Testovací piloti americkej vlády upozornili pri nedávnych testoch lietadla Boeing 737 Max na chybu, ktorá môže spôsobiť haváriu. Podľa výrobcu sa nachádza v softvéri, píše Bloomberg.

Americkí piloti, ktorí v posledných týždňoch testovali rôzne letecké scenáre pre lietadlo Boeing 737 Max, objavili minulý mesiac chybu, ktorá môže spôsobiť zlyhanie. Letový počítač sa totiž počas simulácie opakovane snažil potlačiť nos lietadla nadol, čo môže spôsobiť tragédiu.

Chyba sa však neukazuje ako hardvérová či výrobná a podľa výrobcu ide o problém v softvéri lietadla, ktorý sú schopní opraviť relatívne jednoduchou aktualizáciou. „Sme presvedčení, že ide o aktualizáciu softvéru, nie hardvéru a sme v polovici práce na jej opravení.“, uviedol generálny riaditeľ Boeingu, Dennis Muilenburg. Taktiež uviedol, že spoločnosť je schopná opravu dokončiť do konca septembra. Potom však musí zmeny odsúhlasiť aj americká Federálna letecká správa (FAA), ktorá problémy lietadla 737 Max vyšetruje.

Zobraziť celú galériu (2)
Boeing 737 Max pod správou aerolinky Air Canada / Zdroj: Flickr / Liam Allport

Prevádzka Boeingu 737 Max bola celosvetovo pozastavená od marca po dvoch haváriách modelu v Etiópii a pri pobreží Indonézie v rozpätí piatich mesiacov, píše The National. Pri nehodách sa krídlo na chvoste lietadla otáčalo tak, že znížilo jeho nos, keď sa počas poruchy aktivoval augmentačný systém manévrovania (MCAS), ktorý však nehodu údajne nespôsobil.

Namiesto toho išlo vraj o chybu vyvolanú viacerými dátovými tokmi v letovom počítači, ktorá bola podľa Bloombergu simulovaná, ale nikdy sa nevyskytla počas letu. Scenár týchto porúch bol však známy už pri bezpečnostnej analýze, keď bolo lietadlo certifikované pred uvedením do prevádzky v roku 2017.

Zobraziť celú galériu (2)
Kokpit Boeingu 737 Max / Zdroj: Youtube / AVIATION VIDEOS

Boeing v tom čase tvrdil, že piloti mohli pohyb nosa nadol prekonať zastavením motora, ktorý poháňa stabilizátor lietadla. Počas terajšieho testovania bola však reakcia na chybu pre testovacích pilotov FAA ťažšia než sa očakávalo. Došli teda k záveru, že piloti komerčných spojov na chybu nemusia zareagovať adekvátne a stratiť kontrolu nad lietadlom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú