Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
V Číne sa začína rozbiehať poriadny škandál v automobilovom priemysle. Ide o tzv. „jazdené vozidlá s nulovým počtom kilometrov“. Na prvý pohľad ide o zdanlivo nové autá, ktoré však boli oficiálne registrované ako predané, aj keď ich nikto nikdy nešoféroval. A teraz zaplavujú trh s ojazdenými autami, čím vyvolávajú zmätok medzi spotrebiteľmi, investormi aj samotnými automobilkami.
Celý trik spočíva v tom, že výrobcovia automobilov – často cez pridružených dílerov alebo tretie platformy – zaregistrujú nové vozidlo ako predané, aby si vylepšili predajné čísla. Potom takéto vozidlo posunú do druhej ruky, čím sa z neho stane „jazdené“ auto, aj keď mu na tachometri svieti nula. Týmto spôsobom sa automobilky zbavujú nepredaných zásob, dosahujú stanovené cieľové predaje a v niektorých prípadoch dokonca zneužívajú dotácie viazané na registráciu. Celý prípad rozobral portál CarNewsChina.
Čína má veľký problém
Situácia je dôsledkom hlbších problémov v odvetví. V apríli 2025 dosiahli zásoby osobných áut v Číne 3,5 milióna kusov a mnohé fabriky pracujú pod hranicou 50 % využitia kapacity. Kombinácia nadprodukcie, prudkých cenových vojen a silnej závislosti na štátnych dotáciách (najmä v segmente elektromobilov), vytvára ideálne prostredie pre takéto neprehľadné obchodné taktiky.
Aj keď sú tieto vozidlá často výrazne lacnejšie a niekedy sa predávajú až o 30 % pod oficiálnou cenou, skrývajú viacero rizík. Záruka na takéto auto začína plynúť už dňom registrácie, takže kupujúci môže prísť o niekoľko mesiacov. Niektoré vozidlá môžu byť navyše zaťažené nesplatenými úvermi alebo nejasným vlastníctvom, čo môže viesť k právnym problémom a nečakaným výdavkom.
Podľa analytikov však nejde len o individuálne problémy spotrebiteľov. Falošne nafúknuté predajné čísla skresľujú reálny dopyt, zavádzajú investorov a narúšajú hospodársku súťaž. Ako príklad sa uvádza model BYD Qin L, ktorého cena na trhu s jazdenými vozidlami klesla o 30 až 40 % pod oficiálny cenník. Tento trend spustil reťazovú reakciu, ktorá ovplyvňuje aj konkurenčné modely a podkopáva celkovú dôveru v trh.
Rusi by ich brali
Na túto situáciu zareagovalo aj čínske ministerstvo obchodu, ktoré koncom mája zvolalo krízové rokovanie so zástupcami značiek ako BYD, Dongfeng či platformy Guazi. Diskusia sa zamerala na sprísnenie dohľadu nad predajom jazdených áut a obmedzenie manipulácií s údajmi o predaji.
Experti z branže vyzývajú na zmenu kurzu – namiesto krátkodobých trikov odporúčajú lepšie plánovanie výroby, transparentnosť v údajoch o histórii vozidiel a zárukách, a rozšírenie vývozu jazdených áut do zahraničia, napríklad do Ruska, kde je o tieto vozidlá záujem.
Kým sa trh prispôsobuje novým pravidlám a očakávaným zásahom regulátorov, spotrebitelia zostávajú tí, ktorí nesú najväčšie riziko tejto šedej zóny automobilového biznisu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Prírodný zázrak pre zdravie čriev a chudnutie: Odborníci potvrdzujú jeho mnohostranné účinky
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Obrovský zvrat v čínskej automobilke. BYD po rokoch raketového rastu nestíha predávať
Letecký gigant nakupuje vo veľkom. China Airlines investuje vyše 2 miliardy na nové Airbusy
Škoda valcuje Teslu. Tento elektromobil láme predajné rebríčky
600 metrov káblov zmizlo. Sabotáž paralyzovala trasu medzi Parížom a Londýnom
Bez plynu sa nedá vyrábať sklo, hliník ani chlieb. Klub 500 varuje pred dôsledkami zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Prírodný zázrak pre zdravie čriev a chudnutie: Odborníci potvrdzujú jeho mnohostranné účinky
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené