Škoda vylepšila všetko, čo sa dalo. Vyskúšali sme nový Enyaq, má TOP spotrebu a žiadnu chybu
Škoda Enyaq prešla výraznou modernizáciou, ktorá posúva tento populárny elektromobil na novú úroveň. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že okrem novej prednej masky ide prakticky o totožné auto s predchodcom, opak je pravdou.
Nový dizajn, lepšia aerodynamika, predĺžený dojazd a technologické inovácie robia z Enyaqu ešte atraktívnejšieho spoločníka na každodenné používanie. Ja som mal možnosť otestovať nový Enyaq medzi prvými ľuďmi v Európe a tak ti prinášam môj pohľad na nástupcu jedného z najpopulárnejších elektromobilov u nás.
Modern Solid v plnej kráse
Začnem tým, čo je na aute viditeľné už na prvý pohľad. Nový dizajnový jazyk Modern Solid dodáva Enyaqu robustný, no zároveň elegantný vzhľad. Dominantným prvkom je lesklá čierna maska Tech-Deck Face s podsvietením a nápisom Škoda v odtieni Dark Chrome.

Aerodynamické vylepšenia, ako optimalizované vzduchové clony či zmenšené medzery medzi chladičom a nárazníkom, umožnili znížiť koeficient odporu vzduchu na hodnotu 0,245 pri modeli Enyaq a 0,225 pri modeli Enyaq Coupé. Tieto úpravy prispeli k zvýšeniu dojazdu až na 591 km podľa WLTP pri modeli Enyaq Coupé 85.
Nižšiu spotrebu som si všimol už po pár kilometroch. Najmä pri dynamickej jazde a jazde vyššími rýchlosťami „žerie“ nový Enyaq menej než predchodca. Verzia 85x, ktorý som si na prvú jazdu vybral, ukázala stabilitu v zákrutách aj pri ostrejšej jazde. Na pár kilometrov som si vyskúšal aj verziu 60 s menšou batériou, ktorá pôsobí agilnejšie a zábavnejšie – takmer ako motokára. Spotreba pri svižnej jazde na okreskách dosiahla príjemných 19,5 kWh/100 km s modelom 85x Coupé.

Adaptívny podvozok DCC umožňuje prispôsobiť charakteristiku odpruženia podľa preferencií vodiča. K dispozícii sú režimy Normal, Comfort a Sport, pričom individuálny režim umožňuje jemné doladenie nastavení.
Tri verzie pohonu/batérie
Nový Enyaq je teda dostupný v troch výkonových verziách s dvoma typmi trakčných batérií. Modely Enyaq 60 a 85 majú pohon zadných kolies, zatiaľ čo verzia Enyaq 85x disponuje pohonom všetkých kolies vďaka druhému elektromotoru na prednej náprave. Maximálny výkon dosahuje až 210 kW, pričom najvyššia rýchlosť je stanovená na 180 km/h.

Novinka podporuje rýchle nabíjanie výkonom až 175 kW, čo umožňuje nabiť batériu z 10 % na 80 % za približne 28 minút. Žiaľ, nabíjanie som si v praxi vyskúšať nestihol a tak si ho budem musieť otestovať až pri plnohodnotnom týždňovom teste. Na konferencii k autu nám však prezradili, že nabíjacia krivka by mala byť o niečo plochšia, čiže auto sa bude nabíjať plným výkonom dlhšie než predchodcovia.
Veľmi milým prekvapením bolo predstavenie funkcie Vehicle-to-Home (V2H), ktorá umožňuje napájať domácnosť výkonom až 10 kW. Pri 80 kWh batérii by ti to vystačilo na 8 hodín. Zatiaľ však ide o „experimentálnu“ funkciu, ktorá navyše vyžaduje špeciálny hardvér, no ten by mal byť dostupný už v priebehu najbližšieho roka. Ja by som ale oveľa viac uvítal funkciuVehicle-to-Load (V2L) na napájanie jednotlivých zariadení podobne ako pri konkurenčných modeloch Hyundai, táto technológia zatiaľ chýba.
Nová Škoda Enyaq priniesla len drobné, no o to významnejšie dizajnové zmeny
Udržateľný a komfortný interiér
Interiér nového Enyaqu je priestranný a nadčasový. Koniec koncov, nadčasový byť aj musí, keďže sa oproti predchodcovi prakticky vôbec nezmenil. Ja som ale zástancom toho, že nie je potrebné meniť niečo, čo funguje a vyzerá dobre. Batožinový priestor ponúka objem od 585 do 1710 litrov (pri Coupé od 570 do 1 610 litrov). Šesť dizajnových štýlov interiéru kladie dôraz na udržateľnosť. Napríklad verzia Lodge využíva recyklované vlákna ECONYL®, ktoré pochádzajú z vyradených rybárskych sietí a kobercov. Interiér Lounge kombinuje sivé tóny s materiálom Suedia a kontrastným svetlozeleným prešívaním.

Eco Suite ponúka hnedú kožu vyčinenú ekologickým postupom pomocou výťažkov z listov olivovníka. Elektricky nastaviteľné sedadlá s masážnou funkciou sú k dispozícii vo vyšších výbavách. Simply Clever prvky zahŕňajú dáždnik z udržateľných materiálov vo dverách vodiča či škrabku na ľad s ukazovateľom hĺbky dezénu pneumatík.
Auto nabité technológiami
Centrálny 13-palcový displej infotainmentu je intuitívnejší a doplnený o nové funkcie. Najväčším „highlightom“ bol pre mňa hlasový asistent Laura, ktorý teraz využíva technológiu ChatGPT, vďaka čomu zvládne odpovedať na komplexné otázky. Asistent upozorňuje používateľa, keď odpoveď pochádza od AI.

Aplikácia MyŠkoda prináša nové funkcie vrátane vernostného programu, štatistiky nabíjania či plánovania trasy s preferenciou nabíjacích staníc kompatibilných so službou Powerpass. Funkcia Plug & Charge umožňuje pohodlné nabíjanie bez nutnosti ďalšej autorizácie.
Vylepšeniami prešiel aj Travel Assist, ktorý vo verzii 2.6 využíva rojové dáta pre presnejšiu asistenciu pri riadení v oblastiach bez dopravného značenia. Funkcia automatického parkovania zahŕňa uložený parkovací manéver či parkovanie na diaľku cez aplikáciu MyŠkoda. S touto technológiou prišiel ako prvý menší brat Škoda Elroq a je skvelé, že sa dostala aj do vlajkového Enyaqu.

Zhodnotenie
Nový Enyaq je skutočné nové auto. Nejde len o facelift. Škodovka sa technologicky dotiahla na konkurenčné elektromobily súčasnosti a v Enyaqu dnes nájdeš prakticky to najlepšie, čo koncern na platforme MEB ponúka. Ak sa ti páčila už prvá generácia najpredávanejšieho elektromobilu u nás (ak nerátame Teslu, ktorej štatistiky ZAP – Zväz automobilových predajcov nesleduje), tak jeho nástupcu si zamiluješ ešte viac.
Počas prvých pár stoviek kilometrov som na aute nenašiel jedinú chybu a pevne verím, že to tak zostane aj pri plnohodnotnom teste, ktorý čoskoro takisto nájdeš na našom webe.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe

Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Finančné príspevky pre zdravotníkov dostali zelenú. Mesačne si prilepšia o stovky eur

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
 
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Finančné príspevky pre zdravotníkov dostali zelenú. Mesačne si prilepšia o stovky eur

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				




 
		