Aj napriek tomu, že drvivá časť Slovákov v súčasnosti uprednostňuje platbu kartou vopred, mnohé e-shopy stále ponúkajú možnosť dobierky. V mnohých prípadoch sa im to však nevypláca, keďže zákazníci často zmenia názor a zásielku nepreberú. E-shopu tak vznikajú náklady spojené s dopravou objednávky, za ktoré mu nikto peniaze nevráti.

Portál Peniaze.sk poukazuje na to, že kým nie je zmluva zrušená, zákazník je povinný objednávku prevziať a zaplatiť za ňu.

Niektorí obchodníci prebratie zásielky neriešia, iní od klientov vyžadujú náhradu škody, ktorá je často vo výške nákladov spojených s doručovaním tovaru. Okrem iného však majú e-shopy nárok žiadať poplatok za uskladnenie včas neprebratej veci.

Nastanú zmeny

Už v auguste 2023 vstúpi do platnosti zákon o ochrane spotrebiteľa. Ten novelizuje tiež ustanovenia Občianskeho zákonníka týkajúce sa spotrebiteľských kúpnych zmlúv. Zákon č. 102/2014 Z.z., ktorým sa odstupovanie od zmlúv uzatvorených cez e-shop spravovalo doteraz, sa síce zruší, no možnosť odstúpenia od zmluvy bez udania dôvodu ostane zachovaná.

V prípade nákupu cez e-shop bude kúpna zmluva zmluvou uzatvorenou na diaľku. Ak obchodník splní všetky potrebné informačné povinnosti, od zmluvy možno odstúpiť v prípade splnenia niekoľkých požiadaviek.

Prvou je, že k odstúpeniu dôjde do 14 dní od prevzatia tovaru. Lehota sa považuje za zachovanú v prípade, že oznámenie o odstúpení predajcovi pošleš najneskôr jej posledný deň.

Môže spôsobiť zbytočné problémy

14-dňová lehota začína plynúť, keď ako klient preberieš všetky časti objednaného tovaru, prevezmeš tovar, ktorý bol dodaný ako posledný, pokiaľ sa tovary objednané v jednej objednávke dodávajú oddelene, prevezmeš posledný diel alebo posledný kus tovaru pozostávajúceho z viacerých dielov alebo kusov alebo prevezmeš prvý dodaný tovar, pokiaľ sa má tovar dodávať opakovane počas určitej doby.

Freepik

V prípade, že sa rozhodneš tovar neprebrať, no zmluvu nezrušíš, ostáva záväzná. Ako sme už uviedli vyššie, obchodník od nepreberača môže žiadať preplatenie nákladov na vrátenie tovaru, no aj rozdiel medzi cenou najlacnejšieho bežného spôsobu dodania ponúkaného e-shopom a iným spôsobom dodania tovaru. To však platí len v prípade, že si zákazník zvolil drahší spôsob dodania.

TREND uvádza, že náklady na vrátenie tovaru neplatí klient, ak predávajúci vydal súhlas, že ich bude znášať sám, alebo ak si predávajúci nesplnil povinnosť informovať spotrebiteľa o tom, že bude znášať náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu.

Existuje niekoľko situácií, kedy odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu možné nie je. Je známe, že sa to deje napríklad pri produkte vyrobenom na mieru. Okrem toho to tiež platí v prípade tovaru, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality, môže byť po dodaní neoddeliteľne zmiešaný s iným tovarom alebo je uzavretý v obale a nie je vhodné vrátiť ho kvôli hygienickým dôvodom, ak bol obal porušený. S výzvou na zaplatenie môžeš obdržať aj list zo súdu, ktorý ti ukladá zaplatiť povinnosť súdnych trov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú