Oklamať autopilota Tesly o prítomnosti vodiča je ľahšie, než sa zdá. Stačí na to malá váha na volante
Len pred pár dňami sme ťa informovali o tragickej nehode Tesly Model S v USA, pri ktorej zahynuli dvaja starší muži. Keďže na mieste vodiča nikto nesedel, vyšetrovatelia najskôr usúdili, že vozidlo „šoféroval“ autopilot Tesly, čo však Elon Musk následne vyvrátil.
Jakea Fishera z Consumer Reports však zaujala otázka, akým spôsobom sa dá autopilot Tesly oklamať o prítomnosti vodiča. Zistil, že je to jednoduchšie, než sa zdá. Ako pokusného králika si vzal Teslu Model Y na uzavretú testovaciu dráhu, kde vykonávali tento experiment.
Neprehliadni
Hrozivá smrteľná nehoda Tesly pripravila Muska o balík peňazí. Behom chvíle prišiel o miliardy eur
Autopilot Tesly porazí malá reťaz so závažím
Fisher si najprv sadol na sedadlo vodiča na zapnutý bezpečnostný pás. Následne následne pri pohybe elektromobilu aktivoval autopilota, pričom následne nastavil nulovú rýchlosť a na ľavú stranu volantu zavesil malú reťaz s dvoma lepiacimi páskami, ktoré slúžili ako závažie napodobňujúce silu vodičovej ruky na volante, ktorú systém vyžaduje pre „udržanie pozornosti vodiča“.
Následne sa presunul na sedadlo spolujazdca a jednou rukou zvýšil na volante rýchlosť na 50 km/h. Model Y následne bez problémov akceleroval a šoféroval z pokoja bez toho, aby na mieste vodiča niekto sedel.
„Auto jazdilo hore a dole po našej dráhe bez toho, aby si všimlo, že na sedadle vodiča nikto nesedí, ani sa nikto nedotýka volantu,“ uviedol Fisher.
Záverom experimentu je teda fakt, že autopilota Tesly nie je ťažké o prítomnosti vodiča oklamať. Ako upozornil portál InsideEVs, konkurenčné systémy, ako napríklad Super Cruise od General Motors používajú na „sledovanie“ pozornosti vodiča snímače na sedadle a kamery, čo však nie je prípadom Tesly. Je však potrebné pripomenúť, že autopilot Tesly je zatiaľ jediným, ktorý sa niekto pokúsil takto „poraziť“.
Cieľom Consumer Reports tiež nebolo pokúsiť sa objasniť príčinu tragickej nehody, no skôr overiť, či sú ochranné opatrenia Tesly účinné voči takémuto zneužitiu.
„Je poľutovaniahodné, že Tesla si nedala záležať na efektívnejšom monitorovaní vodičov, pretože jej vozidlá majú dobré výsledky v mnohých testoch.“
„Zdá sa však, že automobilka, ktorá bezpochyby zmenila trh s elektromobilmi, však svojich zákazníkov pri vývoji autopilota využíva ako akýchsi „vývojových inžinierov“ a o ich bezpečnosť by sa mala starať o čosi lepšie, tvrdí Fisher.“
Prečítaj si tiež
Čísla hovoria jasne, autopilot Tesly je spoľahlivejší, než ľudský vodič
Takéto diery v bezpečnosti autopilota a funkcie Full Self-Driving Tesly idú taktiež v úplnom kontraste s výsledkami, ktorými sa americká automobilka chváli na pravidelnej báze. Len pred pár dňami sme ťa informovali o analýze dát Tesly, podľa ktorých je jej autopilot omnoho bezpečnejší a menej „chybový“, než ľudský vodič.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prekvapivý zvrat na trhu práce mení rebríček najžiadanejších absolventov vysokých škôl. Jednotkou už nie je IT
EÚ schválila 18. balík sankcií proti Rusku. Fico ustúpil tlaku
Fico otočil, EÚ prijala nový balík sankcií proti Rusku. Takéto majú byť garancie pre Slovensko
Snoop Dogg sa stal spolumajiteľom známeho futbalového klubu: „Príbeh klubu a regiónu ma oslovil“
Analýza miliónov letov šokuje cestujúcich a odhaľuje prekvapivú pravdu o spoľahlivosti európskych aeroliniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP