+ Chytľavá hrateľnosť
+ Päť rozličných zakončení
+ Neustále sa meniaca hrateľnosť

- Technické spracovanie občas pokrivkáva
- Nízka rozmanitosť vedľajších úloh
- Zanedbateľné RPG prvky

NieR Replicant ver.1.22474487139… je vylepšenou verziou titulu, ktorý uzrel svetlo sveta pred viac ako desiatimi rokmi pod jednoduchým názvom – NieR. Nové, na prvý pohľad veľmi zvláštne pomenovanie, svojím spôsobom vlastne vysvetľuje, že nejde o remake ani remaster originálu. Je to „len“ vylepšená verzia.

Za všetko môže úspech NieR: Automata

Aspoň takto to tvrdí Yoko Taro, kreatívny riaditeľ stojaci za pôvodným titulom aj práve vychádzajúcou novinkou odohrávajúcou sa v univerze NieR. Nápad na túto re-imagináciu skrsol v jeho hlave po nečakanom úspechu NieR: Automata. Práve vtedy začal Taro uvažovať o návrate k pôvodnému titulu vo forme remasteru. Uvedomil si potenciál značky a kládol si za povinnosť umožniť hráčom znovu prežiť začiatok konca tamojšieho sveta.

Remaster sa však postupom času začal čoraz viac odkláňať od jednoduchého konceptu sústrediaceho sa pôvodne na zvýšenie rozlíšenia a výmeny textúr za detailnejšie. Taro začal svojich kolegov presviedčať, aby skúsili nahradiť pôvodné modely postáv, dokonca sa sám chopil práce a začal upravovať a vylepšovať jednotlivé prostredia. Práve vďaka tomuto prístupu vznikol NieR Replicant ver.1.22474487139… v podobe ako ho poznáme dnes.

Okrem obľuby komplikovaných príbehov je Yoko Taro známy najmä svojou náklonnosťou k nežnému pohlaviu. Niet preto divu, že tituly vychádzajúce pod jeho taktovkou obsahujú práve tieto elementy. Ešte jeden aspekt majú hry japonského vizionára spoločné. Je ním všadeprítomná melanchólia, často prameniaca až v smútok z objavovania smutnej pravdy o blížiacej sa katastrofe.

Smútok a prázdnota

Samotný príbeh začína v lete roku 2049 v ruinách neznámeho mesta. Aj keď je leto, ulicami sa preháňa ľadový severák a celé mesto leží pod snehovou pokrývkou. Hneď v úvode sa hráč zhostí úlohy neznámeho mladíka, ktorý sa spolu so sestrou ukrýva v jednej z opustených budov pred blížiacou sa víchricou. Mesto pôsobí zdevastovane, ani zďaleka však nie opustene. K dvojici súrodencov sa totiž blížia Tiene. Ich prítomnosť neveští nič dobré a je len na hráčovi, aby ochránil svoju malú sestru trpiacu záhadnou chorobou.

NieR Replicant ver.1.22474487139… je vylepšenou verziou originálu spred desiatich rokov. Nič viac, nič menej

Tento, na prvý pohľad zúfalý pokus, však naberá reálne rozmery otvorením tajomnej knihy obsahujúcej hrozivú silu. S jej pomocou sa hlavnému hrdinovi, teda vlastne už hráčovi, podarí Tiene poraziť. Chvíľa triumfu však netrvá dlho, sestričkin stav sa totiž rapídne zhoršuje a svet sa prepadá do bielej prázdnoty.

Dianie sa následne presúva do vzdialenej budúcnosti, konkrétne o 1 312 rokov neskôr, kde mladík Nier a jeho sestra Yonah čelia až nápadne podobnému osudu ako súrodenci, s ktorými sme už mali tú česť v minulosti. Yonah sa už niekoľko týždňov necíti dobre a na jej tele sa začínajú objavovať tajomné znaky. Tieto zvláštne príznaky sprevádza intenzívna bolesť a hráč sa v podobe Niera vydáva hľadať liek pre svoju sestru.

Tento, sprvu ničím výnimočný, príbeh má spočiatku pomalší rozbeh. Práve úvodné hodiny slúžiace na zoznámenie sa s herným svetom by mohli mnohých, hlavne menej trpezlivých hráčov, odradiť. Príbeh však približne po ôsmych hodinách naberie na obrátkach a nastavené tempo už nezvoľní až do samotného konca, ku ktorému sa dá dopracovať za približne 25 hodín.

NEPREHLIADNI
RECENZIA: Nový herný fenomén – hrali sme konkurenta Destiny a Division. Stojí Outriders za vyskúšanie?

Grimoár, vrahyňa a experiment

Po stránke hrateľnosti, NieR Replicant prekvapuje svojou rozmanitosťou a neustále sa meniacim tempom. Spočiatku sa javí ako rýdza akcia z pohľadu tretej osoby, čo sa však po mrazivom úvode diametrálne zmení. Asi najbližšie má novinka k akčnému RPG s veľkým dôrazom na samotnú akciu. Prekvapivo tu svoje miesto nachádzajú aj pasáže pripomínajúce skôr tradičné plošinovky, kde hlavnú úlohu zohrávajú hráčove reflexy a rýchle prsty.

Občas sa kamera prepne do vtáčej perspektívy a titul sa zmení na arkádovú strieľačku pripomínajúcu klasické tituly ShootEmUp tituly. V tomto smere sa autorom podaril ozaj husársky kúsok. Po nemastnom-neslanom úvode nám neustále sa meniaca hrateľnosť nedovolila pustiť ovládač z ruky. Dôležité ale je, že autori venovali všetkým módom rovnakú pozornosť a každý z nich má svoje miesto.

Hlavným nástrojom skazy a pomocníkom pri početných súbojoch je okrem rozličných zbraní na blízko už spomínaná kniha. Tento grimoár má svoje meno – Weiss a dokonca disponuje špecifickou osobnosťou a názormi. Tie sa často nezhoduje s tými, ktorý má hlavný hrdina a ostáva tak na hráčovi, aby sa priklonil k jednému z nich.

Práve tieto rozhodnutia sú kľúčovým faktorom pri smerovaní samotného diania. Hráč tak skutočne ovplyvňuje dej smerujúci k jednému z piatich rozličných zakončení. Okrem neuveriteľne ukecanej magickej knihy sa k hlavnému protagonistovi postupom času pripoja dve ďalšie postavy. Síce ich nemožno ovládať, ale ich pomoc v boji je neoceniteľná.

Výnimočnosť týchto charakterov však nespočíva len v bojovej zdatnosti. Dôvodom, prečo nám prirástli k srdcu, je ich prepracovanosť a uveriteľnosť prameniaca z pohnútok, kvôli ktorým nám pomáhajú. Títo spoločníci sú veľmi odlišní a každý z nich patrí do toho svojho sveta. Kaine je veľmi sporo odetá mladá žena so zvláštnou záľubou v zabíjaní a Emil je výsledkom experimentu, vďaka ktorému mení svojim pohľadom živé bytosti na kameň.

Umelecká hodnota tohto titulu je ohromná. Vizuálu zdatne sekunduje úžasná hudba

Príbehy týchto postáv sú vskutku majstrovsky napísané a často nás nútili k zamysleniu sa nad vlastnými skutkami. Je zabíjanie všadeprítomných Tieňov vôbec správne? Nie sme práve my tými parazitmi, ktorí majú byť vyhubení? Na podobné filozofické otázky autori odkazujú veľmi často a titulu to dodáva istý punc výnimočnosti.

Kniha silnejšia meča? Ako sa to vezme

Pri ceste za hľadaním lieku musí Nier splniť hromadu úloh, ktoré dianie posúvajú ďalej. Ich variabilita je však takmer nulová a spravidla ide o úlohu poslíčka, prípadne nájomného lovca príšer. Pri hraní nám to ale výrazne nevadilo, vďaka spomínaným zmenám herného štýlu. Veľké zmeny postretli aj súbojový systém, práve ten bol totiž v pôvodnom titule hojne kritizovaný.

Spôsob boja je prebraný zo spomínaného NieR: Automata. Súboje sú preto rýchle, dynamické a zábavné počas celej doby hrania. Hráč ma k dispozícii dva druhy útokov. Rýchle útoky je možné kombinovať s pomalými, no o to účinnejšími údermi. Je tu možnosť vykrývania úderov a v prípade správneho načasovania je možné prejsť do okamžitého a protiútoku a spôsobiť tak protivníkom fatálne škody.

Okrem kontaktu na blízko je možné robiť šarapatu v radoch nepriateľov aj z bezpečnej vzdialenosti vďaka spomínanému Grimoáru. Táto magická kniha prepožičiava hlavnému hrdinovi úžasné schopnosti v podobe gigantickej paže, možnosti vrhania magických oštepov a ďalších smrtiacich pomôcok, ktoré ale nebudeme prezrádzať.

Tieto schopnosti, rovnako ako účinok zbraní, je možné do istej miery ovplyvniť runami, ktoré sú získavané z porazených protivníkov, prípadne obdržané vo forme odmeny za splnenie úlohy. Okrem zmeny zbraní totiž ide o jedinú možnosť ovplyvnenia rozvoja postavy. RPG prvky sú osekané na minimum v podobe automatického navýšenia maximálneho zdravia a mágie pri dosiahnutí novej úrovne.

Príbeh je prepracovaný do najmenších detailov a je patrí k špičke hernej produkcie

Špeciálnu pozornosť venovali autori súbojom z bossmi. Ich dizajn je unikátny, rovnako ako spôsob ich eliminácie. Počas týchto vizuálne úchvatných stretov sa kamera rôzne odďaľuje a ukazuje impozantnosť týchto stvorení v plnej kráse. Na každého z nich samozrejme platí iná taktika a občas nám chvíľu trvalo, kým sme objavili tú správnu stratégiu.

Celkovo je práca s perspektívou a kamerou veľmi podarená. Pri vstupe do niektorej z budov v meste sa okamžite prepne do 2D pohľadu. Pôsobí to veľmi sviežim dojmom a podtrháva to jedinečné výtvarné stvárnenie herného sveta. Ako zdarný príklad uvedieme úloha, pri ktorej sme museli preskúmať údajne strašidelný dom. Fixné umiestnenie kamier v nás prebudilo spomienky na staručký Alone in the Dark.

Prečítaj si tiež
RECENZIA: Legendárny Abe čelí teroru a vracia sa v novom dobrodružstve. Opäť je skvelý

Anjelský chór by sa mohol učiť

Netradične budeme pokračovať popisom hudby. Tá totiž neuveriteľným spôsobom dotvára už tak výnimočnú atmosféru. Soundtrack svojím spracovaním ohromoval už v pôvodnom titule, pre potreby novinky však boli všetky skladby nahrané úplne nanovo a výsledok je excelentný. Dovolíme si tvrdiť, že po boku Final Fantasy VII ide o to najlepšie, čo sa kedy na poli hernej hudby urodilo.

Vskutku zdatne podarenému audiu sekunduje aj pôsobivé výtvarné stvárnenie herného sveta i jednotlivých charakterov. Pôvodné modely patriace do éry PlayStation 3 sú nahradené novými, sú detailné a výborne animované. Samotné prostredia vynikajú svojím umeleckým stvárnením, pričom ilúzia zničeného (aj napriek tomu nádherného) sveta budúcnosti je z tohto pohľadu takmer dokonalá.

Čo však ani zďaleka dokonalé nie je, je technické spracovanie. Textúry sú často málo detailné a rozmazané. Zamrzí aj absencia antialliasingu, teda vyhladzovania hrán. Výslednému dojmu by určite pomohlo zvýšenie rozlíšenia do 4K. Rozlíšenie je žiaľ obmedzené na Full HD, čo je veľká škoda. Pozitívnou správou však je, že titul beží v stabilných 60 fps za sekundu.

Titul sme testovali vo verzii pre PlayStation 4 na PlayStation 5 v režime spätnej kompatibility, pričom počas celej doby sme nezaznamenali žiadne prepady snímkovania.

Výnimočný herný zážitok

NieR Replicant ver.1.22474487139… ostáva verný svojmu menu a s kľudným svedomím ho môžeme označiť za vydarenú vylepšenú verziu originálu. Pre koho je však staronová hra vlastne určená? Moderné spracovanie ju robí prístupným ako pre sériou nedotknutých nováčikov, tak aj pre fanúšikov pôvodného titulu a pokračovania v podobe NieR: Automata.

Akčné RPG nabité emóciami má všetky predpoklady na to, aby sa stalo kultovým dielom, o ktorom sa bude rozprávať ešte dlho. Príbeh nedovolí hráčom odtrhnúť sa od obrazovky, kým neuvidia minimálne jeden koniec. A potom ďalší. A ešte jeden. Pri hre ich bude držať súbojová stránka, ktorá je mimoriadne prepracovaná a zároveň zrozumiteľná pre každého.

Audiovizuálne spracovanie sa usadí v pamäti na poriadne dlhý čas, azda jedinou vážnejšou chybičkou krásy je krívajúce technické spracovanie v podobe nízkeho rozlíšenia textúr a obrazu, ktorý by mohol byť ostrejší. Veríme však, že sa spomínané nedostatky autori časom odstránia a za tohto predpokladu by sme k hodnoteniu pokojne pripočítali ešte bod navyše.

V každom prípade je NieR Replicant výnimočnou a veľmi intenzívnou hernou skúsenosťou, ktorá sa aj po rokoch vymyká herným štandardom. Nemusí sadnúť každému, no bola by škoda prinajmenšom novinke nedať šancu. V mnohých ohľadoch totiž ide o výnimočné umelecké dielo, ktoré sa dnes len tak nevidí.

Titul je k dispozícii vo verziách pre PC, PlayStation 4 a Xbox One.

8/10