Kapacita batérií je citlivá téma, o ktorej sa neustále hovorí pri akejkoľvek téme v oblasti smartfónov. Výdrž na jedno nabitie je dnes dôležitým parametrom pri kúpe zariadenia a aj keď sa v tomto smere udialo niekoľko vylepšení, stále nie sú dostatočné pre potreby dnešných zákazníkov.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Neustále sa výskumníci snažia prísť na nové technológie energetických článkov, ktoré by boli dostatočne malé, bezpečné a dokázali uchovať čo najviac kapacity. Súčasné Li-ion batérie sú tu už niekoľko rokov a jedná sa o najbežnejšiu technológiu v spotrebných batériách v notebookoch či telefónoch.

Dnešný spotrebiteľ je však náročný a je to vidieť aj na smartfónoch. Súčasné lítium – iónové články sú na hranici efektivity a preto sa záujem sústredí viac na vylepšenie rýchlosti nabíjania, čo aspoň z časti zmierňuje sklamanie, z veľakrát aj menej ako jednodňovej výdrže na jedno nabitie.

Solid-state batérie

Súčasné batérie sú tvorené anódou, katódou a tekutým elektrolytom medzi nimi. Už dlhšie však rezonuje pojem solid-statečo sú batérie na báze pevného elektrolytu. Tie sú oveľa bezpečnejšie, nakoľko neobsahujú horľavé časti, no predovšetkým ponúkajú oveľa väčšiu kapacitu pri rovnakých rozmeroch.

V Číne sa dokonca už spustila výroba týchto batérií. No ako informuje Android Authority, vedcom z Kolumbijskej Univerzity v New Yorku sa podarilo využitím nano povlaku na báze bóru vytvoriť batérie, ktoré ponúkajú až 10 – násobnú kapacitu a sú značne lepšie, než tie súčasné.

University of Columbia

Taktiež sa im podarilo vyriešiť problém s tzv. dendritmi, čo sú nánosy kovu na anóde, ktoré zapríčiňovali stratu kapacity a dokonca mohli pretrhnúť obal samotného článku. Aplikovaním tekutého elektrolytu na vrstvu toho pevného však z časti navrátili vlastnosti klasických Li-ion batérií.

Solid-state batérie
Science and Technology

Ešte stále je to však v štádiu výskumu a je nepravdepodobné, že sa tieto batérie tak skoro dostanú do hromadnej výroby. Omyl je v tomto prípade neprijateľný a než sa tieto batérie dostanú do výroby, musia byť 100 % bezpečné.

O autorovi
Martin Lajčák
Volám sa Maťo a momentálne som študentom vysokej školy. Medzi moje záľuby patria nové technológie, športovanie a nepohrdnem ani dobrou knihou. Môžeš ma sledovať aj na Instagrame - @matolajcak