Nemecká automobilka Porsche prichádza s revolučnou iniciatívou v oblasti elektromobility. Testuje možnosti recyklácie vysokonapäťových batérií a ich opätovného využitia v nových vozidlách. Táto snaha je súčasťou širšej stratégie udržateľnosti a obehového hospodárstva, ktoré majú pomôcť minimalizovať závislosť od nepredvídateľných a geopoliticky nestabilných trhov s nerastnými surovinami.

S pomocou inovatívnych recyklačných procesov sa snažíme zvýšiť našu nezávislosť od nestabilných surovinových trhov,“ uviedla Barbara Frenkel, členka predstavenstva Porsche zodpovedná za obstarávanie. Dodala, že obehové hospodárstvo je kľúčovým pilierom udržateľnej stratégie spoločnosti a tento pilotný projekt jasne zdôrazňuje ambície značky. Na tému upozornil Interesting Engineering.

Recyklácia v troch fázach

Pilotný projekt Porsche je rozdelený do troch fáz, pričom jeho hlavným cieľom je testovanie procesu vhodného pre sériovú výrobu. V prvej fáze sa vysokonapäťové batérie z vývojových vozidiel mechanicky rozdrvia a spracujú na tzv. „čiernu hmotu“ – materiál obsahujúci hodnotné suroviny ako nikel, kobalt, mangán a lítium. Doteraz bolo týmto spôsobom vyprodukovaných približne 65 ton čiernej hmoty.

V ďalšej fáze sa táto hmota ďalej čistí a separuje na jednotlivé suroviny, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu nových batérií. Porsche kladie dôraz na vysokú kvalitu a čistotu recyklovaných materiálov, aby sa zabezpečila ich vhodnosť na použitie v batériách s vysokým výkonom.

recyklácia a spracovanie batérií.
Porsche

Výroba batériových článkov z recyklovaných surovín

Záverečná fáza projektu sa zameriava na výrobu vysokonapäťových batériových článkov, ktoré budú obsahovať definovaný podiel recyklovaných materiálov. Porsche plánuje testovať ich využitie vo vlastných elektrických vozidlách, čím chce dokázať, že recyklácia batérií môže byť plne uzavretým cyklom – od zberu surovín zo starých batérií až po výrobu nových článkov.

Táto iniciatíva predstavuje zásadný krok smerom k predĺženiu životného cyklu vzácnych surovín a k znižovaniu environmentálnych dopadov výroby batérií. Porsche očakáva, že jeho pilotný projekt bude hnacím motorom ďalších inovácií v oblasti recyklácie a prispeje k formovaniu nových regulačných opatrení, napríklad k očakávaným požiadavkám na batérie v rámci Európskej únie, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2031.

Obehové hospodárstvo ako budúcnosť automobilového priemyslu

Porsche sa dlhodobo snaží o zodpovedné a efektívne využívanie surovín, pričom dôraz kladie na predĺženie životnosti vozidiel aj materiálov v nich použitých. Stratégia „Circular Economy“ sa nezameriava len na batérie, ale zahŕňa aj širší koncept obehového hospodárstva v automobilovom priemysle – od opätovného využitia materiálov až po minimalizáciu odpadu a repasovanie jednotlivých komponentov.

Tento prístup môže v budúcnosti výrazne ovplyvniť spôsob výroby a recyklácie batérií v celom odvetví. Ak sa Porsche podarí úspešne realizovať tento projekt, mohol by sa stať vzorom pre ostatné automobilky, ktoré sa snažia o ekologickejšiu a udržateľnejšiu výrobu elektrických vozidiel.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP