Sadzobník pokút slovenskej dopravnej polície je dlhodobo terčom kritiky. Tú si odnáša najmä paragraf upravujúci povinnosti o rýchlosti jazdy, teda rozmedzie pokút, ktoré ti policajt môže udeliť na mieste, v takzvanom blokovom konaní (keď s priestupkom a zaplatením pokuty súhlasíš).

V prípade prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti v obci o 7 až 10 km/h a mimo obce o 7 až 15 km/h začína na sume 10 až 30 eur. Naopak, končí pri pretekároch, ktorým tachometer v obci ukáže o 60+ km/h viac, než by mal, alebo mimo zastavaných území o 70+ km/h (to znamená napríklad pri diaľničnej dvestovke). Takáto jazda býva „odmenená“  sumou 800 eur, no tu to skutočne končí.

NEPREHLIADNI:
200 km/h z Bratislavy do Trnavy a pozeral do telefónu. Šialeného vodiča polícia vypátrala cez TikTok

Technicky tak na Slovensku o vodičák nemôžu prísť ani tí najväčší šialenci, ktorí opakovane prekračujú dovolenú rýchlosť.

Napríklad na facebookovom profile polície potom prakticky každý týždeň vidíme príspevky o tom, ako muži zákona zadokumentovali podobné priestupky, no vodič či vodička skončili len s pokutou, ktorú podľa komentárov „na tak drahom aute nemajú problém zaplatiť, a idú ďalej“.

PRI RÝCHLOSTI 120 KM/H V OBCI BY SOTVA NIEČO UBRZDIL: POKUTA HO NEMINIEPonáhľať sa je jedna vec, ale ísť po obci…

Posted by Polícia Slovenskej republiky on Thursday, July 22, 2021

Za rýchlosť aj mobil už bude hroziť strata „papierov“

Denník Pravda ale upozorňuje, že Ministerstvo vnútra aktuálne pracuje na ďalších zmenách v cestnom zákone. Návrh má upravovať najmä spomínané pokuty za rýchlosť – prekročenie o 20 km/h v obci a 30 km/h (a viac) mimo obce by po úprave mohlo byť považované za „podstatné prekročenie pravidiel“.

Zákon by v zásade umožnil polícii prejednávať takéto priestupky v správnom konaní na dopravnom oddelení, nie len priamo na mieste, kde má vodič možnosť zaplatiť pokutu a odísť.

Nemusí to znamenať, že podobné porušenie bude automaticky „za vodičák“, polícia by však mohla dostať páku na recidivistov a práve extrémnych pirátov, ktorí sú dnes prakticky výraznejšie nepostihnuteľní.

V správnom konaní už totiž zákaz činnosti alebo povinnosť absolvovať preskúšanie udeliť možné je.

Nie len za rýchlosť

Návrh ale, podľa dostupných informácií, spomína sprísnenie sankcií za používanie mobilu bez systému handsfree. Polícia aj odborníci dlhodobo argumentujú, že práve podobné rozptyľovanie obrazovkou smartfónu, ktorí mnohí vodiči nespúšťajú z rúk ani pri jazde v hustej mestskej premávke, je často výrazne nebezpečnejšie než rýchla jazda, pri ktorej však nespúšťaš oči z vozovky.

Sadzobník dnes postihuje aj „držanie zariadenia v ruke“, pričom policajt aktuálne môže uložiť pokutu až vo výške 100 eur. Samozrejme, len v prípade, že s priestupkom a zaplatením pokuty súhlasíš, alebo ho má polícia jasne zadokumentovaný napríklad pomocou kamerového systému v policajnom aute.

Podľa informácií Pravdy by malo byť po novom možné vodičské oprávnenie okrem rýchlosti odobrať aj v prípade manipulácie s mobilom. Stále je však možné, že k takémuto kroku príslušné orgány siahnu až po opakovanom porušení, teda ak má vodič podobných pokút viac, prípadne si budú myslieť, že používanie smartfónu priamo viedlo napríklad k dopravnej nehode.

Kedy a či vôbec

Návrh Ministerstva vnútra je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Až následne bude zmena zákona predložená do parlamentu, kde ju ešte bude musieť schváliť nadpolovičná väčšina poslancov. Tí tiež budú mať príležitosť jeho znenie meniť.

Úpravy v pokutách tak zatiaľ zďaleka nie sú jasná vec, polícia si však predstavuje, že by mohol začať platiť od 1 . mája 2022, informuje TA3.

Cestný zákon sa pritom u nás naposledy menil len nedávno, pribudlo napríklad ustanovenie o nutnosti dodržiavať bočný odstup pri obiehaní cyklistov, chodcov a vodičov malých motocyklov. Ten musí byť najmenej 1 meter v meste a 1,5 metra mimo neho. Tieto ustanovenia však začnú platiť až od 1. marca 2022.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú