Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
V Číne sa začína rozbiehať poriadny škandál v automobilovom priemysle. Ide o tzv. „jazdené vozidlá s nulovým počtom kilometrov“. Na prvý pohľad ide o zdanlivo nové autá, ktoré však boli oficiálne registrované ako predané, aj keď ich nikto nikdy nešoféroval. A teraz zaplavujú trh s ojazdenými autami, čím vyvolávajú zmätok medzi spotrebiteľmi, investormi aj samotnými automobilkami.
Celý trik spočíva v tom, že výrobcovia automobilov – často cez pridružených dílerov alebo tretie platformy – zaregistrujú nové vozidlo ako predané, aby si vylepšili predajné čísla. Potom takéto vozidlo posunú do druhej ruky, čím sa z neho stane „jazdené“ auto, aj keď mu na tachometri svieti nula. Týmto spôsobom sa automobilky zbavujú nepredaných zásob, dosahujú stanovené cieľové predaje a v niektorých prípadoch dokonca zneužívajú dotácie viazané na registráciu. Celý prípad rozobral portál CarNewsChina.
Čína má veľký problém
Situácia je dôsledkom hlbších problémov v odvetví. V apríli 2025 dosiahli zásoby osobných áut v Číne 3,5 milióna kusov a mnohé fabriky pracujú pod hranicou 50 % využitia kapacity. Kombinácia nadprodukcie, prudkých cenových vojen a silnej závislosti na štátnych dotáciách (najmä v segmente elektromobilov), vytvára ideálne prostredie pre takéto neprehľadné obchodné taktiky.
Aj keď sú tieto vozidlá často výrazne lacnejšie a niekedy sa predávajú až o 30 % pod oficiálnou cenou, skrývajú viacero rizík. Záruka na takéto auto začína plynúť už dňom registrácie, takže kupujúci môže prísť o niekoľko mesiacov. Niektoré vozidlá môžu byť navyše zaťažené nesplatenými úvermi alebo nejasným vlastníctvom, čo môže viesť k právnym problémom a nečakaným výdavkom.
Podľa analytikov však nejde len o individuálne problémy spotrebiteľov. Falošne nafúknuté predajné čísla skresľujú reálny dopyt, zavádzajú investorov a narúšajú hospodársku súťaž. Ako príklad sa uvádza model BYD Qin L, ktorého cena na trhu s jazdenými vozidlami klesla o 30 až 40 % pod oficiálny cenník. Tento trend spustil reťazovú reakciu, ktorá ovplyvňuje aj konkurenčné modely a podkopáva celkovú dôveru v trh.
Rusi by ich brali
Na túto situáciu zareagovalo aj čínske ministerstvo obchodu, ktoré koncom mája zvolalo krízové rokovanie so zástupcami značiek ako BYD, Dongfeng či platformy Guazi. Diskusia sa zamerala na sprísnenie dohľadu nad predajom jazdených áut a obmedzenie manipulácií s údajmi o predaji.
Experti z branže vyzývajú na zmenu kurzu – namiesto krátkodobých trikov odporúčajú lepšie plánovanie výroby, transparentnosť v údajoch o histórii vozidiel a zárukách, a rozšírenie vývozu jazdených áut do zahraničia, napríklad do Ruska, kde je o tieto vozidlá záujem.
Kým sa trh prispôsobuje novým pravidlám a očakávaným zásahom regulátorov, spotrebitelia zostávajú tí, ktorí nesú najväčšie riziko tejto šedej zóny automobilového biznisu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čas večere mení viac než tvoju váhu: Vedci odhalili, kedy jesť, aby si lepšie spal, schudol a žil dlhšie
Vedci objavili jednoduchý spôsob, ako spomaliť starnutie a zvýšiť kvalitu života. Stačí presný počet krokov za minútu
KVÍZ: 99 % Slovákov sa dostane do úzkych už pri 3. otázke. Zvládneš otázky, ktoré by potrápili aj Ľudovíta Štúra?
Raňajky, ktoré ti potichu škodia: Bežné „zdravé“ jedlá môžu zvyšovať riziko rakoviny pankreasu a cukrovky, varujú vedci
Slovensko zasiahne živelný chaos: SHMÚ vydáva výstrahy pre viaceré regióny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
Bratislavský kraj sa dostal do elitného klubu digitálnych regiónov
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP