Rebooty, remastre či remaky známych filmových značiek sú už roky nástrojom hollywoodskych štúdií na vypĺňanie kás kín, no najmä firemných peňaženiek. Po novom sa recyklácie dočkali aj Transformeri s druhým pokračovaním reštartovanej série. Transformers: Monštrá sa prebúdzajú opäť zaparkovali aj do slovenských kín a spravili tak za rachotu karosérií, škrípania pneumatík, ikonického zvukového inžinierstva a dunenia pulzných kanónov.

Pokračovanie franšízy bolo už podľa trailerov predurčené k záplave hejtu fanúšikov, ale aj nelichotivých kritík odborníkov. Aj preto je prekvapujúce, že nablýskaný blockbuster je v skutočnosti znesiteľné sústo metaforického popcornu, a to rovno rodinnej XXL veľkosti. Je ho veľa, je ľahko stráviteľný a chutný, výživovú hodnotu od neho ale nečakajte.

Temný robotí boh požierajúci planéty, ale aj tri naštvané frakcie

Kinohit o ukecaných robotoch z vesmíru je pokračovaním reštartu série z roku 2018, pomenovanom po obľúbenom žltom sympaťákovi Bumblebeem. Monštrá sa prebúdzajú ale už stavili na rokmi overený recept filmových pokračovaní, a tak v novom kinohite môžeš očakávať skrátka všetkého viac. Viac robotov a v prvom rade aj oveľa viac spektakulárnej a pestrofarebnej akcie.

„Monštrá“ na plátnach vyrukovali už s kompletným robotímom na čele s ikonickým lídrom Optimom Primeom a ako bonus predstavili hneď dva poddruhy transformerov. Ide o Maximalov, ktorých vedie robogorila Optimus Primal, a Terrorconov na čele s démonickým Scourgeom.

Práve temná frakcia Transformerov slúži gigantickému megabožstvu a arcizáporákovi filmu Unicronovi, ktorý sa živí konzumáciou planét a dostal chuť na planétu obývanú Maximalmi.

Temnému robobohovi ale dochádzajú planéty a tak sa musí ohliadnuť aj po koristiach vo vzdialenejších kútoch vesmíru. K tomu potrebuje Transwarpový kľúč slúžiaci na „skoky“ medzi galaxiami. Dôležitú vesmírnu relikviu ale strážia práve Maximalovia, ktorí sa Unicronovi nehodlajú vzdať bez boja a doslova si pred zabijáckym požieračom planét „odskočia“ na nenápadnú modrú planétku.

Zem sa tak stáva pre Maximalov na celé veky útočiskom a zostávajú pred zvyškom sveta v anonymite. To sa ale zmení po tom, čo hlavná hrdinka a stážistka v múzeu Elena (Dominique Fishback) zhodou náhod aktivuje interdimenzionálny kľúč.

Transformeri

Ten ako neónka v tme naláka nielen Maximalov a Autobotov, ale aj Terrorconov. Hrdinskú partičku dopĺňa aj exvojak a drobný zlodejíček Noah (Anthony Ramos), ktorý sa zhodou okolností dostáva do kolotoču šarvátok znepriatelených robotích frakcií a šialenej frenetickej akcie. Osud ľudstva, vesmírny megapredátor a Zem ako ring pre robotie zápasy sú ingrediencie na veľkofilm plný epických atrakcií. A tých sa divák v nových Transformeroch aj dočká.

Na Michaela Baya zabudni, prichádza nová éra

Zrejme aj „sviatočný“ návštevník kina má pojem Transformeri spojený s menom kráľa akčných hitov (Skala, Armagedon) Michaelom Bayom. Ten priviedol vesmírnych robotov na plátna kín v roku 2007 a stal sa z nich instantný hit. Ak si ale myslíš, že nové „Monštrá“ patria do Bayovho akčného portfólia, si na omyle. Samotný filmový vesmír Transformerov je totiž pre bežného fanúšika poriadnym gulášom.

Transformeri: Monštrá sa prebúdzajú sú síce siedmym filmom z rodiny známej značky, no zároveň sú prequelom Bayovej pätice filmov. Odohrávajú sa teda pred prvým filmom o Transformeroch, ale zároveň sú aj sequelom, teda pokračovaním spomínaného sólo filmu o Bumblebeem z roku 2018. Už sa v tom strácaš? Niet divu.

Po tom, čo Bay zlomil palicu nad sériou po piatom filme, Paramount sa pokúsili vzkriesiť franšízu a zasadiť ju dekády pred Bayovou „jednotkou“. Zatiaľ čo Bumblebee sa odohráva v roku 1987, v „Monštrách“ sa dej posúva o sedem rokov a roboti si tak dávajú nakladačku v štýlovom deväťdesiatkovom kabáte.

Transformeri

Práve dobové zasadenie je jedným z najkľúčovejších dramaturgických rozhodnutí, ktoré staronovej sérii Bayom autorsky vyžmýkanej až na kosť, dodávajú šťavu a svieži refreš.

Film tak divákovi v guľometnom tempe servíruje jednu popkultúrnu referenciu a dobové zažmurkanie za druhým. Srdciari na jednej strane ocenia Bumblebeeho servírujúceho hlášky Johna McClanea zo Smrtonosnej pasce, no zároveň môže podobné zahlcovanie odkazmi aj iritovať. Do istej miery totiž práve deväťdesiatkový háv pôsobí ako barlička, ktorá môže byť pre filmárov dobrým sluhom, no zlým pánom.

Bayove hity strčia po trikovej stránke nových Transformerov do vrecka

Napriek tomu, že krstný otec Transformerov Bay dal od robotej telenovely ruky preč, porovnávaniu s pôvodnou pentalógiou sa nevyhnú fanúšikovia ani kritici. Už trailery totiž napovedali, že tvorcovia sa snažia aj po vizuálnej stránke vykročiť zo šlapají vychodených práve Bayom. Do očí výrazne bije redizajn samotných robotích bojovníkov, ktorý vzbudzoval vášne už po prvých trailerových záberoch.

U Baya boli alfou a omegou práve vizuálne triky, ktorými režisér doslova obalil kostru obrích robotov a vdýchol im na plátnach kín život. Samotný proces transformácie z dopravných prostriedkov do mimozemských Autobotov či Deceptikonov bol vizuálnymi hodmi. Či išlo o masívnu premenu, alebo jedinú skrutku, trikári nenechali nič na náhodu a doslova sa „vymaznali“ čo i len s najmenším detailom na obrích žijúcich strojoch.

V tomto smere „Monštrá“ zakopávajú a na prvý pohľad vidieť, že sa snažia ísť po tejto stránke odlišnou cestou, ako kráčal megalomanský Bay. Dizajn Autobotov sa zdá byť jednoduchší, pracuje s jednoliatejšími plochami, väčšími súčiastkami a vychádza tak jednoznačnejšie z predlohy, ktorou bola séria hračiek od spoločnosti Hasbro.

Noví Transformeri sa snažia vykročiť z Bayovho tieňa a divák si čiastočne na polopatistickejší redizajn robotov zvykne. Neubráni sa ale myšlienke, že Bayov kinohit z roku 2007 narozdiel od čerstvej novinky po trikovej stránke hrá úplne inú ligu.

Transformeri

Ide o neuveriteľný paradox, že 16 rokov starí Transformeri s ľahkosťou Autobota brúsiaceho newyorské zákruty s absolútnym prehľadom strčia do vrecka v sfére trikov snímku z roku 2023. CGI síce v určitých momentoch v Transformeri: Monštrá sa prebúdzajú hrá až béčkové husle, nie všetok dizajn vo filme ale patrí do pomyselného odpadkového koša.

Dizajnéri a trikári sa obzvlášť odviazali pri vizuále Maximalov, ktorých predobraz si berie to najlepšie z epiky zvieracej ríše. Najmä Optimus Primal v podobe obrej robotej gorily budí v akčných scénach svojou animálnosťou a majestátnosťou zaslúžený rešpekt. A áno, akcia je kapitolou samou o sebe a asi najväčším lákadlom kinohitu.

Buď pripravený a čakaj skôr rodinnú zábavu

Podobne ako pri dizajne, tak aj po stránke akčnej choreografie sa snažili tvorcovia reštartovanej tímovky vymaniť  z odkazu Michaela Baya a tak tzv. „Bayizmus“ vo svojej čírej nefalšovanej zbesilosti budeš hľadať vo filme márne. Môžeš tak vo veľkej miere zabudnúť na Bayov akčný rukopis v podobe šialenej kamery či 360-stupňového rotovania okolo osí protagonistov.

Napriek absencii Bayovej maniakálnej režisérskej zbesilosti, práve akcia v nových Transformeroch je ťahačom filmu. Akčné scény síce pretekajú CGI balastom, no zároveň duely medzi robotmi nepôsobia ako keby si dávali na držku dve šrotoviská v neprehľadnom trikovom guľáši. Akcia je prehľadná, divák sa v nej nestráca a môže tak oceniť akčnú choreografiu.

Zásadnou zmenou oproti pôvodným filmom je aj celková nálada a estetika filmu. Zatiaľ čo originálna séria pôsobila akosi pubertálne a cielila na viac na tínedžerskú a dospelejšiu divácku základňu, noví Transformeri sa nehanbia za určitú prístupnejšiu fasádu. Čerstvý kino prírastok tak vo veľkej miere vyznieva oproti svojim predchodcom výraznejšie rodinne. Nejde ale vyložene o mínus, čo určite ocenia nielen samotné rodinky, ale aj filmové štúdia, ktoré sa zrejme držia zásady, čím väčšia família, tým viac predaných vstupeniek a dolárov vo firemnej „pokladničke“.

Noví Transformeri tak dieru do filmového sveta neurobia, no nepošlapú ani odkaz originálnej série a dokonca v určitom smere aj napravia reputáciu značky po kvalitatívne slabších finálnych filmoch série.