SpaceX spolu so svojím zakladateľom Elonom Muskom vyvíjajú novú raketu z nehrdzavejúcej ocele, ktorá bude schopná vypúšťať tekutinu pre chladenie jej plášťa pri pristávaní. Realizácia bude údajne 100-krát náročnejšia ako celá misia na Mars v podaní NASA.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Už dlhšie vieme o tom, že vízia spoločnosti SpaceX a jej zakladateľa Elona Muska je dostať ľudí na Mars. Vedci a pracovníci spolu so svojím zakladateľom tak usilovne pracujú na novom kolosálnom projekte. Ten by mal zahŕňať takmer 50 metrov vysoké rakety, ktorých štartovanie a pristávanie na zemskom povrchu nebude obmedzené len na jedno použitie.

Staship bude raketa ako z budúcnosti

Rakety Starship budú zavedené na orbitu pomocou rakiet Super Heavy, ktoré sú vysoké až 67 metrov. Tieto rakety sú dizajnové tak, aby ich bolo možné naložiť na nízkej zemskej orbite viac ako 100 tonami nákladu a 100 pasažiermi. To si však vyžaduje poriadnu dávku úsilia a zmeny dizajnu rakiet, ktoré sám Elon nazval ako „radikálne“.

Prvou zmenou bude vybudovanie rakety zo zliatin nehrdzavejúcej ocele namiesto aktuálne používaných materiálov zo zmesí uhlíkových vlákien. Najzávažnejším problémom ale bude ochrana rakety proti teplu pri pristávaní. Namiesto tisícok ťažkých keramických platničiek ochranného plášťa rakety chce Musk vytvoriť úplne nový spôsob chladenia lode. Z povrchu nehrdzavejúcej ocele bude z maličkých pórov vytekať tekutina, ktorá bude povrch rakety počas preletu atmosférou ochladzovať.

Prečo práve nehrdzavejúca oceľ?

Veľkú rolu vo výbere nehrdzavejúcej ocele hrá samozrejme cena. Výmena materiálov z uhlíkových vlákien za nehrdzavejúcu oceľ ušetrí programu nemalé peniaze. Musk tvrdí, že oceľ je 67-krát lacnejšia ako materiály z uhlíkových vlákien a zároveň sa ňou lepšie pracuje, a tým umožňuje rýchlejšie vytváranie prototypov.

Chýbajúcu pevnosť nehrdzavejúcej ocele voči materiálom z uhlíkových vlákien je možné nahradiť „ultra-chladnými“ tekutinami ako je kryogénny metán. Ten by mohol byť zároveň použitý aj pre pohyb lode vo vesmíre. Problémom ocele je však jej vysoká hustota a váha. V minulosti sa stalo, že jedna z prvých prototypov rakety Atlas od General Dynamics vyrobenej z ocele sa poškodila vplyvom svojej vlastnej váhy.

Nezobral si Elon Musk na svoje plecia až príliš veľký problém?

Elon však verí, že samotná raketa z nehrdzavejúcej ocele bude ľahšia ako raketa z uhlíkových vlákien vďaka pomerom váhy, sily a teploty a tiež vynechaniu tepelného štítu. Raketa Starship vojde do atmosféry Marsu a Zeme rýchlosťou 30 500 km/h a bude čeliť teplotám okolo 1 500 °C.

Ak si všetky tieto problémy zoberieme do úvahy, na mieste sú isté obavy. Šéf inžinierov z NASA si myslí, že pristáť s takouto veľkou raketou plnou pasažierov na Marse bude 100-krát ťažšie ako v prípade roveru Curiosity. Elon Musk a jeho inžinieri tak majú plné ruky práce a my veríme, že budú úspešní.

O autorovi
Dávid Hrabčák
Som študent doktorandského štúdia na Technickej univerzite v Košiciach v odbore Multimediálne telekomunikácie. Moderné technológie sú pre mňa nie len niečo, čo študujem, ale aj koníček. Okrem technológií rád počúvam a tvorím elektornickú hudbu.