeden čínsky SUV elektromobil a zistiť, ako k elektromobilite pristupuje Čína.
Ako k tomu pristupuje Čína?
Ako Čína. Lacno a s kamerou na rozpoznávanie tváre. (smiech). Ale teraz vážne. Myslím si, že Čína môže byť za pár rokov v tejto oblasti veľmi veľkým hráčom, pretože to auto bude lacné. Veľa ľudí si napríklad hovorí, že im je jedno, že je to Čínske auto. Je to lacné, je to veľké a jazdí to na baterku.
Celkovo sa však podľa mňa elektromobilita musí dostať do fázy, kedy bude pre občanov lacná, pretože je len málo ľudí, ktorí si elektromobily kupujú z hodnotového hľadiska či kvôli ekológii. Elektromobilita môže zohrávať veľkú úlohu aj v službách, akými sú napríklad pošta, kuriérne služby či rozvoz jedla.
Všetko však má svoje dobré aj zlé stránky. Čo je najväčšou nevýhodou elektromobility?
V Česku, ale aj na Slovensku je ňou určite slabo rozvinutá sieť elektronabíjacích staníc. Na Slovensku máte teraz aspoň dosť zaujímavé dotácie či už na nabíjacie stanice alebo elektromobily, no v Česku je táto situácia katastrofálna. Ľudia však elektromobilitu vnímajú dosť odlišne a viacerí sa obávajú toho, čo sa stane, ak jedného dňa budeme jazdiť výlučne len elektromobilmi, čo sa však nestane. Každý rok je viditeľný nejaký nárast, no celkovo je to stále je to veľmi malý percentuálny podiel.
Viete si predstaviť, že by ste jazdili výlučne elektromobilom a nepoužívali by ste auto so spaľovacím motorom?
Určite áno. Spravil by som to hneď a to aj napriek problémom s dobíjacími stanicami a podobne. Pokojne by som elektromobilom jazdil aj ako rodinným autom.
Okrem elektromobilov testujete prevažne Apple zariadenia či iné produkty, ktoré vám zasielajú rôzne spoločnosti. Čo robíte s toľkými zariadeniami a produktami?
Snažím sa tie veci nevlastniť a ak je to vhodné, tak určité zariadenia darujem niekomu z rodiny alebo predám. Ideálne je, ak od nejakej spoločnosti niečo dostanem na požičanie a po otestovaní im to vrátim naspäť. To je pre mňa ten najlepší model spolupráce, nakoľko máme v práci jedno klasické štúdio a druhé kvázi štúdio, ktoré je zaplnené len škatuľami od zariadení. Zariadenia, ktoré denne používam, akými sú napríklad iPhone, Mac či iPad si kupujem sám.
View this post on InstagramA post shared by Petr Mára (@petrmara) on
Celkovo technológie či umelá inteligencia majú ľuďom pomáhať a uľahčovať im život. Na druhej strane sa však hovorí o závislosti detí na internete či hrozbe, že automatizácia prevezme niekoľko percent pracovných miest. Ako to vnímate?
Technológia je morálne neutrálna. Technológia nie je ani dobrá ani zlá, rozmer jej dávajú ľudia. Podľa mňa je podobnou technológia oheň. Dá sa ním vypáliť celé mesto, ale tiež sa na ňom dá urobiť aj dobrý stejk. Domnievam sa, že problémy dnešného sveta sa dajú vyriešiť už len pomocou technológií. Nie je možné spraviť krok späť a povedať si, že sa na to vykašleme a pôjdeme zasa loviť srnky.
Potrebujeme technologický vývoj, aby nás vo finále zachránil. Riešením sú aj elektromobily, fotovoltaické články či investície najbohatších ľudí sveta do filantropie. Prirovnal by som to k tomu, že sme vypustili džina z fľaše a už sa s tým nič nedá robiť. Vo všeobecnosti som však veľký techno-optimista, pretože nemáme na výber. V minulosti sa hovorilo aj napríklad o tom, že pre deti je nebezpečný rozhlas. Vždy je niečo, čoho sa ľudia boja, potom tým obdobím však prejdeme a všetko je v pohode.
Ak hovoríme o tom, že deti sa stávajú závislé na internete, tabletoch či iných zariadeniach, je to vec rodičov a ich výchovy, nie vec samotnej technológie. Pri automatizácii sa síce predpokladá, že do niekoľkých rokov bude automatizovaných približne 30 % pracovných miest, no je to logické, pretože, ak to roboti dokážu spraviť rýchlejšie a lacnejšie, tak prečo nie.
Na rozhovore spolupracoval šéfredaktor Dávid Igaz
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
ROZHOVOR: Pokračovanie filmu MIKI bude brutálnejšie. Černák trval na tom, aby sme z neho nespravili hrdinu
ROZHOVOR Rozhovor s ťažiarom kryptomien: Netreba mať veľké oči, len za elektrinu platím 3000 €
ROZHOVOR: Mal sa tu natáčať aj Gladiátor. Hollywood Slovensko miluje, ale má to háčik
ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu
Báli sa, že o ňu nebude záujem. Slovenská hra zo socializmu dobyla svet (Rozhovor)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené