Bavorská automobilka ponúka plug-in hybridnú motorizáciu pri drvivej väčšine svojich modelov a výnimkou nie sú ani najlacnejšie SUV v podobe BMW X1 a BMW X2. Obe „X-ká“ predstavujú vstupnú bránu do sveta BMW, obe disponujú rovnakým označením xDrive25e, a teda aj rovnakou plug-in hybridnou motorizáciou, no sú to práve detaily, ktoré tieto dve vozidlá odlišujú a predurčujú každé z nich pre iného zákazníka.

V tejto recenzii sa ti pokúsim predložiť kľúčové rozdiely týchto veľmi podobných plug-in hybridov, na základe čoho by si si mal vedieť vybrať medzi „praktickejším“ BMW X1 či „športovejším“ BMW X2.

Vo svete BMW všeobecne platí, že ku každej rade pripadajú dve čísla, jedno nepárne, druhé párne. Nepárnym číslom „Bavori“ označujú svoje limuzíny, respektíve klasické SUV s „hranatou“ karosériou. Párne čísla potom pripadajú športovejšie tvarovaným modelom a SUV s karosériou typu „kupé“.

Tieto „dvojičky“ pritom môžu mať rovnaké motorizácie, no vďaka rozdielnej karosérii a „stavbe tela“ majú mierne odlišné jazdné vlastnosti, pri ktorých to však zďaleka nekončí. Aj to je prípad BMW X1 a BMW X2, malých plug-in hybridných SUV s pohonom všetkých štyroch kolies.

V recenzii sa dozvieš:

  • V čom sú BMW X1 a X2 úplne identické
  • Aké sú rozdiely týchto dvoch plug-in hybridných SUV
  • Aké sú ich spotreby a čisto elektrický dojazd
  • Koľko trvá nabíjanie z 230 V siete
  • Prečo sú aj tieto plug-in hybridy odkázané len na domáce nabíjanie
  • Akými technologickými vychytávkami disponuje BMW X1 a X2
  • Koľko stoja najdostupnejšie bavorské plug-in hybridné SUV

Loading...

Loading…

Na úvod ťa oboznámim s motorizáciou týchto dvoch tátošov. Pohonnú jednotku BMW X1 a BMW X2 tvorí spaľovací benzínový trojvalcový motor s objemom 1,5 litra. Jeho výkon je 92 kW (125 koní), no spaľováku výrazne dopomáha elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní). Systémový výkon hybridnej sústavy dosahuje 162 kW (220 koní) a krútiaci moment je na úrovni 385 Nm. Samozrejme nechýba pohon všetkých štyroch kolies xDrive.

Michal Varga/FonTech

Maximálna rýchlosť je 193 km/h, respektíve v čisto elektrickom režime je to 135 km/h. Toto všetko zatiaľ majú najlacnejšie „X-ká“ spoločné, prvý rozdiel nastáva pri zrýchlení z 0 na 100 km/h. BMW X1 to dá za 6,9 sekundy, X2-ka za 6,8 sekundy. Drobný detail, ktorý ale naznačuje športovejšie predurčenie X2.

Martin Katler/FonTech

BMW X2 je aj o niečo nižšie, jeho strecha navyše „padá“ smerom dozadu. V zákrutách sa mi tak s „dvojkou“ jazdilo lepšie a svižnejšie. Čo však tento rozdiel pridal na jazdných vlastnostiach, to ubral na komforte. Najmä sedenie vzadu je pri BMW X2 pre vyšších ľudí „trestom“, kdežto v BMW X1 som si bez problémov sadol sám za seba a nad hlavou som mal aj vzadu dostatok miesta.

Michal Varga/FonTech

Inak z hľadiska komfortu, čo sa týka podvozku, sú na tom obe autá veľmi podobne. Model X1 som však testoval v takmer základnej výbave, pričom X2 mala plejádu príplatkových vecí, čo sa samozrejme prejavilo na komforte pri jazde, no na tieto rozdiely sa zameriavať nebudem, pretože by to nebolo objektívne.

Martin Katler/FonTech

Objektívne ale viem zhodnotiť elektrický dojazd a spotreby oboch modelov. Ako som už v úvode spomínal, X1 a X2 sú postavené na rovnakom podvozku, s rovnakou motorizáciou a teda aj rovnako veľkou batériou. Tá má kapacitu 8,82 kWh, čo je v radoch plug-in hybridov jeden z tých slabších údajov. Sklamaním je možnosť nabíjať výkonom iba 3,7 kW, aj táto dvojica je teda viac-menej odkázaná iba na nabíjanie doma či v práci.

Michal Varga/FonTech

Z 230 V siete sa batéria v X1 a X2 dobije za približne 5 hodín 30 minút, čo je akceptovateľné, no, žiaľ, na AC stojane s vyšším výkonom tento čas výrazne kratší nie je a auto sa nabije až za 4 hodiny.

Martin Katler/FonTech

Drobné odlišnosti v tvare karosérie, váhe a veľkosti oboch SUV sa podpísali aj na mierne odlišnom papierovom údaji o spotrebe. Podľa WLTP ju má menšia a športovejšia X2 lepšiu než X1, no je to naozaj iba o pár desatín kWh/100 km menej. V ideálnych podmienkach sa teda pri oboch modeloch môžeme baviť o 20 až 21 kWh/100 km. Táto spotreba sa dá dosiahnuť jazdou v meste, kde oba plug-in hybridy prejdú na jedno nabitie okolo 46 km.

Michal Varga/FonTech

Pri jazde na okreskách ide spotreba hore a dojazd na jedno nabitie klesá. So spotrebou tesne pod 25 kWh/100 km sa mi podarilo na BMW X1 prejsť rovných 30 km. Na znížení dojazdu sa však výrazne podpisujú aj spomínané komfortné funkcie ako kúrenie, vyhrievanie sedadiel či volantu.

Martin Katler/FonTech

V zásade ale platí, že s najdostupnejšími plug-in hybridmi od BMW tých 30 km na elektrinu zaručene prejdeš, pri jazde v meste sa dojazd môže šplhať až k papierovým 49-52 km pri X1, respektíve 50-53 km pri X2.

Michal Varga/FonTech

Celkovo sú na výber tri elektrické jazdné režimy. Auto eDrive si sám zvolí, kedy je najlepšie jazdiť na elektrinu a kedy zapnúť benzínový motor. Max eDrive v maximálnej miere využíva elektromotor, až pokiaľ sa batéria úplne nevybije a režim Save Battery naopal šetrí batériu napríklad na jazdu v meste.

Martin Katler/FonTech

Ani s benzínovou spotrebou na tom nie sú najlacnejšie „X-ká“ zle. S vybitou batériou sa dá po okreskách jazdiť už za 6l/100 km. Diaľničné tempo zvláda BMW X1 a X2 bez nabitej batérie so spotrebou 7,4l/100 km.

Michal Varga/FonTech

Kombinovaná spotreba na úseku dlhom 60 km, kde som teda polovicu prešiel v čisto elektrickom režime a druhú polovicu som už jazdil s vybitou batériou, sa výsledná spotreba benzínu pri BMW X1 zastavila na úrovni rovných 4 litrov na 100 km. Menšia a mrštnejšia X2 na tom bola v podstate identicky.

Martin Katler/FonTech

Exteriérový dizajn oboch „lacných“ SUV z Mníchova hodnotím veľmi pozitívne, jediný detail, ktorý sa mne osobne až tak nepáči, je logo BMW umiestnené na zadnom stĺpiku modelu X2. Interiér je však už o niečo zastaralejší, no milovníci klasických budíkov si tu rozhodne prídu na svoje.

Michal Varga/FonTech

Nie je sa čomu diviť, že BMW X1 a X2 pôsobia v interiéry ako vozidlá minulej generácie. Oba modely sú už takmer na sklonku svojho „životného cyklu“ a v priebehu najbližších rokov očakávame modernizáciu v podobe novej generácie úvodnej modelovej rady BMW.

Martin Katler/FonTech

Druhá generácia X1 prišla na trh ešte v roku 2015 a je to s nami až dodnes. BMW X2 bolo predstavené v roku 2018, no v podstate sa jedná iba o kupé verziu X1, čiže interiér a technológie spolu obe vozidlá zdieľajú.

Interiér X1 som ti podrobne predstavil vo videu vyššie, k X2 sa vyjadrovať nemusím, pretože z vnútra vyzerá úplne identicky. Dvojica klasických analógových budíkov, malý 5,7″ displej v pravej spodnej časti zobrazujúci základné údaje, či stredový 10,25″ multimediálny displej, to všetko je v oboch modeloch úplne totožné.

Michal Varga/FonTech

Obe testované „X-ká“ však mali jednoduchý head-up displej, ktorý zobrazoval základné údaje o aktuálnej rýchlosti, informácie o dopravných značkách a navigačné informácie. Rozšírenú realitu, alebo podobné moderné vymoženosti, by si v základných modeloch BMW hľadal márne.

Martin Katler/FonTech

Čo sa ešte týka ovládania infotainmentu, to je možné pomocou dotyku na obrazovke, alebo prostredníctvom ovládača na stredovom tuneli. Znovu som sa presvedčil a utvrdil v tom, že toto „vlastné“ ovládanie od BMW mi extrémne vyhovuje, je jednoduché na pochopenie a takmer okamžite som vedel „čo a ako“. Menu infotainmentu môže pôsobiť na prvý pohľad zložito a chaoticky najmä kvôli tomu, že jednotlivé nastavenia sa ukrývajú pod niekoľkými úrovňami samotného menu.

Michal Varga/FonTech

Dostať sa k niektorým nastaveniam tak môže chvíľu trvať, no jednotlivé kategórie sú prehľadné a všetko je tam, kde má byť. Inak povedané, nestalo sa mi, že by som čokoľvek v tomto menu nedokázal nájsť.

Martin Katler/FonTech

Pokročilejší jazdní asistenti mi v BMW X1 chýbali, mal som tu iba základný tempomat, pri ktorom som si však všimol jeden zásadný nedostatok – tempomat funguje maximálne do rýchlosti 140 km/h. Rovnako to je aj pri BMW X2, na slovenské diaľnice to síce bohate stačí, no niektorí vodiči si radi zapnú tempomat aj pri vyššej rýchlosti. 

Michal Varga/FonTech

Ako som už spomínal v úvode, testovaná X2 mala o niečo bohatšiu výbavu, ktorú zahŕňal adaptívny tempomat alebo funkciu varovania pri vybočení z jazdného pruhu. Navádzanie na stred jazdného pruhu, žiaľ, tieto vozidlá nemajú. Čo sa týka konektivity, v modeli X1 som vedel maximálne spárovať smartfón s autom cez Bluetooth, model X2 už disponoval podporou Apple CarPlay, avšak Android Auto mu chýbalo.

Michal Varga/FonTech

Veľmi ma potešila možnosť vypnutia kontroly trakcie, veľa páky automatickej prevodovky sa nachádzalo samostatné tlačidlo. Aj BMW X1 a X2 v plug-in hybridnej motorizácii tak nezaprú dušu športovca jasne naznačujú, že „mníchovské“ tátoše sú predovšetkým o radosti z jazdy.

Pozri si bohatú fotogalériu BMW X1 a BMW X2:

Komplexne tento interiér rozhodne nie je najmodernejší, no na druhú stranu ani nemôžem povedať, že by na mňa pôsobil výrazne zastaralo. Ducha BMW si drží, množstvo hardvérových tlačidiel naopak môže určitej skupine používateľov vyhovovať, kritika by preto v tomto prípade nebola na mieste.

Zhrnutie

Dvojica „lacných“ plug-in hybridných BMW v skutočnosti až tak lacná nie je. V plug-in hybridnej motorizácii štartujú na sume 45 650 € v prípade X2, respektíve 44 200 € v prípade X1. Za kvalitu a nemeckú prémiovosť sa však platí a je jedno, či si zákazník kupuje najnižšiu, alebo najvyššiu radu.

S príplatkovou výbavou sa v prípade BMW môže cena vyšplhať ešte podstatne vyššie, čoho dôkazom je aj nami testovaný model X2, ktorý stojí 62 640 €. Dokonca aj model X1, ktorý v podstate nemal nejakú bohatú príplatkovú výbavu, vyšiel na 57 486 €. V BMW sa platí za každú drobnosť a na finálnej cene sa to rozhodne prejaví.

Ak ale toto všetko dokáže budúci majiteľ „prekusnúť“ a následne sa už len rozhoduje, či siahnuť po modeli X1 alebo X2, odpoveď na túto otázku je veľmi jednoduchá. Model X1 pôsobí aj pri pohľade z exteriéru o niečo konzervatívnejšie, v podstate je to také „typické SUV od BMW“, je dostatočne praktické a vhodné na cestovanie aj pre 4, prípadne 5 osôb.

Na druhej strane model X2 je mierne extravagantnejší, pôsobí športovejšie a agresívnejšie, má aj o niečo lepšie jazdné vlastnosti, takže sa s ním dá viac vyšantiť. Daň za vyššiu dávku zábavy je menší komfort pre pasažierov vzadu. Na dlhé cesty to pre dospelé osoby rozhodne nie je, no pár kilometrov po meste aj v X2 dokážeš svojich kamarátov bez problémov odviesť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú