Renault nedávno prišiel na trh s novým modelom, ktorý nesie názov Rafale – odvážnym odkazom na legendárne francúzske stíhacie lietadlo Dassault Rafale. Toto SUV-kupé prináša nielen dynamický dizajn, ale aj technologické inovácie, ktoré podčiarkujú jeho ambiciózny charakter. Renault Rafale je dôkazom, že automobilka dokáže skĺbiť francúzsku eleganciu s modernou aerodynamikou, pričom jeho silueta a detaily jednoznačne odkazujú na letectvo. Rafale si tak jednoznačne berie inšpiráciu z oblohy, no svoje miesto si nachádza na cestách.

Ja som s autom jazdil celý týždeň aby som zistil, či sa môže aj tento štvorkolesový tátoš stať rovnakou legendou a ikonou, ako jeho okrídlený brat. V určitých veciach ma Rafale presvedčil, no žiaľ, prišlo aj na pár sklamaní.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aký výkon ponúka hybridný systém Renault Rafale 200 Esprit Alpine
  • Aká je reálna spotreba v meste a na diaľnici pri rôznych rýchlostiach
  • Ako funguje unikátna multimódová prevodovka a čo prináša do jazdy
  • Aké technológie a športové prvky nájdeš v interiéri výbavy Esprit Alpine
  • Čo dokáže infotainment openR Link a aký je zážitok z audiosystému Harman Kardon

Renault Rafale 200 Esprit Alpine je poháňaný pokročilým hybridným systémom E-Tech, ktorý kombinuje 1,2-litrový trojvalcový turbobenzínový motor s výkonom 130 koní a elektromotor s výkonom 50 koní. Táto kombinácia dosahuje celkový systémový výkon 200 koní (147 kW) a krútiaci moment 205 Nm.

Na papieri sa výkon nemusí javiť ako niečo extra, najmä ak sa jedná o tak veľké auto, akým je Rafale. Vďaka elektromotoru je však jazda dynamická, nakoľko ten poskytuje okamžitý maximálny točivý moment. Elektrifikácia pohonu taktiež umožňuje, aby vozidlo fungovalo efektívne a zároveň šetrilo palivo, pričom inteligentný systém neustále optimalizuje kombináciu benzínového a elektrického pohonu.

Jediný problém som mal azda iba s malým, 1,2-litrovým benzínovým trojvalcom. V chladnom počasí počas rána, keď sa motor ešte len zohrieval, bol jeho zvuk prenikajúci do kabíny dosť zvláštny. Motor relatívne hlasno „klepal“, no po jeho zahriatí sa tieto zvuky stratili.

Pohon Renault Rafale je spojený s automatickou multimódovou prevodovkou, ktorá využíva technológiu spojenia planétových prevodov a bezspojkového systému radenia. Táto inovatívna prevodovka zabezpečuje plynulé a bezproblémové radenie, pričom vodič môže využiť aj čisto elektrický režim pri nižších rýchlostiach. Pre elektrický motor sú tu teda dva prevodové stupne a pre ten spaľovací štyri.

Hybridný pohonný systém Rafale 200 je navrhnutý s dôrazom na efektivitu a všestrannosť. Benzínový motor sa zapája najmä pri vyšších rýchlostiach a dlhších trasách, zatiaľ čo elektromotor pokrýva mestské jazdy a krátke vzdialenosti. Systém E-Tech využíva rekuperáciu energie pri brzdení, čím sa batéria neustále dobíja a zabezpečuje efektívne využitie energie. V kombinácii s aerodynamickým dizajnom vozidla a športovo ladeným podvozkom môže byť jazda Renaultom Rafale nielen úsporné, ale aj vzrušujúca a dynamická.

Renault Rafale 200 Esprit Alpine v hybridnom prevedení ponúka na papieri sľubnú kombinovanú spotrebu okolo 4,7 l/100 km podľa WLTP. V praxi však spotreba závisí od viacerých faktorov, ako sú podmienky, štýl jazdy či počasie. V meste som počas testovania dosiahol spotrebu 6,7 l/100 km, čo je síce vyššie číslo, než by som očakával, no treba zohľadniť niektoré okolnosti. Vonkajšia teplota bola nižšia, čo znamenalo, že motor sa musel neustále zohrievať pri krátkych trasách, a hybridný systém tak nemohol pracovať optimálne.

Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 120 km/h si Rafale vypýtal 6,5 l/100 km, čo je vcelku prijateľné číslo na hybridné SUV-kupé. Pri vyšších rýchlostiach však spotreba citeľne stúpla – pri 135 km/h dosiahla 7,8 l/100 km. Pri diaľničnom tempe však už hybridný systém nezohráva tak dôležitú rolu, väčšinu pohonu preberá spaľovák. No a keďže ten v Renault Rafale má objem iba 1,2 litra a navyše len 4 prevodové stupne, vyššia spotreba sa tu jednoducho musela prejaviť.

Interiérom, ktorý sme mali možnosť prvýkrát vidieť už v elektrickom Megane E-Tech, by sa mohli inšpirovať aj niektoré nemecké, omnoho prémiovejšie automobilky. Renault urobil veľmi dobre, že koncepciu a technológie, ktoré použil pri Megane, integroval aj do Australu a po dizajnovej stránke či stránke spracovania ich ešte o niečo vylepšil.

Volant má pomerne netypický tvar, no drží sa veľmi dobre. Výbava Esprit Alpine dodáva interiéru výrazný športový nádych. Tlačidlá na prvý pohľad vyzerajú ako dotykové, no ide o hardvérové ovládače, ktoré je nutné fyzicky zatlačiť. Zaujímavým prvkom je posuvná bezdrôtová nabíjačka umiestnená v stredovej konzole. Tá sa posúva cez masívne madlo, ktoré ale tak veľkému autu svedčí.

Absolútnym vrcholom je však multimediálny systém openR Link, ktorý beží na Android Automotive. Tvrdil som to už pri teste Megane E-Tech a teraz sa budem len opakovať, ale integrácia tohto systému je to najlepšie, čo mohla automobilka urobiť.

Po používateľskej stránke infotainmentu nielenže dobehla, ale dokonca predbehla priamu konkurenciu. Systém je svižný, ponúka nádhernú grafiku, pekné animácie a jeho ovládanie je intuitívne, i keď o niečo zložitejšie. Prirovnal by som ho skôr k ovládaniu smartfónu než ovládania systému auta, no s trochou praxe v ňom dokáže človek rýchlo nájsť všetko, čo potrebuje.

Fotogaléria Renault Rafale

Vstavaná navigácia Google sa dá premietať aj na digitálny kokpit pred vodiča, no to je iba zlomok toho, čo systém dokáže. Majiteľ má k dispozícii obchod s aplikáciami, ktorý je ale značne limitovaný a ponúka iba aplikácie optimalizované pre používanie v aute. To ale nevadí, nakoľko jednou z dostupných aplikácií je webový prehliadač Vivaldi, ktorý otvára dvere do sveta plnohodnotného prehliadania internetu, ako by si to robil na počítači či smartfóne.

Youtube, Netflix, Facebook – toto všetko dokážeš rozbehať na obrazovke svojho auta. Má to len jeden háčik, prehliadač je možné používať iba pri zaradenom režime parkovania. Akonáhle sa vodič pohne, obraz zmizne, no multimediálny obsah sa prehráva aj naďalej. Ak teda počúvaš pesničky na YouTube, hudba bude hrať na pozadí cez prehliadač ďalej aj počas jazdy. Neuvidíš iba videoklip.

Ak ale stojíš niekde v zápche, môžeš si pokojne pustiť Netflix a skrátiť si tým čakanie. V kombinácii so špičkovým audiom značky Harman Kadron bude zvukový zážitok zaručene výborný. Súčasťou audio sústavy je aj samostatný subwoofer, ktorý pri maximálnom vybudení rozhodne cítiť aj fyzicky.

Zhodnotenie

SUV-kupé sú aktuálne v kurze. Som rád, že Renault doplnil tento segment ďalším modelom, ktorým je Rafale. Predsa len, model Arkana je menší a skôr ide o strednú triedu. Rafale je však plnohodnotnou vlajkovou loďou, čo sa dizajnu, komfortu a technológií týka. V základnej výbave Techno začína Rafale na sume 39 900 €. Podľa mňa najkrajšou výbavou je však Esprite Apline, ktorá prináša dynamické detaily karosérie a interiéru a ktoré Rafale mimoriadne pristanú. Za 43 900 € tak môžeš mať mimoriadne pohodlné, veľké a v ideálnych podmienkach aj maximálne úsporné auto, za ktorým sa rozhodne otočí nejedna hlava.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP