Posledných rokoch sme boli svedkami toho, že sa čoraz viac hovorí o klimatických zmenách. Globálne otepľovanie je veľmi aktuálna téma, ktorá pre ľudí predstavuje vážne ohrozenie. Mnohé krajiny sa preto rozhodli proti tomu bojovať a zaviazali sa tak znížiť produkovanie emisií, na čo najnižšiu hodnotu. Tento záväzok je tiež známy aj ako Parížska dohoda.

Niektoré krajiny tak v rámci svojej snahy napríklad štedro dotujú kúpu elektromobilov či budovanie elektrárni, ktoré získavajú energiu z obnoviteľných zdrojov. Problém s kvalitou ovzdušia je hlavne vo veľkých mestách, preto niektoré vydali zákaz vstupu dieslovým autám do centra, ak nespĺňajú určitú emisnú normu.

Viaceré popredné automobilky sa dokonca vyjadrili, že končia s výrobou naftových motorov. Faktom však je, že aj keby sa na Zemi prestali úplne vytvárať emisie, škody ktoré sme napáchali už ťažko vrátime späť. Stále však môžeme vytvoriť lepšie podmienky pre budúce generácie.

Spoločnosť Goodyear predstavila budúcnosť dopravy

Jeden z najväčších výrobcov pneumatík, spoločnosť Goodyear, predstavila na Ženevskom autosalóne koncept pneumatiky, ktorý ukazuje možnú budúcnosť dopravy. Pneumatika s názvom Oxygene v sebe ukrýva mach, ktorý sľubuje zlepšenie kvality ovzdušia počas cestovania. Vytvorená je navyše z recyklovaných pneumatík pomocou 3D tlače. Tým by sa aspoň čiastočne mohol vyriešiť problém s použitými pneumatikami, ktorých sa len v USA každoročne vyhodí viac ako 300 miliónov.

Oxygene odvádza vlhkosť z cesty unikátnym dezénom a vďaka machu vo vnútri absorbuje z ovzdušia oxid uhličitý. Následne prostredníctvom fotosyntézy uvoľňuje do ovzdušia kyslík. Podľa spoločnosti, napríklad v Paríži, kde je približne 2,5 milióna vozidiel, by to znamenalo generovanie takmer 3000 ton kyslíka a absorbovalo by sa viac ako 4000 ton oxidu uhličitého ročne. Získavaním vody z cesty sa navyše zvyšuje aj priľnavosť.

Pneumatika je tiež vybavená vlastnou elektronikou, vrátane palubných snímačov. Na jej bočnici sa nachádza svetelný prúžok, ktorý je schopný upozorniť užívateľov ciest, ako aj chodcov pri rôznych manévroch (zmena jazdného pruhu, brzdenie…). Či sa tento koncept pretaví aj do reality je otázne, minimálne však rozprúdi debatu o tom, ako prispieť ku zlepšovaniu kvality ovzdušia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú