Automobilový gigant General Motors oznámil koniec svojej robotaxi divízie Cruise, ktorú plánuje zlúčiť so svojím tímom zameraným na technológiu Super Cruise. Tento krok má urýchliť vývoj autonómnych funkcií pre osobné vozidlá a zároveň ušetriť viac ako miliardu dolárov, informoval AutoBlog.

Problémový vývoj od roku 2022

Divízia Cruise, ktorú GM získalo v roku 2016, čelila problémom už od ohlásenia modelu Origin v roku 2022. Tento futuristický „obdĺžnik na kolesách“ mal byť revolúciou v robotaxi sektore, no nikdy sa nedostal do výroby. Situáciu skomplikovali autonómne Chevrolet Bolty spoločnosti Cruise, ktoré spôsobovali zrážky spôsobené náhlym brzdením.

Tieto nehody viedli k tomu, že regulačné úrady v roku 2023 zrušili povolenie Cruise na autonómne testovanie. V roku 2024 sa GM snažilo zachrániť situáciu plánovaním druhej generácie autonómnych vozidiel Bolt. Aj tieto plány však teraz končia.

Cruise

Reorganizácia v prospech Super Cruise

GM, ktoré vlastní 90 % divízie Cruise, sa rozhodlo integrovať ju do svojho širšieho tímu zameraného na vývoj autonómnych funkcií. Technológia Super Cruise, ktorá už umožňuje čiastočne autonómne jazdenie na diaľniciach, je podľa GM perspektívnejšou investíciou pre osobné vozidlá.

Spoločnosť uviedla, že snaha udržať krok s lídrami robotaxi odvetvia, akými sú Google Waymo či pripravovaný Cybercab Elona Muska, bola príliš náročná na zdroje. Táto reorganizácia umožní GM zamerať sa na vývoj technológií, ktoré sú pre nich ziskovejšie a viac v súlade s ich dlhodobou stratégiou.

Cruise

Noví hráči v hre

Konkurencia v robotaxi segmente tento rok ešte zosilnela, a to najmä zo strany európskych hráčov. Chorvátska spoločnosť Rimac, známa svojimi superšportovými elektromobilmi, predstavila robotaxi „Verne“. Tento dvojmiestny autonómny taxík, inšpirovaný sci-fi autorom Julesom Vernom, bude využívať technológiu izraelskej spoločnosti Mobileye. Prvé modely by mali byť nasadené v Záhrebe v roku 2026, pričom Rimac plánuje rozšírenie po celej Európe a Blízkom východe. O vstupu na severoamerický trh zatiaľ nepadlo slovo.

Rovnako ako trh s elektromobilmi, aj robotaxi segment sa stáva čoraz náročnejším na prežitie. S množstvom firiem, ktoré vyvíjajú autonómne vozidlá pre preplnené mestá, je úspech podmienený masívnymi finančnými investíciami a technologickým náskokom.

GM svojím krokom opúšťa náročné pole robotaxi pretekov, aby posilnilo svoje autonómne funkcie pre osobné vozidlá. Budúcnosť autonómnej mobility zostáva otvorená a čas ukáže, ktoré spoločnosti dokážu skutočne dominovať tomuto rýchlo rastúcemu trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú