Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Chrome, Firefox, Opera, Safari, Internet Explorer, Maxthon a mnoho ďalších. Tí všetci súperia o priazeň fanúšikov v oblasti internetových prehliadačov. Vďaka takejto širokej konkurencii z toho ťažia najmä používatelia, ktorí si majú možnosť vybrať to, čo im vyhovuje. Do výberu však začínajú výraznejšie prehovárať aj vývojári niektorých webov.

Väčšina stránok a prehliadačov dnes pracuje s otvorenými technickými štandardami ako napríklad HTML5. To umožňuje vývojárom vytvárať univerzálne aplikácie, ktoré dokážu stabilne a dobre fungovať na rozličných platformách. Z webového prehliadanie sa vytrácajú časy, keď bolo potrebné zložito optimalizovať beh samostatných prvkov ako Flash či Silverlight pre rôzne systémy. Dôvod obmedzovať určité prehliadače sa teda stráca. Aj preto by mal súčasný stav nahrávať otvorenosti a kompatibilite. Lenže nie vždy to tak je.

„Použite Chrome prosím“

Ako informuje portál The Next Web, napríklad stránky známej služby pre ubytovateľov a cestovateľov, Airbnb, otvorene odporúčajú svojím návštevníkom používať Chrome. Dôvodom je pritom optimalizácia stránok práve pre tento prehliadač. Ukazuje sa to napríklad na Twitteri, kde má portál zriadení účet podpory. Ten využívajú používatelia na komunikáciu a hľadanie riešenia rôznych problémov. Jednou z veľmi častých odpovedí oficiálneho konta je pritom odporúčanie: „Skúste použiť prehliadač Chrome, pre ktorý sú naše stránky najlepšie optimalizované.“

Nie je to však len Airbnb. Veľmi podobné odporúčania poskytuje napríklad aj e-commerce platforma Groupon. Opäť ide o optimalizáciu stránok primárne pre Chrome. Pri riešení problému tak podpora znova odporúča využívať tento prehliadač a upozorňuje na možné nedostatky pri využití iných možností.

Takéto konanie nie je správne

A aj keď takéto odporúčanie môže viesť k vyriešeniu problému, podľa jedného z vývojárov samotného Chrome, Jeffreyho Yasskina, je takéto konanie problém. Celé sa to dá pritom rozdeliť na niekoľko oblastí. Prvou je samotné odporúčanie použitia Chrome. Podľa Yasskina je minimálne v niektorých prípadoch správnejšie upozorniť používateľa na to, či používa aktuálnu verziu svojho prehliadača. Takáto rada by napríklad pravdepodobne stačila k vyriešeniu problému, ktorý sa objavil v prvom tweete tohto článku.

Celkovo by podľa Yasskina stránky vôbec nemali optimalizovať svoj výkon len pre jeden prehliadač. Pre vývojárov je táto možnosť často jednoduchšia, pretože jednotlivé prehliadače implementujú nové štandardy nezávisle na sebe a v rozdielnych obdobiach, sledovať tak vývoj len jedného produktu je pre nich ľahšou voľbou. Podľa Yasskina to však všetko začína práve v komunikácii s používateľom, zisťovania detailov jeho problému a následné otestovanie pre príslušný prehliadač a funkciu. Presne takéto konanie zodpovedá a ide ruka v ruke so súčasnými štandardmi.

Smer univerzálna podpora

Univerzálnej podpore teda nahrávajú súčasné štandardy používané na internete. Okrem Jasskina tak aj viacerí ďalší používatelia upozorňujú na to, že nie je dôvod k návratu do minulosti a optimalizovať výkon len pre jeden prehliadač. Vývojári webov by sa teda mali naďalej uberať cestou univerzálnej optimalizácie. To je najlepšia cesta aj pre používateľov, ktorí majú v oblasti prehliadačov slobodnú možnosť voľby a najlepšie bude, keď to tak ostane aj naďalej.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú