+ Súbojový systém
+ Možnosť kooperácie
+ Brutalita

- Rýchle získavanie novej výzbroje a s tým spojená častá návšteva inventára
- Pomalšie časy načítania
- Slabšie zakomponovanie DualSense ovládača

V posledných rokoch sa žánru soulslike hier darí, či už ide o hry od zakladateľov žánru FromSoftware alebo iných štúdií, ktoré poňali charakteristické vlastnosti po svojom. Len nedávno tu bol remake Lords of the Fallen a už v júni sa môžeš tešiť na rozšírenie Elden Ringu s podtitulom Shadow of the Erdtree.

Medzitým však prichádza úplne nová značka od štúdia Team Ninja, ktorá už v názve značí, že sa bude odohrávať v Japonsku, podobne ako aj ich predošlé soulsovky Nioh a Nioh 2. Rise of the Ronin nám predvádza neskoršie 19. storočie, počas udalostí Bakumatsu v ére Edo, kedy krajinu kruto zvierali šóguni.

FonTech

Tentokrát autori stavili na realistickejšie prevedenie bez fantasy javov, takže nečakaj žiadne monštrá alebo mýtické bytosti. Začiatok hry sprevádza prestrihová scéna, v ktorej vidíme útok na dedinu protagonistu, v ktorej sú so svojím dvojčaťom zachránení pred istou smrťou vďaka neznámej bojovníčke.

Po krátkom intre nasleduje tvorba postavy v komplexnom editore, kde si môžeš vybrať všetko od rasy, cez najmenšie detaily tváre, až po stavbu tela, či tetovania a rôzne doplnky. Editor je detailný a tiež pomerne komplexný, na svoje si teda prídu skutočne aj najväčší detailisti.

FonTech

To však nie je všetko, pretože po tvorbe protagonistu vytváraš aj svoje dvojča, ktoré ťa bude sprevádzať počas výcviku a prvých misií. Nakoniec si vyberáš aj z niekoľkých profesií, ktoré ti odomknú základné schopnosti a určia, s ktorou zbraňou sa tvoja postava bude na začiatku oháňať najlepšie. Arzenál je bohatý, pokiaľ chceš zasadiť rýchle údery a ťažiť z obratnosti, najlepšou voľbou budú dvojité čepele.

Ak chceš rozsekať súperov niekoľkými dobre načasovanými zásahmi, poslúži ti obrovský meč, no a keď máš rád balans medzi rýchlosťou a silou, tak môžeš zostať pri overenej katane. To je však len špička ľadovca a nájdeš tu aj šable, rôzne strelné zbrane od pušiek s bajonetmi, cez revolvery, až po luky a po splnení misií pre miestneho vynálezcu získaš dokonca aj plameňomet.

FonTech

Počas používania konkrétneho typu zbrane sa vylepšuje jej skill, čím sa odomykajú nové útoky a bojové štýly. Súboje sú spracované vynikajúco a do hĺbky, pričom sľubujú hodiny zábavy, keďže v nich často nájdeš prvky podobné Niohu či dokonca Sekira od FromSoftware. Používať budeš najmä kombináciu základného útoku, obrany a odrazenia útokov súperov. Okrem zdravia máš ty aj tvoji súperi ukazovateľ Ki, ktorá predstavuje výdrž.

Úspešným útočením a odrazmi útokov budeš znižovať Ki nepriateľov, až dokedy sa ti neotvorí okno na zasadenie kritického úderu, ktorý ukrojí podstatnú časť zo súperovho života alebo ho rovno rozseká na kusy. Popri základných útokoch sa budeš učiť aj výpady aktivované špecifickým tlačidlom či skilly s hákom, pomocou ktorého môžeš vrhať omráčených nepriateľov alebo predmety.

FonTech

Pri každom strete budeš cítiť silu tvojej zbrane, ale aj bezprostredné nebezpečenstvo, nesúce sa na čepeli tvojich súperov. Zo začiatku budú súboje náročné, no po niekoľkých pokusoch sa do súbojového systému dostaneš a budeš si užívať zbesilú jazdu za pomstou. Oceňujeme brutalitu, ktorou tvorcovia nešetrili, sekanie hláv a končatín je tu na dennom poriadku a počas prechádzania preleješ hektolitre krvi.

Po dokončení tutoriálovej časti sa ti sprístupní otvorený svet, ktorý môžeš preskúmavať na vlastnú päsť a až na niekoľko častí mapy sa dostaneš na ktorékoľvek miesto hneď od začiatku. Pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti ti pomôže kôň, ktorých je v hre hneď niekoľko a na infiltráciu niektorých miest zo vzduchu zas poslúži klzák, získaný krátko po štarte hry.

FonTech

Hlavná dejová línia sa točí okolo tvojej postavy, ktorá sa chce postaviť šogunátu – aktuálnej vláde krajiny. Na svojej ceste stretneš rôzne postavy, vrátane iných roninov či rôznych iných postáv, ktoré pridajú variabilitu tvojej družine a budú ti pomáhať pri špeciálnych misiách podobných dungeonom v MMO hrách.

Výbornou správou je, že autori zapracovali aj kooperáciu pre štyroch hráčov, takže do krvavých súbojov sa môžeš pustiť aj s kamarátmi alebo náhodnými hráčmi z celého sveta. V boji si potom môžete vzájomne pomáhať aktiváciou liečivých, ale aj útočných predmetov. Živých spojencov však využiješ iba v rovnakých inštanciách ako NPC spolubojovníkov.

V skratke to znamená, že sú ti k dispozícii iba vo vopred určených misiách a vo všetkých ostatných prípadoch hráš sám za seba. To však vôbec nevadí, pretože aj napriek tomu, že NPC a hráči sú nápomocní, podobne ako v iných soulsovkách, tak prechádzanie hrou, aj spomenutými misiami zvládneš hravo aj osamote a kráľovsky sa pri tom zabavíš.

FonTech

Pochvalu si Team Ninja zaslúži aj za systém rozhodovania, ktorý do hry pridali. Počas hry tak budeš voliť medzi dialógovými možnosťami, ktoré reálne ovplyvnia krajinu a rozvetvia príbeh. Zároveň budeš môcť rozhodovať o osude niektorých postáv, takže pokiaľ nejakú postavu zabiješ, neskôr v príbehu môžeš prísť o dôležitého spojenca.

Podobne ako v titule Nioh, aj tu nájdeš souls systém, takže vždy, keď ťa nejaký nepriateľ porazí, tvojou úlohou bude vrátiť sa k nemu a buď ho zabiť alebo mu aspoň zasadiť kritický úder, aby si si vzal späť karmu, o ktorú ťa pripravil. Karmu si vymeníš pri zástave, ktorá slúži podobne ako ohnisko v Dark Souls, za body schopností, ktoré nasledovne využiješ na odomknutie schopností v štyroch odvetviach.

Medzi tieto odvetvia patrí Sila, ktorá určuje udelené, ale aj utŕžené poškodenie a nájdeš tu skilly pre priame súboje. Obratnosť ti zas odomkne schopnosti tichej likvidácie ako napríklad zabitie nepriateľa z výšky pomocou háku a Intelekt s Charizmou zas vylepšia ceny v obchodoch a odomknú nové dialógové možnosti.

FonTech

Ide o jednoduchší souls systém, ktorý je tlačený do úzadia a žánrovú prevahu má skôr štandardný prieskum prostredia a plnenie úloh. V nich budeš najmä pomáhať obyvateľom, ide však len o prvoplánové questy typu zbierania bylín, pomoc mníchovi s hľadaním posvätnej sošky alebo nájdenie koňa, ktorý ušiel zo stajne.

Svet je však rozmanitý, ponúka možnosti objavovania a aktivít, ponúka oblasti, kde musíš urobiť fotku niečoho významného, nájsť truhlicu so špeciálnou výzbrojou alebo vyčistiť dedinu, ktorú zabrali banditi. Pri eliminácii nepriateľov ti pomôže zakrádanie, ale aj skákanie po budovách pomocou háku, aby si sa napríklad dostal za chrbát lukostrelca a potichu ho zlikvidoval.

FonTech

Nachádzajú sa tu však aj tuhší súperi, ktorí preveria tvoju bojovú zdatnosť a porazenie niektorých z nich ti zaručí odomknutie nového bojového štýlu alebo špeciálneho kúsku výbavy. Nemaj však strach, pretože po tom, ako tvoja postava získa niekoľko levelov, sa hra stane o kus jednoduchšou a neskorších fázach si už dovolíš aj nabehnúť proti niekoľkonásobnej presile. Ďalšou kapitolou sú bossovia, ktorí sa zväčša nachádzajú na konci misií, ku ktorým si dokážeš prizvať hráčov alebo NPC spoločníkov.

Bossovia sú, bohužiaľ, len väčšími verziami minibossov, takže používajú podobné útoky, na ktoré sa dokážeš vopred pripraviť. Samozrejmosťou je, že majú viac životov a rozdávajú tuhšie rany, s čím súvisia aj lepšie odmeny v podobe legendárnych zbraní a výbavy. Súboje s bossmi predstavujú vyváženú výzvu a sú určené aj pre hráčov, ktorí nemajú soulsovky v láske.

FonTech

Po vyčistení oblasti sa vráti do dediny život a obyvatelia ti umožnia nákup výzbroje a predmetov, ktoré ti doplnia život, či poskytnú výhodu v boji. Raritu výzbroje určujú farby ikon, podobne ako v iných RPG hrách a podľa toho poskytujú aj dodatočné atribúty. Tu prichádza hlavná kritika hry, pretože podobne ako v Niohu, aj tu získavaš nový equipment ako na bežiacom páse, takže podstatnú časť herného času stráviš v menu výberom zbraní a zbroje.

Menu je však prehľadné a pozostáva z niekoľkých záložiek, pričom inventár je rozdelený na kategórie podľa časti tela. Zbrane a výzbroj môžeš meniť kedykoľvek, nie sú tu žiadne podmienky vybavenia ako je sila alebo obratnosť, ale každý typ zbrane dostáva bonus k útoku podľa týchto vlastností.

FonTech

Ďalšou mechanikou ktorá sa vracia z Niohu je zručnosť s konkrétnym typom zbrane. Získava sa pomaly a iba v bojoch, no dokáže ti zabezpečiť vyššie poškodenie a dokonca nové bojové štýly, ktoré si počas súbojov prepneš podľa ukazovateľa pri súperovom živote. Vďaka tomu ťa hra donúti experimentovať a na vlastnú päsť zistiť čo funguje na každý typ súpera.

Po niekoľkých úvodných misiách sa dostaneš aj do mesta Edo, ktoré je predchodcom dnešného Tokya. Mesto pôsobí živo a v uliciach je ruch, pričom je rozdelené na niekoľko častí vrátane prístavu či štvrte, ktorú ovládajú gejše. Autorom sa podarilo výborne zachytiť atmosféru mesta vďaka autentickým budovám, ktoré ukazujú ducha feudálneho Japonska.

FonTech

Celkový efekt je ešte umocnený použitím orchestrálnej hudby komponovanej pomocou tradičných japonských nástrojov. Veľmi pekné výhľady nie sú v hre ničím výnimočným, či už ide o pohľad na horu Fuji alebo prechádzanie cez horské oblasti regiónu. Vizuálna stránka nie je na úrovni top AAA titulov, ako je Ghost of Tsushima, no pre hru, ktorá ťaží najmä zo svojich mechaník a obsahu, je úplne dostačujúca.

Ak by som mal v jednoduchosti Ghost of Tsushima porovnať s Rise of Ronin, tak Tsushima výrazne dominuje vo vizuálnom prevedení vďaka epickej úrovni detailov, nasvietenia a drobných efektov. Rise of the Ronin je zas viac otvorenejší pri úprave postavy a voľnosti pohybu po mape. Tá je v oboch tituloch približne rovnako veľká a oba ponúkajú množstvo vedľajších aktivít.

FonTech

V novinke od Team Ninja vidíme prevahu v súbojoch, za čo vďačí vysokej dynamike, veľkému množstvu typov zbraní a teda aj väčšiemu množstvu rôznych animácií, ktoré štúdio zapracovalo. Miernym sklamaním je lukostreľba, pretože jedným tlačidlom natiahneš tetivu a druhým strieľaš, čo v tomto ohľade dáva body Ghost of Tsushima, ktorému sa podarilo vyťažiť viac z Dualsense ovládača.

Ako už býva zvykom, aj v Rise of the Ronin dostaneš na výber z troch vizuálnych režimov, pričom jeden z nich ponúka lepšiu grafiku, druhý vyšší výkon cieliaci na 60 FPS a tretí pridáva RayTracing. Aj napriek faktu, že hra pri výkonovom režime nedosahuje 60 snímok za sekundu, titul beží pocitovo stabilne a vyníma sa tu dynamický súbojový systém s rýchlou odozvou.

FonTech

Plného zapracovania sa dočkal ovládač DualSense, kde vďaka haptickej odozve ucítiš každý rozdaný úder, aj súperov zblokovaný výpad. Adaptívne triggery ti do ukazovákov prenesú silu streľby z luku, pušiek, či revolverov, avšak nečakaj efekty ako v hrách, ktoré vychádzajú priamo pod taktovkou Sony.

Mierne problémy sú viditeľné pri načítavaní vzdialených textúr, ktoré sú neostré, no detaily v dosahu hráča sú až na pár výnimiek čisté a kvalitné. Po technickej stránke môžeme ešte vytknúť pomalšie časy načítavania, ktoré sú v rádoch sekúnd, čo však stále nie je vôbec zlé, keď vezmeme ohľad na to, že ide o jedno veľké otvorené prostredie. Zvykli sme si však, že hry už bývajú načítané doslova okamžite.

Verdikt

Rise of the Ronin prináša nový pohľad na neopozeranú feudálnu éru Japonskej kultúry, kedy krajine vládli šogúni. Autori zvládli na jednotku spracovať prostredie mesta Edo spolu s jeho vidiekom, štvrťami a obyvateľmi, ktorí sa venujú každodennému životu. Už pri počiatočnej tvorbe postavy je jasne daný trend maximálnej voľnosti, ktorý neskôr prechádza aj do dôležitých rozhodnutí a súbojového systému.

FonTech

Na výber budeš mať z veľkého množstva typov zbraní a brnení, ktoré vylepšia tvoje vlastnosti, aby si dokázal prežiť krvavé súboje so súpermi. Bohužiaľ autori priniesli z Niohu aj jeden veľký neduh v podobe výbavy, ktorá ti po pár minútach hrania zaplní celý inventár, takže takmer po každom súboji kontroluješ, či si náhodou nezískal lepší kus šiat alebo silnejšiu zbraň.

Technická stránka je výborná, tri vizuálne režimy zaručia, že každý hráč si vyberie ten, ktorý mu sedí najlepšie. Pre plynulosť hry v akčných pasážach je však najlepší režim výkonu, aj keď ani tu hra zatiaľ nedosahuje plných 60 snímok za sekundu. Zakomponovanie DualSense ovládača tiež nie je také prepracovanie, ako by mohlo byť, no pre účely hlbšieho zapojenia do hry je postačujúce.

FonTech

Hra nie je čistokrvným soulslike titulom a môžeme ju skôr klasifikovať ako akčnú adventúru s prvkami soulslike, čím sa stáva prístupnejšia aj nováčikom v žánri. Vedľajšie úlohy sú fádne, no rôzne aktivity, vrátane fotografovania a oslobodzovania dedín tento neduh kompenzujú. Rise of the Ronin si zahráš už 22. marca na platforme PlayStaton 5.

8.5/10