V článku boli použité materiály SITA a TASR.

Slovenské batérie do elektromobilov od InoBat Auto sú podľa kórejského testovacieho centra NCT vysoko výkonné a bezpečné. Batérie slovenskej spoločnosti boli porovnávané s batériami ako Samsung a LG Chem, ktoré využívajú najväčšie automobilky sveta.

Ako ďalej informuje InoBat, jeho batérie dosiahli lepšie výsledky v oblastiach energetickej kapacity, dojazdu aj životnosti. Testovanie odštartovalo v marci tohto roku a bolo zamerané na viaceré parametre.

„Výsledky potvrdzujú kvalitu našich batérií. Ukazujú dosiahnutie lepších výsledkov oproti porovnávanej batérií ázijského výrobcu,“ uviedol člen predstavenstva InoBat Pavol Krokoš. Zároveň dodal, že už teraz vyvinuli a vyrobili aj ďalšiu sériu batérií a majú jasný plán výskumu a vývoja ďalších generácií. „Aktuálne sme podpísali kontrakt s novým zákazníkom a sme v intenzívnych rokovaniach s ďalšími,“ potvrdil Krokoš.

InoBat

Batéria NMC622 od Inobat Auto sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 minút a pri -20 °C poskytne 77 % zo svojej celkovej kapacity. Lákavo znie aj fakt, že po 600 cykloch stratí len 9 % zo svojej pôvodnej kapacity a úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov, uviedla vedkyňa Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, píše TASR.

V modelovej situácii by takáto batéria pre elektromobil priemerne s 500 km dojazdom vydržala 650 000 km.

DenníkE upozorňuje, že InoBat Auto má už aj prvú verziu batérií pre prémiové elektromobily s označením NMC 811 na dojazdy vyše 520 km.  V hre sú dokonca slovenské batérie, ktoré umožnia dojazd vyše 600 km. Prvú sériu vyrobí firma začiatkom budúceho roka.

InoBat začiatkom júna tohto roka začal s prestavbou priestorov svojho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Jeho súčasťou bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií. Výška celkových investícií do prestavby centra má dosiahnuť 50 mil. eur. S výrobou prvých batérií vo Voderadoch by sa malo začať približne o rok.

Batérie s unikátnou technológiou

Firma len nedávno ohlásila nové partnerstvo s americkou spoločnosťou Group14 Technologies. Ako uvádza v tlačovej správe, spoločne majú priniesť revolučné lítiové batérie na báze kremíka, ktoré môžu byť mať až 10-násobnú energetickú hustotu oproti súčasným batériám, podotýka TeslaMagazín.

Súčasné lítiové batérie používajú anódu na báze grafénu. Grafénová anóda má pomerne dobré vlastnosti a batérie s jej využitím disponujú solídnou energetickou hustotou. Anóda na báze kremíka ale môže byť podľa odborníkov až 10-krát energeticky efektívnejšia.

InoBat

Group14 je priekopníkom v oblasti kremíkových batériových technológií a už teraz dokáže produkovať 120 ton kremíkových batérií ročne. V súčasnosti má ale všetky svoje kapacity vyčerpané pre zákazníkov vyrábajúcich spotrebnú elektroniku.

Spolupráca so spoločnosťou InoBat tak zrejme prispeje k rozšíreniu výrobných kapacít a batérie na báze kremíka budú k dispozícii aj pre výrobcov automobilov.

Ich batérie využíva aj švajčiarsky výrobca Fox Automotive

Ešte začiatkom júna spoločnosť Fox e-mobility informovala o nadviazaní partnerstva so slovenským výrobcom batérií. Nedávno sme taktiež priniesli článok, v ktorom sme informovali, že švajčiarska automobilka konečne odhalila, ako bude malý mestský, no najmä cenovo dostupný elektromobil vyzerať.

Vzhľad druhej generácie elektromobilu Mia vychádza z toho, ako vyzeral pôvodný mikrovan. Mia 2.0 je hranatá s dvojicou posuvných dverí po bokoch. Zvonka vyzerá byť malá, no vnútorný priestor je podľa výrobcu veľkorysí, pričom sedadlo vodiča je umiestnené v strede.

Rovnako ako pri prvej generácii, aj tá druhá by mala prísť v dvoch verziách – osobná až so štyrmi miestami na sedenie a špedičná s dostatočne veľkým úložným priestorom na rozvoz balíkov či jedla.

Fox e-mobility

Cena tohto mestského vozidla by mala začínať na sume 16 000 € a prvé kusy sa dostanú do predaja už v roku 2023. Vyrábať ich má pre Fox Automotive popredný nemecký výrobca, no jeho názov zatiaľ drží spoločnosť v tajnosti.

Batérie InoBat umožňujú, aby bol celý systém napájania umiestnený v podlahe vozidla. Základný model by mal disponovať reálnym dojazdom okolo 200 km, no podľa nemeckého portálu bude možné dokúpiť si k vozidlu extra batériu a dojazd na jedno nabitie tak navýšiť až na 450 km. V budúcnosti by taktiež malo byť možné extra batériu nahradiť napríklad vodíkovým „predlžovačom dojazdu“.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov

Batérie vyrábajú špeciálne pre potreby klientov

O revolučných batériách spoločnosti InoBat sme sa rozprávali aj s projektovým manažérom Otom Pisoňom. Na otázku, v čom sú ich batérie oproti konkurencii revolučné, odpovedal nasledovne:

Unikátnym prvkom spoločnosti InoBat Auto je schopnosť prispôsobovať chémiu batérií potrebám svojich klientov. Kým ostatní výrobcovia vsadili na katalógový prístup, kde si odberatelia vyberajú z prísne zadefinovanej ponuky, InoBat Auto bude pre svojich jednotlivých klientov batérie šiť na mieru podľa ich potrieb.

Znamená to, že ak nejaká automobilka bude chcieť batériu pre svoje rodinné auto, od ktorého sa očakáva najmä bezpečnosť batérií a dlhý dojazd, budeme v rámci možností maximalizovať tieto atribúty. V prípade, ak bude kľúčová váha a výkon, nastavíme batériu týmto spôsobom.

Pre Slovensko je v hre továreň na batérie za 2 miliardy

Prezentácia VW sa primárne zameriavala na dvojicu tovární, no to, čo zaujíma nás, Slovákov, zaznelo až v samom závere. Jedna z fabrík na výrobu batérií má vyrásť aj vo východnej Európe.

Na rozdiel od ostatných okolitých krajín, v náš prospech hrá fakt, že nemecký koncern už u nás má obrovskú výrobnú linku na automobily. Východoeurópska továreň by mala byť spustená do roku 2027. V roku 2026 sa spustí ešte jedna v západnej Európe (Španielsko/Portugalsko/Francúzsko).

Do roku 2030 pribudnú ďalšie dve, o ich možnej lokalite nám však vedenie spoločnosti na prezentácii nič nepovedalo. Celkovo tak bude vlastniť koncern 6 fabrík s výrobnou kapacitou 240 GWh.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú