Predstav si, že ti zazvoní telefón a na druhej strane počuješ hlas blízkeho človeka. Plač, panika, prosba o peniaze na právnika po údajnej nehode. Všetko pôsobí dôveryhodne, intonácia, spôsob reči, dokonca aj emócie. Peniaze pošleš okamžite, až neskôr zistíš, že tvojej dcére či synovi sa nikdy nič nestalo. Stal si sa obeťou podvodu, ktorý využíva nástroje umelej inteligencie. Takéto prípady pribúdajú každý deň a zasiahnuť môžu kohokoľvek.

Podvodníci už dávno nepracujú iba s falošnými e-mailmi či SMS správami. Využívajú generatívnu umelú inteligenciu, ktorá dokáže z pár sekúnd nahrávky napodobniť tvoj hlas alebo hlas tvojich blízkych.

Výsledkom je telefonát, ktorý znie autenticky a vzbudzuje okamžitú dôveru. Hovorí ti plačúca dcéra o nehode? Alebo pracovník banky o podozrivej platbe? Obe situácie vyzerajú reálne, pretože podvodník presne vie, čo v tebe vyvolá paniku a čo ťa prinúti konať bez rozmýšľania.

Psychológia manipulácie

Podvodníci pracujú s emóciami a časovým tlakom. Snažia sa dostať ťa do stavu, keď nerozmýšľaš racionálne. Využívajú:

  • autoritu (predstavia sa ako banka alebo polícia),

  • strach (blízky človek v problémoch),

  • naliehavosť („hneď, inak prídete o peniaze“),

  • pozitívne emócie (výhra, neočakávaný zisk).

Slovákovi ukradli 500 eur cez aplikáciu.
Freepik/Unsplash/Jonas Leupe (úprava redakcie)

Ako vysvetľuje psychológ Dušan Kešický, práve v takýchto chvíľach sa spoliehame na okamžité rozhodnutia a prestávame si všímať nezrovnalosti. Až keď opadne stres, dokážeme vyhodnotiť, že niečo nesedí. Vtedy je však už neskoro.

Rozsah problému

Len O2 denne zablokuje približne 70-tisíc podvodných hovorov. V praxi to znamená takmer 50 pokusov o podvod každú minútu. Štatistiky pritom ukazujú, že rozpoznať falošnú reč je úspešné len v 60 % prípadov a pri obrázkoch či textoch je to ešte horšie. Podvodníci teda majú vysokú šancu, že ich manipulácia zaberie.

Ako ukazujú dáta, v roku 2024 prišli Slováci o viac ako 1,5 milióna eur na rôznych druhoch podvodov. V roku 2025 to je už k júnu vyše 1 milióna eur a sofistikovanosť podvodníkov prekročila všetky červené čiary.

Ako sa chrániť je otázka za milión

Najefektívnejším nástrojom je jednoduchá bezpečnostná dohoda v rodine. Vyber si s najbližšími otázku, ktorú poznáte iba vy. Môže ísť o spomienku z detstva, rodinný zvyk alebo detail, ktorý sa nedá vyhľadať na internete. Napríklad:

  • „Ako sa volal náš prvý pes?“

  • „Aký dezert nám babka piekla na Vianoce?“

  • „Ktoré slovo som ako dieťa vyslovoval(a) nesprávne a rodina to používala zo žartu?“

Ak ti niekto zavolá s prosbou o peniaze, polož túto otázku. Skutočný blízky odpovie, podvodník nie.

Postup pri podozrivom hovore
  1. Zachovaj pokoj – nenechaj sa zatlačiť do okamžitého rozhodnutia.

  2. Ukonči hovor – ak máš pochybnosti, zlož.

  3. Over si situáciu – zavolaj späť na oficiálne číslo banky alebo priamo blízkemu.

  4. Použi dohodnutú otázku – over si identitu volajúceho.

  5. Nikdy nezdieľaj citlivé údaje – kódy, heslá ani čísla kariet cez telefón nepatria.

Otázka za milión kampaň O2
O2

Prevencia je kľúčová

Pravidelná informovanosť, rozhovory o podvodoch v rodine a pripomínanie si týchto situácií výrazne znižujú šancu, že sa staneš obeťou. Útočníci sa zlepšujú, a preto je potrebné zlepšovať aj obranu.

Keď ide o tvoje peniaze a bezpečnosť rodiny, správne položená otázka môže byť rozdielom medzi stratou a ochranou.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP