Vesmírnej agentúre NASA sa po dlhých rokoch podarilo zachytiť prekonanie zvukovej bariéry lietadlom. Podarilo sa to po viac ako 10-ročnom vývoji fotografickej techniky. Výsledkom sú fascinujúce fotografie priameho vzniku rázovej vlny po prekonaní rýchlosti zvuku.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Stáli pred veľkou výzvou

Aby sa takúto fotografiu podarilo vytvoriť, museli byť využité až tri lietadlá. Prvé z nich, B-200 King Air malo na svojej palube špeciálny kamerový systém so širokým zorným poľom, ktorý umožňuje zachytávať až 1400 snímok za sekundu. Toto lietadlo letelo vo výške približne 9,1 km. Najväčšiu úlohu a výzvu však mali dve nadzvukové lietadlá typu T-38, ktoré leteli približne 600 metrov pod B-200, 9 metrov od seba a len 3 metre za sebou. Presne pod lietadlom B-200 pritom museli prekonať nadzvukovú rýchlosť, ktorá je ustálená na 1250 km/h, pričom sa pripúšťa menšia odchýlka a to vzhľadom na aktuálnu poveternostnú situáciu. Kamera pritom zvládla snímať len 3 sekundy.

Správne načasovanie tak bolo kľúčové pre celkový úspech. Ako môžeš vidieť, celý pokus sa vydaril na jednotku a na výsledných fotografiách môžeš vidieť nádherný moment prekonania rýchlosti zvuku a následný vznik rázovej vlny. Možno si teraz kladieš otázku, k čomu to bude slúžiť? No, chleba lacnejší síce nebude, no vedcom to pomôže detailnejšie skúmať vznik týchto vĺn, čo by mohlo následne viesť k revolúcii v leteckej doprave.

Lietanie nadzvukovou rýchlosťou bez „boom“ efektu

V súčastnosti je lietanie nadzvukovou rýchlosťou síce možné a nepredstavuje to pre stroje veľký problém. Horšie to je ale s efektom pri tom vznikajúcim, ktorý sa prejavuje ako hlasný a silný zvukový tresk, čo prakticky znemožňuje využívanie tejto rýchlosti na bežnú prevádzku.

Cieľom výskumu je tak prísť na spôsob, ako tento efekt čo najviac eliminovať. Ak by sa to vedcom podarilo, rýchlosť lietadiel by tam nemusela byť obmedzovaná a čas letu by sa výrazne skrátil. V prípade komerčných letoch je to zrejme irelevantné, no po oblohe lietajú aj rôzne iné lietadlá, kde je rýchlosť prepravy z jedného bodu do druhého tým najdôležitejším parametrom.

O autorovi
Martin Lajčák
Volám sa Maťo a momentálne som študentom vysokej školy. Medzi moje záľuby patria nové technológie, športovanie a nepohrdnem ani dobrou knihou. Môžeš ma sledovať aj na Instagrame - @matolajcak