RECENZIA: Každý Slovák sa za týmto autom na ulici otočil. Prečo je bez elektriny lepšie?
Automobilový priemysel sa neustále formuje, na scénu prichádzajú nové trendy, ktoré sa netýkajú len pohonu, ale aj dizajnu. V posledných rokoch sa však vizuálna stránka áut formovala k čoraz striedmejším tvarom. Inak povedané, väčšina nových áut je fádnych a „nezaujímavých“.
To ale rozhodne nie je prípad automobilky Peugeot, ktorá sa nebojí experimentovať a aj v roku 2023 prináša autá s agresívnymi krivkami a niekedy až extravagantnými dizajnovými riešeniami. Model 408 je dôkazom, že v súčasnom „čierno-bielom svete“ je extravagantné vozidlo príjemným oživením, za ktorým sa otáčajú davy ľudí.
Prichádza na trh vo všetkých populárnych motorizáciách, a to benzín, plug-in hybrid a čistý elektromobil. Ja som mal možnosť testovať plug-in hybridnú motorizáciu, ktorá je ale paradoxne pre tento model najmenej vhodná, a to hneď z niekoľkých dôvodov.
V recenzii sa dozvieš:
- S akými motorizáciami prichádza nový Peugeot 408
- Čo skrýva pod kapotou najvýkonnejšia plug-in hybridná verzia
- Aká je spotreba na diaľnici, v meste a na okreskách
- Koľko prejde Peugeot 408 PHEV v čisto elektrickom režime
- Ako dlho trvá nabíjanie
- Čo je najväčším kameňom úrazu francúzskej novinky
- Aké technológie prináša Peugeot 408
Plug-in hybridná motorizácia je zároveň tá najvýkonnejšia, pričom aj pri tejto motorizácii sú k dispozícii dve výkonnostné verzie s kombinovaným výkonom 180 koní alebo 225 koní.
Ja som mal tú česť s výkonnejším variantom, ktorý kombinuje benzínovú 1,6-ku s výkonom 180 koní a elektromotor s výkonom 110 koní. Systémový výkon je spomínaných 225 koní a točivý moment celej sústavy dosahuje 360 Nm. Auto je teda skutočne živé, z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,8 sekundy a jazdná dynamika v meste je aj vďaka elektromotoru skvelá. O radenie sa pritom stará 8-stupňový automat a v prípade potreby môže vodič na preradenie využiť aj pádla pod volantom.
Tie som využil iba zopárkrát a nie, nebolo to pri športovej jazde. Prevodovka niekedy pri stúpaní do kopca drží motor vo vyšších otáčkach než je potrebné, čo sa prejavuje na hlasnejšom zvukovom prejave a v takomto prípade som si manuálne preradil o stupeň vyššie.
V hybridnom režime dokáže Peugeot veľmi dobre rozhodovať, kedy jazdiť na elektrinu a kedy zapojiť aj spaľovací motor. Problém je ale v tom, že batéria s kapacitou 12,4 kWh je na takto veľké auto jednoducho malá a aj v meste som niekedy volil hybridný režim, aby sa mi pri vyšších rýchlostiach na obchvate zapol spaľovák. Dôvod? V elektrickom režime by som inak neprešiel ani 30 km.
Dostávam sa k najväčšiemu kameňu úrazu plug-in hybridného Peugeot 408, ktorým je čisto elektrický dojazd. Mestská spotreba sa pri jazde čisto na elektrinu vyšplhala až na 29,5 kWh/100 km. Ak do toho započítame kúrenie v zime, ktoré z takto malej batérie ukrojí značnú časť, dojazd sa pohybuje okolo 35 km na jedno nabitie.
Čo si budeme klamať, to je na pomery dnešných plug-in hybridov naozaj málo. Určite existuje množstvo ľudí, ktorým by 35 km elektrický dojazd stačil, no čo v prípade, že potrebuješ ísť ďalej? S vybitou batériou si, žiaľ, Peugeot 408 z nádrže „potiahne“.
Po meste s prázdnou batériou sa spotreba blížila k 10 l/100 km a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h to bolo rovných 7,5 l/100 km. Mestská benzínová spotreba s vybitou batériou je teda naozaj vysoká, ale nebudeš si predsa kupovať plug-in hybrid, aby si jazdil iba na benzín, to nedáva logiku.
Akonáhle som batériu nabil a celý deň som jazdil v režime Hybrid, pričom som sa vybral z mesta aj na okresky, na 100 km úseku sa spotreba zastavila na 4 l/100 km. Počas týchto 100 km som plnú batériu úplne vybil, takže s pribúdajúcimi kilometrami by spotreba narastala, no ak niekto robí denne dlhšie trasy, plug-in hybridu by sa mal rozhodne vyhnúť.
Náplasťou na dušu v prípade Peugeot 408 je, že auto disponuje 7,2 kW palubnou AC nabíjačkou, s ktorou sa batéria nabije za menej ako 2 hodiny. Tým pádom sa dá auto teoreticky nabíjať aj počas dňa, čim sa denný elektrický dojazd mierne zvýši.
Oveľa väčší zmysel mi teda pri tomto aute dáva čisto benzínová motorizácia, ktorá má pod kapotou síce menšiu, no o to úspornejšiu benzínovú 1,2-ku, pri ktorej svieti priemerná WLTP spotreba rovných 6 l/100 km. Mimochodom pri najvýkonnejšom plug-in hybride automobilka uvádza dlhodobú benzínovú spotrebu 5,5 l/100 km.
Tá moja sa blížila až k 7 litrom, no počas týždňového testu som najazdil vyše 900 km, takže väčšinu dní som najazdil viac ako je dosah elektrického dojazdu a spotreba tým pádom išla hore. Vo finále však platí, že majiteľ vie dosiahnuť aj nulovú spotrebu benzínu, ak svoje auto nabíja „každý deň“, pričom jazdí len v okruhu spomínaných 30-35 km.
Po technologickej stránke zaznamenal Peugeot asi najväčší pokrok spomedzi bežných „ľudových“ automobiliek. Testovaný model 408 disponoval matrixovými LED svetlami, ktoré fungovali výborne.
Nový infotainment a celkovo rozloženie ovládacích prvkov, ktoré sa prvýkrát objavili v modeli 308, sú dokonalou ukážkou toho, ako by mala vyzerať kombinácia dotykových obrazoviek a hardvérových tlačidiel.
Systém infotainmentu je plynulý a pomerne prehľadný, avšak niektoré prvky, najmä nastavovanie virtuálnych budíkov, sú ukryté pomerne hlboko v menu. Je to však záležitosť, ktorú si nastaví majiteľ raz pri kúpe auta a potom to už viac nerieši, čiže to až tak neprekáža.
Pod hlavným displejom sa nachádza ďalšia obrazovka. Tá v tomto prípade zobrazuje päticu programovateľných skratiek k rôznym funkciám a aplikáciám systému.
Ide o vynikajúci spôsob, ako si môže každý majiteľ individuálne prispôsobiť systém a pridať si sem skratky ktoré preferuje. Pod dotykovou obrazovkou sa navyše nachádzajú hardvérové tlačidlá na prístup ku klimatizácii či základným nastaveniam auta.
Dizajnom pripomína superluxusné SUV. Peugeot 408 púta pohľady ľudí
Z môjho pohľadu ide dokonalé riešenie, ktoré je prehľadné, ľahko hmatateľné a zároveň poskytuje slušnú dávku personalizácie.
Zhodnotenie
Peugeot 408 je rozhodne horúcim adeptom na najkrajšie auto, aké som v roku 2023 testoval. Do konca roka je síce ešte ďaleko, no tento Francúz nastavil latku skutočne vysoko. Dizajn je jedna vec, no omnoho podstatnejšie pri aute je to, ako a hlavne „za koľko“ jazdí. V prípade plug-in hybridu nejde o „najvýhodnejší nákup“, no benzínová a čisto elektrická verzia, ktorá ešte len príde, na tom bude podstatne lepšie z hľadiska prevádzkových nákladov.
Plug-in hybrid sa totiž oplatí iba niekomu, kto celý týždeň jazdi po meste pár desiatok kilometrov a na dlhšiu trasu sa vyberie sporadicky. Akonáhle niekto jazdí mesačne 2 000 – 4 000 km, s plug-in hybridom prerobí nielen pri kúpe auta, ale aj pri jeho tankovaní. Základný Peugeot 408 totiž začína na sume 31 990 €, čo je veľmi priaznivá cena za tak pekné a technologicky dobre vybavené auto.
Príplatková výbava ale pochopiteľne cenu navýši a navýši ju aj plug-in hybridná motorizácia, ktorá začína na 40 990 €. Na podobnej cenovke by pritom pokojne mohla začínať aj čisto elektrická verzia, ktorú by som si pri tomto aute vybral skôr. V prípade, že by som auto často využíval na dlhé trasy, siahol by som po benzínovej 1,2-ke, ktorá je v porovnaní s plug-in hybridom na dlhých cestách určite úspornejšia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA Battlefield 6 zničí Call of Duty. Toto je najlepšia multiplayerová strieľačka roka (RECENZIA)
RECENZIA Je toto najlepší mobil? Vymenil som 1300-eurový Android za iPhone 17 Pro Max a poviem ti, či sa oplatí
recenzia Našiel som za teba najvýhodnejšie smart hodinky v roku 2025. Výdrž 21 dní drtí konkurenciu
Realistickejší futbal aj viac adrenalínu. Nová "FIFA" je plná noviniek, má jednu radikálnu zmenu (RECENZIA)
RECENZIA Nič lepšie som tento rok nehral. Sony prišlo s jasným kandidátom na hru roka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Dokáž, že máš všeobecný prehľad na jednotku (KVÍZ)
Taylor Swift odhalila tajomstvo svojho stravovania. Jej prístup predbehol dobu o 15 rokov
Sú prví na svete. Známa letecká spoločnosť spúšťa novinku, ktorá poteší všetkých
Kórejská pochúťka dobýva svet: Podporuje črevnú rovnováhu a znižuje riziko rakoviny hrubého čreva
Odborníci bijú na poplach: Obľúbený zlozvyk tisícok Slovákov spôsobuje pri Covide dlhodobé následky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Toto nemá ešte nikto. Kia spúšťa technológiu, ktorá ukáže pravdu o batérii EV v reálnom čase
Má vraj extrémny dolet. KĽDR predstavila najvýkonnejší jadrový zbraňový systém, aký kedy vyvinula
Umelá inteligencia ukazuje svoju temnú stránku. Firmy chceli ušetriť, namiesto toho zaplatili tvrdú daň
Podvodník ho prevedčil po 5 hodinách hovoru: Slovák prišiel o 55 000 eur, zavolal mu falošný policajt
Musk prekvapil Európu: Tesla predstavila novú verziu za cenu, ktorú nik nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP