V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Používanie auto-kamier, známych ako „dashcams“, sa stáva čoraz populárnejším medzi slovenskými vodičmi. Tieto kamery umožňujú zaznamenávať situácie na cestách, čo môže byť veľmi užitočné pri dokumentovaní dopravných nehôd alebo pri obhajobe vlastných práv v prípade dopravných konfliktov.
No, napriek ich nesporným výhodám je potrebné mať na pamäti, že používanie auto-kamier prináša určité legislatívne a etické obmedzenia, najmä pokiaľ ide o ochranu osobných údajov.
„Na Slovensku platí, že používanie auto-kamery, ktorá zaznamenáva dianie na verejných priestranstvách, vrátane iných vozidiel a osôb, sa považuje za spracúvanie osobných údajov podľa nariadenia GDPR. To znamená, že vodiči, ktorí používajú auto-kamery, musia dodržiavať určité pravidlá, najmä ak zábery plánujú zverejňovať alebo používať na verejné účely,“ upozorňuje odborník na ochranu osobných údajov z advokátskej kancelárie Dagital Legal.

Základným pravidlom je preukázanie tzv. oprávneného záujmu. To znamená, že vodič môže používať kameru napríklad na ochranu vlastných práv alebo ako dôkazový materiál v prípade dopravnej nehody. Tento záujem je v poriadku za predpokladu, že zábery nebudú slúžiť na iné účely, napríklad komerčné využitie bez súhlasu osôb, ktoré boli zaznamenané.
Ak vodič plánuje videá zverejňovať napríklad na YouTube, mal by verejnosť o používaní kamery informovať. Toto sa môže dosiahnuť označením vozidla nálepkou alebo iným viditeľným spôsobom, ktorý nasmeruje verejnosť na podrobnejšie informácie, prípadne na webovú stránku s relevantnými informáciami.
Berthoty taktiež zdôrazňuje dôležitosť ochrany identity účastníkov záznamu. „Pri verejnom zdieľaní záberov z auto-kamier odporúčam tváre osôb a evidenčné čísla vozidiel rozmazať, aby sa zabránilo priamemu identifikovaniu účastníkov. Nedodržanie týchto pravidiel môže viesť k sankciám zo strany Úradu na ochranu osobných údajov,“ radí.
Peugeot Rifter je ideálny rodinný van, ktorý má zmysel aj s naftovým motorom
Nedodržanie týchto pravidiel môže pre vodičov viesť k sankciám zo strany Úradu na ochranu osobných údajov, ktorý má na starosti dohľad nad dodržiavaním GDPR na Slovensku.
Používanie auto-kamier teda prináša zaujímavý balans medzi osobnou bezpečnosťou a právnymi obmedzeniami. Kým tieto kamery môžu byť užitočné, je nevyhnutné, aby ich používatelia dodržiavali pravidlá ochrany osobných údajov. Aj keď legislatíva neobmedzuje používanie auto-kamier úplne, vodiči by mali byť opatrní a informovať sa o platných zákonoch a pravidlách, aby sa vyhli potenciálnym právnym problémom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“




