Parkovanie elektromobilov prináša zásadný problém. Môže skončiť katastrofou
Elektrické autá sú podstatne ťažšie, než autá so spaľovacími motormi. Batéria totiž váži od 300 kg do 500 kg v závislosti od jej kapacity.
Britská parkovacia asociácia (BPA) upozornila, že staršie poschodové parkovacie domy neboli na takúto hmotnosť áut dimenzované, čo podľa nej môže viesť až ku katastrofálnym následkom. Na tému upozornil DailyMail.
Predstava, že by došlo k zrúteniu poschodovej garáže, v ktorej sú zaparkované stovky áut a neustále do a z nej prúdia ich majitelia, je strašná. Podľa BPA ale s pribúdajúcim počtom elektromobilov takéto niečo naozaj hrozí, nakoľko garážové domy postavené pred desiatkami rokov neboli navrhnuté tak, aby v nich parkovali autá s hmotnosťou cez dve tony.
Väčšina garáží je postavená podľa starších noriem
BPA aktuálne žiada, aby úrady v Británii nariadili štrukturálne prieskumy budov, v ktorých parkujú autá. Tým sa majú uistiť, že parkovacie domy bezpečne unesú ťažké elektromobily a nedôjde tak ku ich kolapsu.
Väčšina zo 6 000 takýchto budov v krajine bola postavená na základe noriem, ktoré počítali s hmotnosťou populárnych áut z 80. rokov. Jedným z takýto áut bol napríklad Ford Cortina, ktorý váži 1,4 tony. Naproti tomu plne naložená Tesla Model 3 má hmotnosť až 2,2 tony, čiže je o 800 kg ťažia.
Ak by v takejto garáži bolo každé zaparkované auto elektrické, skutočne by mohlo dôjsť k tomu, že konštrukcia neunesie váhu elektromobilov a budova sa zrúti.
Problém nemusí byť len pri starších budovách, ale aj modernejších parkovacích domoch. Napríklad aj moderná Škoda Kodiaq s hmotnosťou do 1 800 kg je o 250 kg ľahšia než Enyaq s hmotnosťou okolo 2 050 kg. Pri počte 100 zaparkovaných vozidiel je to rozdiel 25 ton na jedno poschodie.
Garáže nie sú jediný problém
Vyššia hmotnosť elektromobilov nemá negatívny dopad iba na konštrukciu parkovacích domov, ale napríklad aj na mosty. Konštrukcie mostov boli takisto v minulosti dimenzované pre ľahšie vozidlá a nie pre elektromobily s dvojnásobnou hmotnosťou.
Je jasné, že budovy aj mosty sú dimenzované tak, aby mali podstatne vyššiu nosnosť ako v prípade, keď sú plne obsadené. Vyššie dlhodobé zaťaženie ale rozhodne môže spôsobiť problémy a minimálne skrátiť ich životnosť, tieto obavy tak rozhodne netreba brať na ľahkú váhu.
Elektromobily taktiež výraznejšie opotrebúvajú cesty. Na to už niektoré vlády reagujú zavádzaním dane cestnej dane na základe hmotnosti. Majitelia ťažších áut v Nórsku zaplatia na dani pri nákupe auta viac, než majitelia menších a ľahších elektromobilov.
Od 1. januára 2023 by tak po schválení tohto návrhu mali Nóri platiť niečo málo vyše 1 € za každý kilogram pri elektrickom vozidle. Elektrické SUV vážia v priemere niečo cez 2 000 kg, a tak by sa tieto autá v Nórsku pri nákupe predražili o vyše 2 000 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
400 kW nabíjanie na dosah ruky. Slovákom pribudla „diaľnica nabíjačiek“, ktorú určite neminieš
Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Zničeným kolesám čoskoro odzvoní. Tesla ukázala disky, ktoré vydržia všetko (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najlepší „liek“ proti rakovine máš v sebe: Bežná aktivita spúšťa proces, ktorý brzdí rast nádorov až o 30 %
Šanca na prežitie je len 1 %. Slovensko má druhý najvyšší výskyt rakoviny pankreasu. Toto ju môže spúšťať, tvrdia vedci
Ukrajinci predstavili revolučnú dronovú zbraň „Čierna diera“. Bez jediného krátera rozdrví všetko v dosahu
Zvrat pred summitom Trumpa s Putinom: Ukrajina môže súhlasiť so zmrazením frontovej línie, tvrdí britský denník
5 základných trikov, ktoré ťa privedú k dlhovekosti: Obyvatelia „modrých zón“ odhalili svoje tajomstvá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
Pokuty až 18-tisíc eur. Taliansko ide po vodičoch bez kompromisov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP