Kapacita batérií je citlivá téma, o ktorej sa neustále hovorí pri akejkoľvek téme v oblasti smartfónov. Výdrž na jedno nabitie je dnes dôležitým parametrom pri kúpe zariadenia a aj keď sa v tomto smere udialo niekoľko vylepšení, stále nie sú dostatočné pre potreby dnešných zákazníkov.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Neustále sa výskumníci snažia prísť na nové technológie energetických článkov, ktoré by boli dostatočne malé, bezpečné a dokázali uchovať čo najviac kapacity. Súčasné Li-ion batérie sú tu už niekoľko rokov a jedná sa o najbežnejšiu technológiu v spotrebných batériách v notebookoch či telefónoch.

Dnešný spotrebiteľ je však náročný a je to vidieť aj na smartfónoch. Súčasné lítium – iónové články sú na hranici efektivity a preto sa záujem sústredí viac na vylepšenie rýchlosti nabíjania, čo aspoň z časti zmierňuje sklamanie, z veľakrát aj menej ako jednodňovej výdrže na jedno nabitie.

Solid-state batérie

Súčasné batérie sú tvorené anódou, katódou a tekutým elektrolytom medzi nimi. Už dlhšie však rezonuje pojem solid-statečo sú batérie na báze pevného elektrolytu. Tie sú oveľa bezpečnejšie, nakoľko neobsahujú horľavé časti, no predovšetkým ponúkajú oveľa väčšiu kapacitu pri rovnakých rozmeroch.

V Číne sa dokonca už spustila výroba týchto batérií. No ako informuje Android Authority, vedcom z Kolumbijskej Univerzity v New Yorku sa podarilo využitím nano povlaku na báze bóru vytvoriť batérie, ktoré ponúkajú až 10 – násobnú kapacitu a sú značne lepšie, než tie súčasné.

University of Columbia

Taktiež sa im podarilo vyriešiť problém s tzv. dendritmi, čo sú nánosy kovu na anóde, ktoré zapríčiňovali stratu kapacity a dokonca mohli pretrhnúť obal samotného článku. Aplikovaním tekutého elektrolytu na vrstvu toho pevného však z časti navrátili vlastnosti klasických Li-ion batérií.

Solid-state batérie
Science and Technology

Ešte stále je to však v štádiu výskumu a je nepravdepodobné, že sa tieto batérie tak skoro dostanú do hromadnej výroby. Omyl je v tomto prípade neprijateľný a než sa tieto batérie dostanú do výroby, musia byť 100 % bezpečné.

O autorovi
Martin Lajčák
Volám sa Maťo a momentálne som študentom vysokej školy. Medzi moje záľuby patria nové technológie, športovanie a nepohrdnem ani dobrou knihou. Môžeš ma sledovať aj na Instagrame - @matolajcak