+ Skvele napísané vedľajšie charaktery a ich príbehy
+ Perfektne spracovaný, aj keď zbytočne masívny exotický svet
+ Atmosféra nasiaknutá exotickou Kubou

- Systém vylepšovania zbraní a munície neteší
- Po čase stereotypný herný zážitok známy z predošlých titulov
- Drobné bugy

Veľký rozpočet, zvučné meno herného štúdia i filmová hviezda z Hollywoodu na obálke by mali stačiť na to, aby si hráči užili masívnu, akciou prepálenú hru v špičkovej grafike. Práve s týmto prísľubom prichádza nový diel ikonickej série Far Cry, ktorý fanúšikov série ani tentokrát nechce prekvapiť veľkými zmenami, no pripravil si pre nich desiatky hodín dobre stráveného hrania vo fiktívnom svete nápadne pripomínajúcom masovo populárny Far Cry 3.

Hoci sa tvorcovia spočiatku k tomuto prepojeniu príliš neprikláňali, už po krátkej chvíli je vidieť, že Yara, fiktívny ostrov v Karibiku, ktorý je zmietaný revolúciou a diktátorským režimom, je takmer ako virtuálna Kuba. Napovedá tomu nielen prostredie exotického ostrova, ale aj samotná príbehová linka, v ktorej si hráč nepochybne neraz spomenie minimálne na kubánske cigary a ikonické automobily.

Ubisoft / úprava redakcie

Šiesty diel série, ktorá započala svoju históriu pred 17 rokmi, už neprekvapivo pokračuje v stopách svojich posledných predchodcov, od ktorých sa však chce odlíšiť viacerými zaujímavými, ale aj bizarnými či nelogickými zmenami doplnenými o humorné momenty, ktoré striedajú vlny brutality, násilia a vulgárností.

V recenzii sa ďalej dozvieš:

• Akú zmenu pri hlavnej postave vidíme prvýkrát v histórii série
  • Kto sú „amigos“ a ako osviežujú hrateľnosť
  • V akom smere patrí Far Cry 6 k tomu najlepšiemu v sérii
  • Prečo je systém zbraní a ich vylepšovania nelogický
  • Prečo by Far Cry 6 potreboval ešte niekoľko vylepšení

Hráč vstupuje do hry pozvoľným tempom, tomu však predchádza drsný a mimoriadne úderný úvod, ktorý hlavnú postavu hodí do chaosu revolúcie spôsobenej megalománskym diktátorom v podaní známeho herca Giancarla Esposita, známeho vďaka seriálom Breaking Bad či Better Call Saul. Cieľom hlavného záporáka je za každú cenu priviesť ostrov Yara k zašlej sláve, a to aj za cenu tisícok obetí. Vypukne revolúcia, diktátor zotročuje „falošných“ Yaranov a hlavná postava Dani sa snaží utiecť z ostrova s vidinou lepších zajtrajškov.

Vôbec prvýkrát v histórii série má hráč na výber voľbu medzi mužským a ženským charakterom. Obaja síce nesú rovnaké meno Dani Rojas, ich vzhľad je daný a v úvode sa žiadna tvorba postavy nekoná. Útek hlavnej postavy v úvode hry prekazí samotný diktátor – Anton Castillo, ktorého stvárňuje a dabuje zmienený Giancarlo Esposito. Ten si prišiel po svojho syna Diega, ktorý bol s utečencami na lodi.

Loď nechá rozstrieľať a potopiť, Dani sa následne ocitá na pláži, odkiaľ sa postupne dostáva k odboju partizánov. Začína na nule a v Libertad sa musí vypracovať. Prvé hodiny hrania sa odohrávajú na izolovanom ostrove Isla Santuario s kempom odboja, ktorý vedie Clara – húževnatá partizánka, od ktorej dostáva Dani prvé úlohy. Dani sa postupne stretáva s ďalšími kľúčovými postavami, ktoré mu umožnia napríklad vylepšovanie jeho výbavy. Hráč tu postupne získava aj ďalšie zručnosti, ktorým dominuje vylepšovanie zbraní.

Zbraňový systém však pôsobí chaoticky a neprakticky. Far Cry 6 umožňuje hlavnej postave prispôsobiť si zbraň do detailov a vybaviť ju rôznymi módmi, muníciou i kozmetickými doplnkami. Každý druh náboja je určený pre iný typ protivníka, čo je v sérii absolútnou novinkou. Zraniteľnosť nepriateľov voči konkrétnej munícii môže hráč odhaliť pozorovaním z diaľky a predovšetkým pri tichom napredovaní sa obhliadka terénu stáva povinnosťou.

Zatiaľ čo slabší nepriatelia sa dajú poraziť aj obyčajným strelivom, obrnenejších protivníkov Dani ľahšie zastrelí špecifickým druhom munície. Celkovo má na výber až 6 druhov munície, čo však postupným progresom vedie k chaosu. Postava totiž so sebou nosí len pár zbraní s vybranými úpravami, a keď sa na ňu rútia rôzne typy nepriateľov, nie vždy má po ruke správny druh munície alebo nedokáže rýchlo prepínať medzi tou vhodnejšou zbraňou.

Okrem zbraní Dani so sebou nosí aj ďalšiu novinku, mega silné zbrane Supremos schopné vypáliť rakety alebo elektrickým impulzom odstaviť elektroniku a bezpečnostné systémy, podľa toho, čo si hráč vyberie. Pre modifikáciu zbraní je v hre vyhradený priestor v kempoch partizánov, ktoré sú rozmiestnené na všetkých častiach ostrova. Úpravu arzenálu však Dani zvládne aj priamo počas misie, kde sa tzv. „workbench“ nachádza na strategických miestach, čím tvorcovia zdôrazňujú, že voľba správneho typu munície je v novej hre skutočne kľúčová.

Jednou z noviniek Far Cry 6 oproti predošlým dielom je aj vylepšovanie samotného kempu, v ktorom hráč môže stavať rôzne budovy. Tie mu poskytnú prístup k ďalším vylepšeniami. Za postavenie budov platí materiálmi, vylepšenia sa dokupujú za yaranské peso. Je preto dôležité prostredie pozorne prehľadávať a získavať korisť kade sa dá. Vylepšenia nie sú lacné a predovšetkým ponuka zbraní je v hre gigantická.

Upravovať je možné aj zbroj a oblečenie hlavnej postavy. Každý set má pridávať rôzne druhy výhod ako napríklad presnejšie mierenie v prípade rukavíc alebo aj nohavice pre (nelogické) opravovanie vozidla priamo počas jazdy. V prípade samotných skillov hernej postavy tu chýba akýkoľvek systém, v ktorom by mohol hráč Danimu vylepšovať jeho schopnosti a vlastnosti, čo hráčov môže zamrzieť.

Na bežné opravy potom slúži zváračka. Tvorcovia si však nedali na mechanike opráv príliš záležať. So zváračkou totiž hráč opraví čokoľvek, od auta, až po tank. Stačí, aby ju priložil ku vozidlu a to sa pomerne rýchlo znova opraví. Podobný systém sme videli už v predchádzajúcich hrách, pobehovanie so zváračkou a opravovanie tanku či vrtuľníka aj teraz pôsobí úsmevne.

Mobilitu na ostrove zaisťuje Danimu celá škála vozidiel a okrem vlastného auta, ktoré si môže kedykoľvek zavolať na hlavnej ceste, môže hráč jazdiť aj na motorke, štvorkolke, rôznych lodiach, vznášadle alebo vrtuľníku či bojových stíhačkách. Všetky vozidlá je po privezení na určené miesto možné zaradiť aj do leteckého a vozového parku.

Konfigurácia a vylepšenia sú na extrémne vysokej úrovni ako v prípade oblečenia, tak aj u Daniho vozidla, ktoré je možné upraviť nielen po vizuálnej stránke. Hráč si sem môže pridávať rôzne doplnky na palubnú dosku alebo vymeniť klasický guľomet za omnoho silnejšiu alternatívu. Prvýkrát v sérii si hráč môže vysadnúť aj na konský chrbát a spoznávať okolie pri jazde na koni. Vďaka širokej prístupnosti sa jazda na koni nakoniec môže stať najpopulárnejším spôsobom prepravy.

Počas misií sa Dani postupne zoznámi okrem Clary aj s Juanom Cortezom, ktorý mu odomkne Supremo a zároveň mu pridelí aj jedného z „amigos“, zvieracieho priateľa poslúchajúceho rozkazy a pomáhajúceho v boji, pričom každý z nich má špecifické vlastnosti. Aligátor Guapo, ktorého môže Dani využiť ako útočníka a zahájiť útok na nepriateľa z diaľky, sa vie liečiť v boji aj sám sa oživiť. Roztomilý Chorizo – psíček  na vozíčku, naopak robí skvelú prácu pri odlákavaní protivníkov. Celkovo je možné naverbovať až 7 zvieracích parťákov (5 pre majiteľov základnej hry), každého s jedinečným setom zručností. Tie však treba najskôr odomknúť plnením zadaných úloh.

Veľkú pozornosť si vo Far Cry 6 pýtajú aj vedľajšie postavy, ktoré sú skvele napísané, majú jedinečný charakter a hráč si väčšinu z nich okamžite zamiluje. Každá z nich má totiž svoj vlastný príbeh, ktorý sa hráč dozvedá počas misií alebo neskôr v priebehu hry. Špecialista na zbrane Juan je napríklad bývalý niekoľkonásobný agent zahraničných tajných služieb a opilec, Camilla „Espada“ je naopak plná nenávisti voči režimu a chce pomstiť smrť svojho otca. Spoznávanie postáv sa aj preto stáva jednou z hlavných motivácii napredovania v príbehu.

Po niekoľkých hodinách sa ústrednej postave otvorí celá mapa, ktorá je jedným slovom masívna a hráč tu oslobodzovaním základní, pálením polí a plnením rôznych zadaní strávi desiatky hodín. Hlavnou náplňou je však oslabenie diktátorovej moci ničením jeho majetku a predovšetkým elimináciou jeho nebezpečných poskokov. Clara hráčovi čoskoro po úvode predstavuje jednotlivé časti ostrova, ako aj Castillových podriadených veliteľov, ktorí majú konkrétne oblasti pod palcom.

Mapa je otvorená a označená stupňom náročnosti, hráč sa teda môže vydať kamkoľvek chce. Oplatí sa však dať na odporúčania postáv a začať v poradí, ktoré odporúčajú. Hlavná postava sa postupne dozvedá detailné informácie o fungovaní diktátorského režimu, ako aj spôsobu, akým Anton tyranizuje „falošných“ Yaranov a zneužíva ich k pestovaniu Vivira – tabaku striekanom toxickou látkou, ktorá ničí zdravie a zabíja zotročených Yaranov.

Bezohľadné správanie despotického lídra krajiny je uveriteľné a ničenie jeho vplyvu neuveriteľne zábavné. Príbeh sa nebojí prekvapovať a zobrazuje antagonistu hry v skutočne drsných rovinách. Aj vďaka tomu sa Anton Castillo stáva jedným z najlepších, ak nie vôbec najlepším záporákom celej série, ktorý svojou chladnokrvnosťou a vypočítavosťou bez problémov konkuruje aj ikonickému Vaasovi z Far Cry 3.

S postupným plnením najrôznejších misií získava Dani vyššie ranky, ktoré mu odomykajú nové vylepšenia zbraní či oblečenie. Využitie lepšej výbavy je tak vo Far Cry 6 priamo naviazané na postup a level postavy, iné bonusy vyšší rank neponúka. Je to škoda, pretože zbraní sú v hre desiatky a odmena za progres sa zdá malá.

Pri cestovaní po mape je dôležitou úlohou aj získavanie checkpointov ovládaných armádou. Pomerne jednoduché ovládnutie jednotlivých kontrolných bodov postupne rozširuje zastúpenie odboja Libertad na ostrove a oslabuje moc nepriateľa. Deje sa tak dobre známym ničením nepriateľských táborov, AAA zbraní či pálením tabakových fariem. V tomto smere hra príliš nového neprináša a fanúšikov série čaká osvedčený herný zážitok.

Možnosti eliminácie nepriateľa sa spoliehajú predovšetkým na bohatý arzenál, hráč sa môže rozhodnúť, či Castillových vojakov rozstrieľa všetkým, čo má po ruke, alebo zvolí zakrádanie a využije pomoc svojich amigos na oslabenie alebo rozptýlenie nepriateľa. Tak či onak si Far Cry 6 ponúka dlhé hodiny známej a postupne tiež stereotypnej akcie, na ktorú sme si však už pri obrovských otvorených svetoch od Ubisoftu akosi zvykli.

Pri súbojoch tu ale hra pokračuje v nastavenom trende. Misie sú plné prestreliek a akcie, cut scénam zasa nechýba štipka humoru, tony vulgarizmov aj v španielčine a neraz drastické momenty, ktoré nemusia byť vhodné pre slabšie povahy.

Popri misiách Dani zbiera v lokalitách najrôznejšie materiály, ktoré potom využije pri vylepšovaní výbavy. Na každom rohu tak nachádza železo, recyklované sklo, nástroje a ďalšie materiály, ktoré môže neskôr vymeniť za vylepšenia. Klasickú kampaň po novom navyše dopĺňa co-op režim a špeciálne operácie, ktoré sú určené práve pre hranie vo dvojici.

Samotná mapa Yary vo Far Cry 6 ďaleko prevyšuje rozlohu mapy aj z posledného Assassin’s Creed. Hráča tak čakajú dlhé desiatky hodín hrania a skúmania exotického ostrova, ktorý je prepletený bočnými „partizánskymi“ cestičkami a cestami vedúcimi popri poliach s Vivirom a slumoch.

Celkové spracovanie prostredia je však na prvotriednej úrovni. Príroda a prostredie hry pôsobia sviežo a autenticky, obzvlášť v najvyššej kvalite na PC či next-gen konzolách, kde vyniknú všetky detaily malých lesov, potôčikov, mora, ale aj západy Slnka. Hráč sa tak môže mimo misií pokojne prejsť po ostrove a užívať si aj nádhernú okolitú prírodu.

Napriek špičkovej grafike je vo Far Cry 6 stále niekoľko nedostatkov. Počas hrania sa nájde aj nejaký ten vznášajúci sa kameň, strom priamo uprostred mosta alebo zabugované pohyby niektorých vozidiel či postáv. Problémom bolo neraz aj automatické mierenie v prípade konzolovej verzie na PS5.

Zhodnotenie

Far Cry 6 tak vo výsledku ponúka presne taký herný zážitok, aký by sme od značky čakali. Z absolútnych noviniek zaujme možnosť hrať za mužskú alebo ženskú postavu, rovnako do oka padnú zvierací pomocníci, v samotnom jadre však hra zostáva verná predchodcom a príliš nového neprináša.

Hlavným lákadlom novinka sa tak stáva predovšetkým masívny exotický svet ovládaný možno najlepším záporákom v celej sérii, neľútostným diktátorom v podaní herca Giancarla Esposita, ktorý sa svojej role zhostil až so znepokojivou ľahkosťou. Akonáhle Far Cry 6 začne zbiehať do stereotypnej roviny, stačí, aby sa na scéne objavil Anton Castillo a o motiváciu pokračovať je okamžite postarané.

Hnacím motorom novinky sú aj skvele napísané vedľajšie postavy s vlastným príbehom, ktoré baví spoznávať. Novinka v podobe špeciálnych typov munície naopak nemusí sadnúť všetkým a postupne sa z nej stáva len nutné zlo, ktoré hráča núti neustále sa vracať k pracovnému stolu alebo meniť svoje zbrane.

V konečnom dôsledku Far Cry 6 nezostáva povesti značky nič dlžný a napĺňa očakávané predpoklady fanúšikov série. Neprináša síce bezchybný zážitok a môže sa zdať ako prílišná stávka na istotu, exotický svet s parádnymi postavami a excelentným záporákom však negatíva hravo vyvažujú a robia z novinky jednu z najlepších tohtoročných hier.

8.5/10