Porsche našlo spôsob, ako znížiť ceny elektromobilov. Vyvíja batérie budúcnosti unikátnou technikou
Nemecká automobilka Porsche prichádza s revolučnou iniciatívou v oblasti elektromobility. Testuje možnosti recyklácie vysokonapäťových batérií a ich opätovného využitia v nových vozidlách. Táto snaha je súčasťou širšej stratégie udržateľnosti a obehového hospodárstva, ktoré majú pomôcť minimalizovať závislosť od nepredvídateľných a geopoliticky nestabilných trhov s nerastnými surovinami.
„S pomocou inovatívnych recyklačných procesov sa snažíme zvýšiť našu nezávislosť od nestabilných surovinových trhov,“ uviedla Barbara Frenkel, členka predstavenstva Porsche zodpovedná za obstarávanie. Dodala, že obehové hospodárstvo je kľúčovým pilierom udržateľnej stratégie spoločnosti a tento pilotný projekt jasne zdôrazňuje ambície značky. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Recyklácia v troch fázach
Pilotný projekt Porsche je rozdelený do troch fáz, pričom jeho hlavným cieľom je testovanie procesu vhodného pre sériovú výrobu. V prvej fáze sa vysokonapäťové batérie z vývojových vozidiel mechanicky rozdrvia a spracujú na tzv. „čiernu hmotu“ – materiál obsahujúci hodnotné suroviny ako nikel, kobalt, mangán a lítium. Doteraz bolo týmto spôsobom vyprodukovaných približne 65 ton čiernej hmoty.
V ďalšej fáze sa táto hmota ďalej čistí a separuje na jednotlivé suroviny, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu nových batérií. Porsche kladie dôraz na vysokú kvalitu a čistotu recyklovaných materiálov, aby sa zabezpečila ich vhodnosť na použitie v batériách s vysokým výkonom.
Výroba batériových článkov z recyklovaných surovín
Záverečná fáza projektu sa zameriava na výrobu vysokonapäťových batériových článkov, ktoré budú obsahovať definovaný podiel recyklovaných materiálov. Porsche plánuje testovať ich využitie vo vlastných elektrických vozidlách, čím chce dokázať, že recyklácia batérií môže byť plne uzavretým cyklom – od zberu surovín zo starých batérií až po výrobu nových článkov.
Táto iniciatíva predstavuje zásadný krok smerom k predĺženiu životného cyklu vzácnych surovín a k znižovaniu environmentálnych dopadov výroby batérií. Porsche očakáva, že jeho pilotný projekt bude hnacím motorom ďalších inovácií v oblasti recyklácie a prispeje k formovaniu nových regulačných opatrení, napríklad k očakávaným požiadavkám na batérie v rámci Európskej únie, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2031.
Obehové hospodárstvo ako budúcnosť automobilového priemyslu
Porsche sa dlhodobo snaží o zodpovedné a efektívne využívanie surovín, pričom dôraz kladie na predĺženie životnosti vozidiel aj materiálov v nich použitých. Stratégia „Circular Economy“ sa nezameriava len na batérie, ale zahŕňa aj širší koncept obehového hospodárstva v automobilovom priemysle – od opätovného využitia materiálov až po minimalizáciu odpadu a repasovanie jednotlivých komponentov.
Tento prístup môže v budúcnosti výrazne ovplyvniť spôsob výroby a recyklácie batérií v celom odvetví. Ak sa Porsche podarí úspešne realizovať tento projekt, mohol by sa stať vzorom pre ostatné automobilky, ktoré sa snažia o ekologickejšiu a udržateľnejšiu výrobu elektrických vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Bežná potravina chráni mozog pred demenciou. Vedci objavili ideálnu dennú dávku
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Vedci objavili lacný spôsob, ako zlepšiť pamäť za 12 týždňov. Môže si ho dovoliť skutočne každý
Brusel určuje, ako budeme stavať a bývať. Slováci dajú zbohom plynovým kotlom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP