Ambiciózny plán vybudovať prvé priame železničné spojenie medzi Európou a Afrikou cez Gibraltársky prieliv naráža na realitu, ktorú neovplyvňujú politické ambície, ale samotná geológia. Projekt železničného tunela medzi Španielskom a Marokom, o ktorom sa uvažuje už desaťročia, čelí výrazným oneskoreniam a čoraz jasnejšie sa ukazuje, že dokončenie do majstrovstiev sveta vo futbale v roku 2030 je prakticky nemožné.

Tunel, ktorý by mal spojiť oblasť Punta Paloma na juhu Španielska s marockou Punta Malabata pri Tangeri, sa podľa aktuálnych odhadov posúva až na obdobie rokov 2035 až 2040. Potvrdil to aj španielsky minister dopravy Óscar Puente, ktorý priznal, že technické podmienky projektu sú výrazne náročnejšie, než sa pôvodne očakávalo. „Podmienky sú omnoho zložitejšie, než sa predpokladalo,“ uviedol Puente, bez toho, aby zachádzal do detailov. Téme sa venovali portály The Spanish Eye a The Olive Press.

Najväčší nepriateľ megaprojektu

Hlavným problémom je oblasť známa ako Camarinal Sill, najplytší morský prah medzi Pyrenejským polostrovom a Afrikou, ktorý sa nachádza približne 25 kilometrov západne od samotného Gibraltáru. Práve tadiaľ by mala viesť najkritickejšia časť tunela. Ide o geologicky mimoriadne nestabilnú zónu s výskytom flyšových hornín, ktoré sú notoricky známe svojou nepredvídateľnosťou pri razení tunelov. Situáciu ešte komplikuje fakt, že oblasť leží na rozhraní eurázijskej a africkej tektonickej dosky, čo znamená zvýšenú seizmickú aktivitu.

tunel Maroko-Španielsko
The Spanish Eye

Nemecká spoločnosť Herrenknecht Iberia, svetový líder v oblasti tunelovacích technológií, dostala od španielskej vlády poverenie posúdiť, či je možné touto oblasťou vôbec bezpečne raziť. Firma má k dispozícii špecializované skúšobné raziace stroje a jej prieskumné práce by mali byť ukončené v priebehu tohto roka. Viaceré detaily však zostávajú utajené pre mlčanlivosť viazanú na kontrakt a niektoré seizmické merania boli dočasne pozastavené z bezpečnostných dôvodov.

Technicky možné, časovo a finančne extrémne náročné

Najnovšia štúdia, ktorú si objednala španielska verejná spoločnosť Secegsa a vypracoval ju práve Herrenknecht, však prináša aspoň čiastočne pozitívnu správu. Podľa expertov je pevné železničné spojenie medzi Španielskom a Marokom realizovateľné s využitím súčasných inžinierskych a tunelovacích technológií, a to aj napriek extrémnym geologickým výzvam pod morským dnom.

Navrhovaný tunel by mal mať v prvej fáze jednu železničnú rúru, v ktorej by obojsmerne premávali vysokorýchlostné osobné vlaky AVE aj nákladné súpravy. V druhej fáze by pribudla druhá rúra, čím by sa oddelili smery jazdy. Samotné tunely by mali dĺžku približne 38,5 až 42 kilometrov, pričom takmer 28 kilometrov by viedlo pod morským dnom v hĺbkach od 175 až po extrémnych 475 metrov pod hladinou mora. Paradoxom je, že hoci je Gibraltársky prieliv v najužšom mieste široký len 13 kilometrov, geologické a topografické obmedzenia si vynucujú oveľa dlhšiu trasu.

tunel Maroko-Španielsko
The Spanish Eye

Prepracovaný projekt a miliardové investície

Po potvrdení technickej realizovateľnosti dostala štátna inžinierska spoločnosť Ineco za úlohu pripraviť aktualizovaný predbežný návrh projektu, označovaný ako APP07. Tento dokument má byť hotový do augusta 2026 a pôjde o prvú komplexnú revíziu projektu od roku 2007. Zahŕňať bude nielen návrh prieskumnej štôlne, ale aj aktualizované posúdenia trasy, geológie, bezpečnosti, terminálov a nadväznej infraštruktúry.

Len španielska časť projektu si vyžiada investície presahujúce 8,5 miliardy eur, pričom celkové náklady vrátane marockej strany sa odhadujú na viac než 15 miliárd eur. Od roku 2016 už bolo na štúdie a prípravné práce vynaložených vyše 50 miliónov eur. Financovanie má pochádzať z kombinácie národných zdrojov, európskych fondov a potenciálnych príjmov z poplatkov za využívanie trate, logistických služieb či dokonca energetických a optických prepojení.

Aj keď sa prvé fyzické práce môžu symbolicky začať okolo roku 2030, kľúčové míľniky projektu sú realisticky očakávané až medzi rokmi 2035 a 2040. Ak sa tunel raz podarí dokončiť, umožní priame železničné spojenie medzi Madridom a Rabatom a zásadne zmení tok ľudí, tovarov aj ekonomických vzťahov medzi Európou a severnou Afrikou. Podľa inžinierov zapojených do projektu pôjde o jednu z najtransformačnejších infraštruktúrnych stavieb našej éry, no len za predpokladu, že si ľudská ambícia poradí s tým, čo miliardy rokov formovala príroda.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP