Dlhých 13 rokov museli fanúšikovia čakať na pokračovanie najzárobkovejšieho filmu všetkých čias – Avatar. Známy perfekcionista James Cameron nechcel nechať nič na náhodu a trpezlivo čakal na pokrok v technológiách, aby Avatar: Cesta vody natočil v podobe, akú si už dávno vysníval.

Podarilo sa. Podobne ako prvý film aj Cesta vody búra rekordy návštevnosti a opäť sa nahlas hovorí o technologickom unikáte. V čom spočíva tajomstvo špeciálnych efektov, v akej oblasti predstavuje technologickú revolúciu a koľko ľudí na ňom muselo pracovať?

Na otázky FonTech.sk odpovedá expert na tvorbu vizuálnych efektov, výkonný riaditeľ produkčnej spoločnosti Blue Faces a pedagóg VŠMU Marek Ježo. V rozhovore ďalej prezrádza viac o práci tvorcov vizuálnych efektov a odpovedá, či počítačové animácie skutočne zabíjajú kinematografiu, ako to niektorí tvrdia.

V rozhovore sa dozvieš

  • V čom je Avatar: Cesta vody technologický fenomén
  • Aké technológie vo filme boli použité, koľko ľudí muselo pracovať na špeciálnych efektoch a koľko VFX k filmu mohli stáť
  • Na čom aktuálne pracuje spoločnosť Blue Faces, ktorá sa postarala o časť efektov k filmom ako Iron Man či Harry Potter
  • Aký nečakaný problém prináša štúdium špeciálnych efektov
  • Prečo v slovenských filmoch nevidíme viac špeciálnych efektov a ako sa to v budúcnosti zmení

Je nový Avatar z hľadiska vizuálnych efektov skutočne taký technický zázrak, ako sa film prezentuje?

Počas príprav na nakrúcanie nového Avatara vzniklo množstvo technických noviniek, bez ktorých by tento film nemohol vzniknúť. James Cameron je známy tým, že chce robiť všetko najlepšie, ako sa dá a posúvať hranice toho, čo v minulosti vytvoril. Už len to, že je film stereoskopický (3D) prináša zo sebou množstvo technických výziev.

Veľká časť záberov sa napríklad nakrúcala pod vodou a herci hrali v špeciálnych motion capture oblekoch, niektoré zábery sa nakrúcali 48 snímok za sekundu namiesto štandardných 24 snímok a podobne. To to sebou prinieslo neuveriteľné množstvo problémov ktoré museli tvorcovia filmu ešte pred samotným nakrúcaním vyriešiť.

TMDB

Oproti pôvodnému Avatarovi má prostredie, ale aj hlavný hrdinovia, oveľa viac detailov. Interakcia CG prostredia s vodou je jedinečná a zatiaľ najlepšia, akú kedy kto vytvoril. Takže vznik tohto filmu možno považovať za technický zázrak a Weta FX (hlavný dodávateľ VFX) opäť posunula kvalitu vizuálnych efektov na novú úroveň.

Veľkú časť príbehu a špeciálnych efektov tvorí podmorský svet a vodné zábery. Akú výzvu pre tvorcov špeciálnych efektov predstavuje spracovanie vodného elementu?

Jednou z najťažších úloh vo vizuálnych efektoch je vytvoriť realistickú vodu. Prvý problém predstavuje simulácia vody a objektov, ktoré s ňou interagujú. To, ako sa voda správa pri interakcií s okolím, závisí od množstva parametrov. Voda sa môže od objektu odraziť, alebo po ňom stekať, alebo vsiaknuť.

Keď sme pod vodou, tak sa objekty hýbu inak, ako keď sme nad hladinou. Toto všetko treba nasimulovať a je potrebné tiež správne nastaviť vlastnosti objektov, s ktorými voda interaguje. Druhý problém je vytvoriť „mokré“ materiály a vyrenderovať vodu tak, aby výsledný obraz pôsobil pre diváka uveriteľne.

Simulácia a rendering vody je preto časovo veľmi náročný. Napriek tomu, že má Weta FX svoje vlastné dátové centrum s tisíckami serverov, tak boli nútení posielať svoje dáta do Amazon cloudu v Austrálii, aby stihli Avatara vyrenderovať načas. Jeden obrázok sa renderoval hodinu na serveroch s 1500 jadrami. To znamená, že bežný 8 jadrový procesor by tento obrázok renderoval dlhšie ako týždeň.

TMDB

James Cameron v Avatarovi podľa vlastných slov použil viacero revolučných technológií. Vedeli by ste niektoré pomenovať a vysvetliť, v čom sa ich jedinečnosť skrýva?

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú