Problematický dojazd elektromobilov. Len ľudský mýtus alebo neodpustiteľný problém?
Elektromobily sa tešia čoraz väčšej obľube hlavne vďaka ich cenovej dostupnosti, no výrazný podiel na tom má aj technologický pokrok v oblasti elektromobility. Automobilky postupne investujú obrovské peniaze do vývoja a výroby elektromobilov či batérií, aby dosiahli čo najlepšie špecifikácie.
Používatelia si pri kúpe nového vozidla všímajú viacero parametrov, podľa ktorých si vyberú konkrétnu značku a model. Pri kúpe elektromobilu je potrebné riešiť parametre, ktoré sa pri bežných vozidlách so spaľovacím motorom nevyskytujú. Ide hlavne o druh batérie, či dojazd elektromobilu. A práve dojazd je kameňom úrazu, ktorý sa v médiách a debatách skloňuje veľmi pravidelne.
Mýtus alebo realita?
Často sa stáva, že ešte stále prevláda mýtus, že elektromobily majú dojazd, ktorý obmedzuje ich majiteľov v bežnej prevádzke. Je potrebné si však uvedomiť, že na bežné cestovanie v rámci mesta je tento argument absolútne neadekvátny. Ak máme na pláne dlhšiu trasu, infraštruktúra nabíjacích staníc je už teraz na takej úrovni, že nabiť svoje vozidlo nebude predstavovať žiaden problém.
Aj výkon nabíjacích staníc sa postupne zvyšuje, takže svoje vozidlo nabiješ za ten čas, ktorý stráviš krátkou prestávkou na obede, či nákupe. Jednoducho pri kúpe a následnom vlastnení elektromobilu je potrebné v niektorých prípadoch zmeniť myslenie. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.
NEDC, WLTP alebo EPA
Certifikovaním vozidiel sa zaoberá viacero organizácií, ktoré hodnotia predovšetkým spotrebu, efektivitu a dojazd automobilov. Podľa portálu ElectricCarHome.com poznáme tri normy, ktoré sa venujú meraniam dojazdov elektrických vozidiel.
Patrí sem NEDC, WLTP a EPA. Zastaraný cyklus NEDC, ktorý umožňoval automobilkám prispôsobovať svoje vozidlá tak, aby dosahovali v testoch čo najlepšie výsledky spotreby či dojazdu, nahradila po novom svetová norma WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Podľa viacerých odborníkov však najreálnejšou metodikou disponuje organizácia EPA.
Najdlhším dojazdom sa môže pochváliť Tesla
Podľa jej metodiky má napríklad vozidlo Hyundai Kona Electric so 64 kWh batériou dojazd až 415 km, čo je postačujúca hodnota pre väčšinu budúcich majiteľov. Najobľúbenejší elektromobil na Slovensku, Nissan Leaf, so 64 kWh batériou má podľa normy WLTP dojazd až 385 km a do tretice môžeme uviesť Renault Zoe, ktorý dokáže so svojou 41 kWh batériou prejsť okolo 300 km.
Ak sa pozrieme na Teslu, Model S 100D má podľa metodiky EPA dojazd až 537 km, no v skutočnosti to môže byť až 603 km v závislosti od podmienok. S touto hodnotou by preto nemal byť problém absolvovať dlhšie cesty na jedno nabitie. Príkladom môže byť napríklad trasa z Bratislavy do Košíc. Tesla Model S patrí v súčasnosti medzi elektromobily s najdlhším dojazdom na trhu.
Ako prebiehajú testy?
Testy elektromobilov sa v drvivej väčšine vykonávajú rovnakým spôsobom. Napríklad organizácia EPA skúša každé vozidlo na dynamometri. Ide v podstate o bežiaci pás pre autá. Vozidlo sa nikdy nepohybuje, iba valčeky, na ktorých sú umiestnené kolesá, informuje portál MYEV.com. Profesionálny vodič riadi vozidlo podľa viacerých štandardizovaných jazdných plánov, aby simuloval mestskú a diaľničnú jazdu.
Program v meste kopíruje bežnú situáciu počas jazdy v špičke s častým chodom na voľnobeh. Program pre diaľnice je navrhnutý tak, aby kopíroval jazdu na vidieku a medzištátne diaľnice pri vyšších rýchlostiach bez zastavenia.
Elektromobily sa skúšajú vždy pri úplnom nabití batérie. Potom sa ovláda postupnými jazdnými cyklami v meste alebo na diaľnici, až do vybitia batérie. Potom sa opäť batéria nabije na svoje maximum. Technik následne určuje spotrebu energie vydelením spotreby kWh počtom najazdených kilometrov.
Dojazd bude vždy ovplyvňovať viacero faktorov
Okrem samotného správania vodiča a štýlu jazdy je potrebné brať do úvahy hlavne počasie, ktoré môže výrazne zlepšiť alebo aj zhoršiť dojazd vozidla. Nižší je zvyčajne v zimnom období. Elektrické vozidlá sú momentálne vhodnejšie pre ľudí, ktorí žijú v rodinných domoch a môžu si v garáži nainštalovať domácu nabíjačku alebo wallbox. Samozrejme, elektromobil sa hodí aj ľuďom, ktorí túto možnosť nemajú, no potom si budú musieť strážiť dojazd a podľa toho prispôsobovať nabíjanie v meste.
Dnešné elektromobily ponúkajú slušné dojazdy, ktoré bez problémov postačujú na jazdu po meste a bežné používanie vozidla aj mimo neho. Nájdu sa však aj také, s ktorými je možné prejsť na jedno nabitie aj dlhé trasy. Aktuálne sa ako najlepšia voľba javí Nissan Leaf a Renault Zoe, ktoré ponúkajú najlepší pomer dojazd/cena.
[supsystic-tables id=71]
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Konsolidácia verejných financií za 3 miliardy eur nás bude bolieť. Minister financií pripravil 68 opatrení
Akcia FUNERAL: Elitní policajti zasahovali v bývalej vile exministra Rezeša
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP