V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Používanie auto-kamier, známych ako „dashcams“, sa stáva čoraz populárnejším medzi slovenskými vodičmi. Tieto kamery umožňujú zaznamenávať situácie na cestách, čo môže byť veľmi užitočné pri dokumentovaní dopravných nehôd alebo pri obhajobe vlastných práv v prípade dopravných konfliktov.
No, napriek ich nesporným výhodám je potrebné mať na pamäti, že používanie auto-kamier prináša určité legislatívne a etické obmedzenia, najmä pokiaľ ide o ochranu osobných údajov.
„Na Slovensku platí, že používanie auto-kamery, ktorá zaznamenáva dianie na verejných priestranstvách, vrátane iných vozidiel a osôb, sa považuje za spracúvanie osobných údajov podľa nariadenia GDPR. To znamená, že vodiči, ktorí používajú auto-kamery, musia dodržiavať určité pravidlá, najmä ak zábery plánujú zverejňovať alebo používať na verejné účely,“ upozorňuje odborník na ochranu osobných údajov z advokátskej kancelárie Dagital Legal.
Základným pravidlom je preukázanie tzv. oprávneného záujmu. To znamená, že vodič môže používať kameru napríklad na ochranu vlastných práv alebo ako dôkazový materiál v prípade dopravnej nehody. Tento záujem je v poriadku za predpokladu, že zábery nebudú slúžiť na iné účely, napríklad komerčné využitie bez súhlasu osôb, ktoré boli zaznamenané.
Ak vodič plánuje videá zverejňovať napríklad na YouTube, mal by verejnosť o používaní kamery informovať. Toto sa môže dosiahnuť označením vozidla nálepkou alebo iným viditeľným spôsobom, ktorý nasmeruje verejnosť na podrobnejšie informácie, prípadne na webovú stránku s relevantnými informáciami.
Berthoty taktiež zdôrazňuje dôležitosť ochrany identity účastníkov záznamu. „Pri verejnom zdieľaní záberov z auto-kamier odporúčam tváre osôb a evidenčné čísla vozidiel rozmazať, aby sa zabránilo priamemu identifikovaniu účastníkov. Nedodržanie týchto pravidiel môže viesť k sankciám zo strany Úradu na ochranu osobných údajov,“ radí.
Peugeot Rifter je ideálny rodinný van, ktorý má zmysel aj s naftovým motorom
Nedodržanie týchto pravidiel môže pre vodičov viesť k sankciám zo strany Úradu na ochranu osobných údajov, ktorý má na starosti dohľad nad dodržiavaním GDPR na Slovensku.
Používanie auto-kamier teda prináša zaujímavý balans medzi osobnou bezpečnosťou a právnymi obmedzeniami. Kým tieto kamery môžu byť užitočné, je nevyhnutné, aby ich používatelia dodržiavali pravidlá ochrany osobných údajov. Aj keď legislatíva neobmedzuje používanie auto-kamier úplne, vodiči by mali byť opatrní a informovať sa o platných zákonoch a pravidlách, aby sa vyhli potenciálnym právnym problémom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP