Repasované produkty sa pomaly, ale isto stávajú bežnou súčasťou ponuky obchodov aj online trhovísk a spotrebiteľov lákajú predovšetkým nižšou cenou a sľubovanou kvalitou „takmer ako nového“ tovaru tento trend neobchádza ani veľké značky ktoré začínajú výkup starších zariadení, ich opravu a opätovné uvedenie na trh považovať za súčasť svojho biznis modelu čoraz častejšie tak v ponuke nájdeme repasované notebooky, smartfóny, tablety či iné spotrebiče označené výrazmi ako „obnovený“, „renovovaný“ alebo „certifikovaný“.

Napriek tomu, že repasovanie môže znieť ako výhodná voľba – nielen z finančného, ale aj ekologického hľadiska – existujú dôležité rozdiely, ktoré je potrebné poznať pred tým, než sa rozhodnete pre takýto nákup v porovnaní s novým tovarom môžu byť repasované produkty lacnejšie aj o polovicu no nie vždy je ich kvalita zaručená problémom je najmä to, že výraz „repasovaný“ nie je v legislatíve presne definovaný preto si každý predajca môže pod týmto pojmom predstaviť niečo iné niektorí produkty len povrchovo vyčistia iní ich kompletne rozoberú, vymenia opotrebované súčiastky a znovu otestujú.

Repasovaný mobil za skvelú cenu? Nie vždy je to výhra

Kľúčový rozdiel medzi bežne použitým a repasovaným tovarom spočíva práve v úrovni úprav kým použitý tovar sa predáva v stave, v akom ho zanechal predchádzajúci vlastník repasovaný produkt má za sebou odbornú kontrolu a častokrát aj opravu rôznych funkčných chýb výsledkom má byť zariadenie, ktoré by malo fungovať bez problémov – aspoň podľa predajcu problém však nastáva, keď sa takýto výrobok predáva s označením „ako nový“, no v skutočnosti mu do novoty čosi chýba napríklad drobné poškodenia povrchu, slabšia výdrž batérie či iné opotrebovanie ktoré nebolo dostatočne zdôraznené.

Pri kúpe repasovaného výrobku je dôležité sledovať, ako predajca informuje o jeho stave predpisy ukladajú podnikateľom povinnosť uvádzať, že ide o použitý alebo opravený tovar ak má viditeľné chyby či poškodenie, malo by to byť jasne uvedené navyše, v kamenných obchodoch musí byť repasovaný tovar oddelený od úplne nového aby nedochádzalo k zámene výnimkou sú predajne, ktoré sa špecializujú výlučne na použitý tovar tam sa s novými výrobkami nepočíta.

FonTech.sk

Zákon tiež umožňuje skrátenie záruky na repasovaný tovar no nie svojvoľne najčastejšie sa stretávame s 12-mesačnou záručnou lehotou aj keď zákon o ochrane spotrebiteľa umožňuje predajcom ponúknuť aj tzv. obchodnú záruku nad rámec tej zákonnej ktorá môže byť dlhšia alebo mať výhodnejšie podmienky na prvý pohľad lákavá zľava tak môže byť vyvážená kratšou ochranou.

Dôležité je aj to, čo všetko sa dá reklamovať spotrebiteľ by mal pri kúpe pozorne čítať popis výrobku ak predávajúci upozorní na konkrétny nedostatok ako napríklad škrabanec na displeji, nie je možné túto chybu neskôr reklamovať iná situácia však nastáva ak sa objaví vada, ktorá nebola uvedená a výrazne ovplyvňuje funkčnosť výrobku v takom prípade má kupujúci právo požadovať opravu, výmenu alebo vrátenie peňazí ako vysvetľuje Eduarda Hekšová z organizácie dTest, rozhodujúce je to, či vada zodpovedá tomu, čo bolo pri kúpe deklarované.

Ak teda zvažuješ kúpu repasovaného výrobku, venujte pozornosť nielen cene, ale aj popisu produktu, podmienkam záruky a informáciám o tom, ako bol výrobok repasovaný informovaný zákazník je najlepšou obranou proti sklamaniu a zbytočným reklamáciám repasovaný tovar môže byť výhodný, no len ak presne viete, čo kupujete.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP