RECENZIA: Facelift BMW radu 3 má nový interiér a svetlá. Potom sa vylepšenia zasekli
Asi každý dá za pravdu, že BMW urobilo v posledných rokoch extrémny pokrok z hľadiska interiérov. Kokpit „Bavorákov“ spred 10 rokov bol ďaleko za konkurenciou, no posledné roky hrajú najmä interiéry vyšších rád BMW prím.
Dizajnový jazyk a technológie si však inžinieri nešetria len pre sedmičkový či päťkový Bavorák. Nový kokpit sa dostal aj do trojkovej rady, ktorá navyše neprichádza v novej generácii, ale iba vo facelifte. Interiér vynovenej trojkovej rady je však prakticky to jediné, čo prešlo zásadnejším vylepšením a na také veci ako pohon, batéria či nabíjanie sa akosi zabudlo.
V recenzii sa dozvieš:
- Čo všetko vylepšilo BMW pri facelifte 330e
- Kde naopak vylepšenia neprišli, no auto si ich žalostne pýtalo
- Ako jazdí plug-in hybridná zadokolka
- Aké sú spotreby a dojazd
- Aký je nový kokpit BMW iDrive 8. generácie a čo všetko prináša
Najväčšou novinkou je bez pochyby virtuálny kokpit novej generácie. Operačný systém iDrive ôsmej generácie s takzvaným „BMW Curved Display“ sa rozprestiera nad prístrojovou doskou a integruje v sebe až dvojicu obrazoviek, ktoré sa nachádzajú v jednom zahnutom paneli.
Displej pred vodičom má veľkosť 12,3“ a zobrazuje základné jazdné dáta, ako aj informácie o spotrebe, asistentoch a dá sa sem tiež zobraziť mapa navigácie. Vďaka nadštandardnej integrácii Apple CarPlay si dokonca vodič pred seba môže premietnuť aj mapu z navigácie smartfónu.
Ak teda preferuješ Waze alebo Apple Mapy pred vstavanou navigáciou v aute, môžeš ich plnohodnotne využívať a zobraziť si ich aj pred seba. Každopádne ide o veľmi vítanú funkciu, ktorú rozhodne nemá každá automobilka. Väčšinou si totiž vodič na displeji pred sebou môže zobraziť iba mapu zo vstavanej navigácie.
Infotainment sa dá okrem klasického dotyku na obrazovku ovládať aj populárnym otočným voličom, ktorý je umiestnený na stredovej konzole, hneď veľa „radiacej páky“. Aj tu prišiel na rad minimalizmus a z veľkého voliča, ktorý si musel uchopiť celou rukou, sa stal nenápadný prepínač, ktorým režim jazdy prepneš dvomi prstami.
Menu infotainmentu má dva režimy zobrazenia. Prvý, základný, zobrazuje na širokouhlej 14,9“ obrazovke karty s informáciami, ktoré si vie vodič ľubovoľne prispôsobiť. Môžeš si sem zobraziť údaje o spotrebe, navigáciu či informácie o počasí. Všetko sa zobrazuje prehľadne vedľa seba a ak máš na obrazovke vytiahnutých viac kariet, môžeš posúvať medzi nimi potiahnutím po displeji či pomocou otočného ovládača v stredovej konzole.
Druhý režim zobrazenia otvorí menu, ktoré skôr pripomína smartfón. Množstvo ikoniek naskladaných do mriežky môže pôsobiť chaoticky a neprehľadne, no opak je pravdou. Po otvorení tohto menu som vždy našiel aplikáciu či nastavenia, ktoré som hľadal. Skvelou vlastnosťou je aj to, že po spárovaní smartfónu a auta sa do menu vozidla pridajú aj aplikácie kompatibilné z Apple CarPlay. Priamo zo systému auta sa vieš prekliknúť napríklad do navigácie Waze či streamovacej služby Spotify. Pri iných autách je nutné najprv otvoriť CarPlay a až následne sa vie vodič dostať k vybraným aplikáciám.
Čo ale rozhodne BMW pri novom systéme iDrive ôsmej generácie rozhodne nevyšlo, je ovládanie klimatizácie. To sa rieši výhradne skrz dotykový displej. Na jednoduché zvyšovanie a znižovanie teploty stačí kliknúť na ikonku plus alebo mínus v dolnej časti displeja, pričom toto nastavenie je viditeľné vždy, nech máš na displeji otvorenú akúkoľvek aplikáciu.
Pre pokročilejšie nastavovanie klimatizácie, prípadne ventilácie a vyhrievania sedadiel, ak to auto má, musíš vstúpiť do samostatného menu, ktoré je ale tak zložité, až je neprehľadné. Menu klimatizácie skôr pripomína ekvalizér na nastavovanie hudobného výstupu a som si istý, že by to išlo urobiť aj jednoduchšie.
Na zovňajšku BMW pri facelifte takmer nič nemenilo. Zmenili sa len svetlá, pričom laserovú technológiou nahradili LEDky, ktoré sú užšie a s ktorými vie automobilka do budúcna oveľa lepšie pracovať. Nové svetlá sú užšie, čo sa podpísalo na mierne agresívnejšom „pohľade“ faceliftovaného BMW 330e.
Po motorickej stránke sa však nezmenilo ale vôbec nič. Testovaný model bol osadený tým istým benzínovým 2-litrovým štvorvalcom, ktorému sekunduje elektromotor. Kombinovaný výkon 292 koní a točivý moment 420 Nm, ktorý sa posiela výhradne na zadok, je však zárukou zábavy. Zábavný ale bol aj predfacelift, ktorý som testoval s pohonom xDrive. Pri bežnej jazde však rozdiel prakticky nepocítiš.
Štvorkolka však mala navrch pri dynamickejšej jazde aj jazde bokom, kedy bola pochopiteľne lepšie ovládateľná. Vzhľadom na to, že 330e nosí v kufri vyše 100 kg batériu, je rozloženie hmotnosti plug-in hybridu takmer 50:50, čiže aj verzia s pohonom zadných kolies sa v tomto prípade šoférovala naozaj dobre.
Ako som už povedal, BMW po motorickej stránke nevylepšilo nič, a preto je facelift z hľadiska spotrieb prakticky identický ako 330e, ktoré sme testovali pred vyše rokom.
Batéria má chabých 12 kWh, no zadokolka mala v meste o niečo lepšiu spotrebu a dojazdom by som pri pokojnej jazde zrejme prekonal 50 km čisto na elektrinu. Pri jazde na diaľnici v hybridnom režime si BMW šetrilo batériu a jazdilo takmer výhradne na spaľovací motor, pričom spotreba dosiahla 6,1 l/100 km.
Na 150 km diaľničnom úseku si auto elektromotorom iba pomáhalo, pričom elektrická spotreba dosiahla 2,1 kWh/100 km. Reálne mi však z batérie takmer nič neubudlo, všetku energiu, čo auto pri jazde na diaľnici spotrebovalo, zároveň zrekuperovalo brzdením. Hybridný režim sa teda správa veľmi rozumne a akumulátor šetrí na jazdu do mesta či okresky.
Radosť z jazdy zostala aj v plug-in hybride. Facelift BMW 330e vylepšil najmä tehnológie
Nabíjanie BMW 330e je ale aj naďalej tragické. Kritizovali sme ho už pri predfacelifte, nakoľko nabíjačka má výkon len 3,7 kW a rovnaký výkon má aj nabíjačka po facelifte. Plné nabitie teda zaberie viac ako 4 hodiny, ak by si samozrejme nabíjal z wallboxu. Z domácej 230 V zásuvky by si auto nabíjal zhruba 8 hodín. BMW týmto inak dobrý plug-in hybrid totálne odpísalo a nejaké nabíjanie počas nákupov či obedu ani nemá zmysel. Ak ale máš možnosť nabíjať doma počas noci, alebo v práci, kde stráviš aj 8 hodín, BMW 330e pre teba rozhodne môže dávať zmysel.
Zhodnotenie
Načo meniť niečo, čo funguje? BMW rady tri bol už pred faceliftom kus krásneho sedanu s nadčasovým dizajnom, a preto nebolo absolútne potrebné niečo dramaticky meniť na zovňajšku auta. Tam, kde BMW za konkurenciou zaostávalo, teda v interiéri, nezostal kameň na kameni, a to je dobré.
Facelift BMW 330e s novým kokpitom konečne vyzerá ako prémiový sedan z roku 2023. Škoda len, že automobilka nezapracovala aj na pohone. Minimálne nabíjanie by si zaslúžilo vylepšiť, 3,7 kW nabíjačka bola sklamaním už aj v roku 2021. Koniec koncov, auto za takmer 75 000 € by malo ponúkať minimálne nadpriemerné technológie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
RECENZIA Gigantické dinosaury sú späť. Jurský svet to skúša znova, je to ale premrhaná šanca
Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Cintulov kamarát prehovoril pred súdom: V minulosti mal napadnúť riaditeľa učilišťa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP