Za zvukov driftujúcich pneumatík, hučania motorov a kázní o rodine s „chraplákom“ Vina Diesela v slovenských kinách zaparkoval čerstvý prírastok milovanej a nenávidenej série Rýchlo a zbesilo. Fast X je už neuveriteľným desiatym dielom nesmrteľnej filmovej mozaiky, ktorá sa pretransformovala z malého filmu so srdiečkom do opulentnej cirkusovej atrakcie na anabolikách.

Fast X sebavedomo ukazuje prostredník nielen fanúšikom pôvodných filmov, ale aj tým, ktorých si séria opätovne získala piatym filmom vydareným a otvára sa tak otázka, pre koho sú vlastne Dieselove eskapády určené. A najmä, či ešte niekoho zaujímajú.

Rýchlo a zbesilo

Fast X: Plyn je na podlahe už po desiatykrát

Ak by fanúšik prvého filmu upadol po jeho premiére do kómy a zázrakom sa prebral o 22 rokov a deväť filmov série Rýchlo a zbesilo neskôr, v kine by doslova vyvaľoval oči. Desiaty diel série sa vracia k starej známej partičke (super)hrdinov, ktorých stmeľuje nielen láska k rýchlym autám, ale až zmýtizovaný pojem rodiny.

Do akčnej horskej dráhy už klasicky nasadol Dominic „Dom“ Toretto s tvárou Vina Diesela, Letty zahraná Michelle Rodriguez, ale aj Han, Roman a ďalšie známe tváre. Ani Fast X nevykročil zo zaužívanej formulky a vzorca posledných filmov a ponúka tak ultimátneho superzáporáka, ktorý ako démon minulosti mieša kartami v deji. Po viacerých ikonických antagonistoch tentokrát žezlo prebral Jason „Aquaman“ Momoa hrajúci nevyspytateľného Danteho.

Ten si poháňaný pomstou zoberie do hľadáčika práve partiu okolo legendárneho Doma Toretta a snaží sa jeho rodinu doslova roztrhať na kusy. Dante tak ide najmä po Domovom synovi „malom Brianovi“, čím logicky prilieva do plameňov filmovej akcie olej a vysokooktánový benzín zároveň. To je zároveň recept na rýchlu a zbesilú a doslova a do písmena explozívnu jazdu, ktorá testuje mantinely nielen akčného žánru, ale aj diváckeho vkusu.

Rýchlo a zbesilo

Knokaut pre fanúšikov pôvodného hitu

Prvý film Rýchlo a zbesilo priniesol do kín pred dvoma dekádami mix dvojice sympatických hrdinov (Paul Walker a Vin Diesel), chytľavú zápletku známu z klasiky Bod zlomu, ale najmä oku lahodiace nadupané autiaky.

Film Roba Cohena dokonca citoval v scéne s bezmenným a tajomným kamionistom sériu o Mad Maxovi, no predstavil najmä koncept komunity, ktorá po nociach trhá asfalt z ciest počas ilegálnych pretekov. Hitovka priniesla aj ďalšie diely kolísavej kvality, ale napríklad inšpirovala aj kultovú hernú sériu Need for speed: Underground.

Časom ale v sérii pretekárska línia ochabla a de facto ju nahradila zbesilá akcia. Napriek tomu, práve undergroundové preteky mali svoju skalnú základňu, ktorá na sériu postupne zanevrela. Práve Fast X aj vďaka traileru sľuboval komunite srdciarov návrat k starým koreňom, no najmä srdcu franšízy.

Filmová ukážka, tak ako sme napríklad zvyknutí pri teasovaní MCU filmov, skrátka klamala telom a zavádzala. Návrat k duši sérii bol totiž ilúziou, ktorú umelo nafúkla filmová ukážka a hotový filmový produkt namiesto sľubovanej nostalgie prináša len trblietajúci sa polotovar bez chuti. Polopate povedané fanúšikovia prvého dielu či Undergroundu odídu z kina „s prázdnou“.

Za rozpadajúcim sa filmom môžu byť šarvátky v zákulisí

Paradoxom, ale je, že do značnej miery zostane nenasýtená aj časť fanúšikov lačniaca práve po kvalitnej akcii. Z kómatického spánku sériu totiž prebral k životu poriadnym kopancom Justin Lin v piatom diele série s podtitulom Fast Five. Lin v zbesilej päťke vynechal spomínanú líniu s pretekmi a film nadopoval akčným testosterónom blízkym napríklad sérii Expendables.

Pôvodného ducha série síce Lin pošliapal s ľahkosťou slona, no priniesol do značky čerstvý uragán akcie a nápadov. A najmä Dwaynea Johnsona – s Rockom do séria prišla aj výborne nasnímaná kontaktná akcia, na ktorej základoch postupne boli postavené aj ďalšie čoraz odvážnejšie pokračovania.

Séria tak postupne začala vyzrievať, čoho výsledkom je práve Fast X. Síce v čerstvom pokračovaní náznakom prekvapí aj zaujímavá, vtipná akčná choreografia, väčšinou je prehlušená eklektickým CGI bordelom bez hlavy a päty.

Rýchlo a zbesilo

Cirkusové kúsky hlavných hrdinov už dávno nesľubujú bombastickú, no vizuálne prehľadnú akciu, ale jeden bizár za druhým pohlcuje ešte väčšia absurdnosť. Teda ak ti ulahodila ikonická naháňačka s trezorom z Fast Five, „ixko“ ti ponúkne auto driftujúce po vodnej nádrži unikajúce pred ohnivou kataklizmou, ale aj vrtuľníky, z ktorých si Dom spraví obrie „nunčaky“.

O to záražajúcejšie je, že v titulkoch svieti meno režiséra Louisa Leterriera, ktorý na plátna kín priniesol také akčné pecky ako prvých dvoch Kuriérov s Jasonom Stathamom, Odtrhnutý z reťaze s Jetom Li, ale aj Neuveriteľného Hulka s Edwardom Nortonom.

Divák sa tak pýta, kde sa stala chyba, a prečo je Leterrierovho žánrového umu v zbesilej desiatke ako šafranu. Odpoveďou môže byť napríklad ťažká povaha hlavnej hviezdy Vina Diesela. Práve po ťahaniciach v zákulisí totiž došlo k výmene na poste režiséra a Justina Lina za kormidlom vystriedal nešťastník Leterrier.

Tri filmy v jednom guláši

Kurióznou je aj určitá príbehová nekonzistentnosť. Leitmotívom síce je Domova snaha ochrániť syna, ale zároveň režisér mieša dokopy kokteil dejových liniek, ktoré namiesto toho, aby držali pokope, sa odpudzujú ako olej s vodou. Leterrier napríklad rozvíja aj špionážno komediálnu linku medzi Johnom Cenom, ktorý hrá Domovho brata a jeho synom „malým Brianom“.

Práve táto dejová prísavka pripomína akéhosi súrodenca neslávne známej série Spy kids Roberta Rodrigueza. To ale nie je všetko a zároveň je do dejového zlepenca vpletený aj príbeh Letty a Cipher stvárnenej Charlize Theron v dystopickej väznici ukrytej na konci sveta. Snímka sa tak dramaturgicky rozpadá pod tlakom nerozumných, častokrát až schizofrenických producentských a režisérskych rozhodnutí.

Môže to znieť bizarne, ale univerzum Rýchlo a zbesilo niečo spája s vesmírom Johna Wicka, ktorého záverečná časť nedávno odštartovala aj v našich kinách. Obidve série totiž začali ako nenápadné filmové jednohubky, ktoré narástli do značky zasadenej do obrieho megasveta. Zatiaľ čo John Wick postupne odkrýval svet nájomných zabijakov, Rýchlo a zbesilo sa vnorilo do sveta špiónov a supertajných služieb. Zatiaľ čo u Wicka toto nafukovanie sveta prináša na tvári akýsi naivný úsmev, Rýchlo a zbesilo na seba len bezmyšlienkovito vrství šialenosť za šialenosťou.

Momoa si úlohu záporáka zrejme užíval, no tebe sa chce plakať

Alfou a omegou v posledných rokoch sa pre franšízu dozaista stala silná herecká zostava. Okrem Diesela či Walkera sa do partičky drsniakov postupne pridal aj spomínaný Dwayne Johnson, či Jason Statham ,ale aj Charlize Theron. Tvorcovia tak logicky do úlohy záporáka hľadali niekoho rozpoznateľného a najlepšie aj známeho už z inej popkultúrnej série. Filmové DC sa síce postupne ponára na dno epických neúspechov, Jason Momoa, ale pre divákov bude asi navždy práve Aquamanom.

Rýchlo a zbesilo

Momoa sa tak vo Fast X snaží dejovo napojiť práve na obľúbenú piatu časť ako syn narkobaróna, ktorého si v minulosti podali práve Diesel s Johnsonom. Zaujímavosťou je, že filmový Dante nie je klasickým „nemesis“ známym pre sériu, ale snaží sa experimentovať s hereckou polohou a namiesto mlčanlivého drsniaka Jasona Stathama ponúka šialeného Jokera s muskulatúrou DC-čkového superhrdinu.

Autori tak snímku pumpujú osudovosťou a práve Dante mal byť tým ultimátnym zloduchom, ktorý mal podčiarknuť určitú dospelosť snímky. Momoa sa tak stavia do polohy nepreniknuteľného múru a je zhmotnený dôsledok neuvážených rozhodnutí rozšafnej partičky autičkárov. Práve on má byť tou prekážkou, nachádzajúcou sa vo finálnej rovinke rýchlych a zbesilých pretekov a byť osudovým protivníkom pre Dominica Toretta. Napriek tejto snahe Momoova postava vyznieva prázdno.

Rýchlo a zbesilo

Absentuje u nej vtip či akási béčková roztomilosť, ale prevažuje len smiešnosť a trápne prehrávanie. Momoa si síce hereckú výzvu zrejme užíval, no snaha priblížiť sa rozmeru kultového filmového šialenca Jokera v podaní Heatha Ledgera je zjavná a v jeho prípade nedosiahnuteľná. Momoava maniakálnosť pôsobí akosi navyše a hrane. Hystericky okolo seba kope a pripomína dieťa, ktorému dospelý rozkáže: hraj, a on hrá a nemá šajnu, čo vlastne robí.

Fakt, že desiaty diel je štartom pripravovanej trilógie prináša na jazyk určitú trpkosť. Zo snímky do očí bije Dieselova snaha opäť nakopnúť franšízu a neúspešne do nej vrátiť život. Vo výsledku sme tak svedkami len ďalšieho nezmyselného dojenia známej značky až do mŕtvolného kŕču.

Vin Diesel skrátka cíti v kostiach, že Rubikon svojej filmovej slávy už dávno prekročil a hviezdne časy má dávno za sebou. Namiesto toho, aby vyskočil z horskej dráhy rútiacej sa do katastrofy so cťou už pred rokmi, umelo ju drží pri živote a dopuje kolotočiarskou cukrovou vatou plnou jedovatej chémie, no s nulou živín.